دارت ادز
اخبار گزارش‌ها منتخب سردبیر

جشنواره آگهی‌های بازرگانی برگزار شد؛ بیژن با امین حیایی، برترین آگهی تلویزیونی، میلاد کی‌مرام برترین سفیر برند

سهیل یاسائی سهیل یاسائی
3 بهمن 1402
زمان مطالعه: 9 دقیقه
جشنواره آگهی‌های بازرگانی برگزار شد؛ بیژن با امین حیایی، برترین آگهی تلویزیونی، میلاد کی‌مرام برترین سفیر برند

به‌ گزارش دی‌ام برد، در روز دوشنبه دوم بهمن‌ماه ۱۴۰۲، نخستین جشنواره آگهی‌های بازرگانی با عنوان «جشنواره فرهنگی اقتصادی آگهی‌های بازرگانی» به میزبانی سازمان صدا و سیما و اداره کل بازرگانی این سازمان در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد. این جشنواره در سه محور فضای نمایشگاهی، برگزاری سمینار‌های تخصصی و در نهایت اعلام برترین آگهی‌های تبلیغاتی برگزار شد.

در بخش نخست اولین جشنواره آگهی‌های بازرگانی، سمینارهایی در حوزه تبلیغات تلویزیونی، در سالن مذاکرات مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد و پس از آن برترین‌های آگهی‌های بازرگانی سال انتخاب و معرفی شدند. میلاد کی‌مرام برای آگهی رونیکس، سروش جمشیدی برای دلپذیر و مرجانه گلچین برای دورتو، بعنوان برترین سفیران برند، آگهی بیژن با حضور امین حیایی بعنوان برترین آگهی سال و آگهی‌های زرماکارون و باسلام بعنوان برترین آگهی فرهنگی اجتماعی تلویزیونی انتخاب شدند.

برترین آگهی‌های بازرگانی، سفیران برند و فعال‌ترین کانون‌های تبلیغاتی

در آخرین بخش این جشنواره فعال‌ترین کانون‌های تبلیغاتی، برترین سفیران برند و برترین آگهی‌ها در دو محور آگهی‌های فرهنگی و آگهی‌های تجاری معرفی شدند.

لازم‌ به ذکر است که اعلام شد علاوه‌بر تندیس، به برگزیدگان برترین‌ آگهی‌ها، امکان دقایقی آگهی بازرگانی رایگان نیز اعطا می‌گردد.

جشنواره آگهی‌های بازرگانی برگزار شد؛ بیژن با امین حیایی، برترین آگهی تلویزیونی، میلاد کی‌مرام برترین سفیر برند 1

برترین آگهی‌های بازرگانی در بخش‌های گوناگون

  • بهترین صدابرداری: رونیکس
  • بهترین طراحی صحنه و لباس: هوم کر
  • بهترین نورپردازی: زر ماکارون
  • بهترین تصویربرداری: روغن غنچه
  • بهترین متن و نویسندگی: باسلام
  • بهترین فیلمنامه: سولیکو
  • بهترین گرافیک: اتاق بازرگانی اصفهان
  • بهترین انیمیشن: چی‌توز
  • بهترین جلوه‌های ویژه: هافمن
  • بهترین زیرنویس: تخمه آفتاب‌گردان وی‌نات
  • بهترین شعر و موسیقی: پانلا (گروه صنعتی میهن)
  • بهترین تدوین: دیجی‌کالا
  • بهترین گویندگی: گلستان
  • بهترین تولید: پوشاک کودک و نوزاد نیلی
  • بهترین کارگردانی: آروا
  • بهترین نشان آگهی و حک آرم: موبایل ۱۴۰
  • بهترین آگهی برون مرزی: ایران خودرو
  • بهترین آگهی خاطره‌ساز: شامپو گلرنگ
  • مقام نخست بهترین نوآوری و خلاقیت: آرتین
  • مقام دوم بهترین نوآوری و خلاقیت: برفود
  • مقام سوم بهترین نوآوری و خلاقیت: ال‌سی‌من
  • مقام نخست بهترین آگهی علوم شناختی و اقتصاد رفتاری: دلستر
  • مقام دوم بهترین آگهی علوم شناختی و اقتصاد رفتاری: شهر فرش
  • مقام سوم بهترین آگهی علوم شناختی و اقتصاد رفتاری: بانک سپه
  • مقام چهارم بهترین آگهی علوم شناختی و اقتصاد رفتاری: چای رفاه لاهیجان
  • مقام پنجم بهترین آگهی علوم شناختی و اقتصاد رفتاری: عالیس
  • مقام نخست آگهی‌ سیاست‌های مدیریت پیام: شرکت نساجی حجاب شهرکرد
  • مقام دوم آگهی‌ سیاست‌های مدیریت پیام: بنیاد مستعضفان انقلاب اسلامی
  • مقام سوم آگهی‌ سیاست‌های مدیریت پیام: بانک شهر
  • مقام نخست برترین آگهی‌های رادیویی: ایرانسل
  • مقام دوم برترین آگهی‌های رادیویی: ایزی لایف
  • مقام سوم برترین آگهی‌های رادیویی: تک ماکارون

بهترین بازیگران و سفیران برند

  • میلاد کی‌مرام: رونیکس
  • سروش جمشیدی: دلپذیر
  • مرجانه گلچین: دورتو

تقدیر از ۵ کانون‌ تبلیغاتی فعال

  • بادکوبه
  • شبکه آفتاب
  • آیینه رسانه
  • ایران نوین
  • بازتاب هنر

برترین آگهی‌های تجاری

  • مقام نخست بهترین آگهی تجاری تلویزیونی: بیژن
  • مقام دوم بهترین آگهی تجاری تلویزیونی: فدوکس
  • مقام سوم بهترین آگهی تجاری تلویزیونی: فرمند

برترین آگهی‌های فرهنگی اجتماعی

  • مقام نخست برترین آگهی فرهنگی اجتماعی تلویزیونی: زر ماکارون
  • مقام دوم برترین آگهی فرهنگی اجتماعی تلویزیونی: باسلام
  • مقام سوم برترین آگهی فرهنگی اجتماعی تلویزیونی: انجمن اهدای عضو ایرانیان
  • مقام چهارم برترین آگهی فرهنگی اجتماعی تلویزیونی: موسسه اعتباری ملل
  • مقام نخست برترین آگهی فرهنگی اجتماعی رادیویی: بانک مسکن
  • مقام دوم برترین آگهی فرهنگی اجتماعی رادیویی: دنیس تریکو

سمینارهای همایش آگهی‌های بازرگانی

نخستین سمینار با موضوع «تاثیر تبلیغات تجاری بر فرهنگ» توسط محسن شاکرنژاد، رئیس مرکز تحقیقات صدا و سیما برگزار شد. شاکرنزاد میان آنچه جامعه نیاز دارد و آنچه جامعه در تبلیغات مشاهده می‌کند، برای آن فاصله‌ای معنادار را قائل شد. او بر اساس نظرسنجی‌ای که این مرکز در سال گذشته انجام داده است، عنوان داشت که به‌ترتیب ۱۶/۱ درصد از افراد از پخش زیاد آگهی‌های بازرگانی و ۱۵/۶ درصد از زمان زیاد پخش یک تبلیغ نارضایتی دارند. وی تاثیر تبلیغات را بر روی فرهنگ مستقیم دانست و در نهایت گفت: «گریزی از تبیلغات بازرگانی در صدا و سیما وجود ندارد، اما باید توجه داشت که چه تاثیری بر روی فرهنگ گذاشته می‌شود و زمینه‌های جامعه خود را درک کنیم.»

جشنواره آگهی‌های بازرگانی برگزار شد؛ بیژن با امین حیایی، برترین آگهی تلویزیونی، میلاد کی‌مرام برترین سفیر برند 2

محسن شاکرنژاد، رئیس مرکز تحقیقات صدا و سیما

مخاطب تنها ۵ ثانیه برای توجه به یک تبلیغ وقت می‌گذارد

پس از شاکرنژاد، محمد موسوی، مدیرعامل شرکت ارتباط تصویر اشاره در خصوص «استفاده از فناوری و بررسی اثربخشی محتواهای تبلیغاتی» به ارائه پرداخت. موسوی اهمیت بررسی اثربخشی محتواهای تبلیغاتی را با مقایسه تعداد مواجهه افراد با تبلیغات عنوان کرد؛ به‌طوری که در دهه ۷۰ هر فرد در طول روز به‌طور متوسط با ۵۰۰ الی ۷۰۰ پیام بازرگانی مواجه می‌‌شده است و درحال‌حاضر این عدد به ۶۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰ می‌رسد. او در ادامه گفت: «طبق تحقیقات مدت زمانی که یک مخاطب برای توجه به یک تبلیغ وقت می‌گذارد ۵ ثانیه است؛ به همین جهت محتوای ارائه شده بسیار حائز اهمیت است.»

موسوی در بخش دیگری از ارائه خود، اطلاع از اثربخشی تبلیغات را یک فاکتور مهم برای اندازه‌گیری ROI (نرخ بازگشت سرمایه) عنوان کرد و گفت:« در سال ۲۰۲۳ بیشترین بازگشت سرمایه از تبلیغات تلویزیونی و ویدیو مارکتینگ برای خرید از سوشال مدیا بوده است.»

جشنواره آگهی‌های بازرگانی برگزار شد؛ بیژن با امین حیایی، برترین آگهی تلویزیونی، میلاد کی‌مرام برترین سفیر برند 3

محمد موسوی، مدیرعامل شرکت ارتباط تصویر اشاره

او همچنین توجه به نسل Z را حائز اهمیت دانست و بیان داشت که در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۳، ۳۰ درصد از نسل Z از شبکه‌های اجتماعی خرید کرده‌اند.

تخمین زده می‌شود که بیش از نیم درصد تولید ناخالصی داخلی کشور را تبلیغات تشکیل می‌دهد

سومین سمینار با موضوع «تبلیغات فرهنگی، الزامات و پیامدها» توسط حسین ساعی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. او ابتدا به تاریخچه تبلیغات پرداخت و پس از آن مسیر تبلیغات را تا به امروز ترسیم کرد. ساعی در ادامه عنوان داشت که در یک دوره ۵۰ ساله تا به امروز، ارزش بازار تبلیغات حدوداً ۱۰ برابر شده است و همچنین تخمین زده می‌شود که بیش از نیم درصد تولید ناخالصی داخلی کشور را تبلیغات تشکیل می‌دهد. وی در همین خصوص گفت: «بر اساس تخمین‌ها می‌توان گفت که ارزش بازار تبلیغات بازرگانی ایران، حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است. او همچنین تاثیر مستقیم تبیلغات بر اقتصاد را پررنگ دانست و اقتصاد بدون تبیلغات را غیرقابل تصور عنوان کرد.

جشنواره آگهی‌های بازرگانی برگزار شد؛ بیژن با امین حیایی، برترین آگهی تلویزیونی، میلاد کی‌مرام برترین سفیر برند 4

حسین ساعی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی

حسین ساعی در بخش پایانی صحبت‌های خود بر تاثیر تبلیغات بر فرهنگ تاکید کرد و گفت: «در دنیای پست‌مدرن، بخشی از هویت افراد از مصرف به ‌دست می‌‌آید و این هویت توسط تبلیغات ساخته می‌شود.»

پس از حسین ساعی، مازیار حبیبی‌نیا، مدیرعامل شرکت آیینه آفتاب کیش مستندی در خصوص نگاهی به تاریخ تبلیغات تجاری در ایران پخش کرد. این مستند که یک کار پژوهشی بوده است در سال ۸۵ توسط فرحناز شریفی ساخته شده است. حبیبی‌نیا عنوان داشت که در تاریخ‌نگاری عموما جنبه مردم‌شناسانه جامعه دنبال نمی‌شود ولی این پژوهش در خدمت این نوع نگاه به تاریخ تبلیغات در ایران بوده است.

جشنواره آگهی‌های بازرگانی برگزار شد؛ بیژن با امین حیایی، برترین آگهی تلویزیونی، میلاد کی‌مرام برترین سفیر برند 5

مازیار حبیبی‌نیا، مدیرعامل شرکت آیینه آفتاب کیش

نیازمند تغییر نگاه به برندینگ و عبور از درآمد نفتی هستیم

پنجمین سمینار توسط بابک بادکوبه، مدیرعامل آژانس تبلیغاتی بادکوبه با موضوع «نقش برندسازی در آینده اقتصاد» برگزار شد. بادکوبه بر لزوم تغییر نگاه به برندینگ و فعالیت شرکت‌های تجاری تاکید کرد. او آینده  اقتصاد ایران را عبور از اقتصاد متکی بر درآمد نفتی دانست و عنوان داشت که در اقتصاد فعلی دنیا برندها تمدن و اقتصاد را می‌سازند و برندها برای حرکت در جهت آینده و بقا باید تغییر کنند. او برای تشریح این موضوع به آمارهایی از درآمد برندهای خارجی و مقایسه آن با درآمد نفتی ایران پرداخت. به طور مثال او گفت که گوگل ادز در سال ۲۰۲۲، پنج و نیم  برابر درآمد نفتی ایران در سال ۱۴۰۲ درآمد داشته است. او در ادامه ارائه خود بر پرسونال برندینگ و همچنین سیتی برندینگ کشورها اشاره کرد؛ به‌طور مثال کشور ترکیه در سال ۲۰۲۲، کمی بیشتر از درآمد نفتی ایران در سال ۱۴۰۲ صرفا به‌وسیله صنعت توریسم درآمد داشته است. مدیرعامل آژانس تبلیغاتی بادکوبه در نهایت با اشاره به گزارش آژانس نکس لوکس در خصوص عادات رسانه‌ای نسل زد، آینده برندها را متعلق به این نسل دانست و ایجاد برند برای این نسل را حائز اهمیت عنوان کرد.

جشنواره آگهی‌های بازرگانی برگزار شد؛ بیژن با امین حیایی، برترین آگهی تلویزیونی، میلاد کی‌مرام برترین سفیر برند 6

بابک بادکوبه، مدیرعامل آژانس تبلیغاتی بادکوبه

در آخرین سمینار نیز، حسن کشاورز افشار، مدیرعامل شرکت صوتی و تصویری سروش در خصوص نقش تبلیغات در توسعه اقتصادی کشور سخن گفت. او ارائه آمارهایی از منابع شناخت برندها در جهان، تبیلغات TVC را همچنان در شناخت برند اثربخش عنوان کرد. وی همچنین تاکید کرد مه رسانه باید در نمایش برند انتخاب‌گر باشد و اجاره ندهد هر بندی در آن تبلیغ شود تا از اثربخشی این مدیوم کاسته نشود.

جشنواره آگهی‌های بازرگانی برگزار شد؛ بیژن با امین حیایی، برترین آگهی تلویزیونی، میلاد کی‌مرام برترین سفیر برند 7

حسن کشاورز افشار، مدیرعامل شرکت صوتی و تصویری سروش

حضور کانون‌های تبلیغاتی در نمایشگاه جشنواره آگهی‌های بازرگانی

در تالار خورشید مرکز همایش‌های صدا و سیما، فضای نمایشگاهی‌ای به کانون‌های تبلیغاتی داده شد بود. در این نمایشگاه بازیگران اصلی حوزه تبلیغات TVC حضور داشتند.

جشنواره آگهی‌های بازرگانی برگزار شد؛ بیژن با امین حیایی، برترین آگهی تلویزیونی، میلاد کی‌مرام برترین سفیر برند 8
محموعه‌هایی که در این نمایشگاه حاضر بودند عبارت‌اند از:

  • بادکوبه
  • اندیشه آگهی
  • شرکت صوتی‌ و تصویری سروش
  • کانون ایران نوین
  • اگه‌سازان
  • مات
  • بازتاب هنر
  • شبکه آفتاب

رونمایی از موسیقی جدید آگهی‌های بازرگانی با هویت ایرانی

در اختتامیه این جشنواره از قطعه جدید آگهی‌های بازرگانی رونمایی شد و خبر داده شد که این قطعه از امروز جایگزین موسیقی ابتدایی آگهی‌های بازرگانی می‌شود. لازم به‌‌ذکر است که این قطعه توسط شهرام منظمی ساخته شده است. در این مراسم چرایی این تغییر، ایجاد هویت ایرانی در آگهی‌های بازرگانی عنوان شد.

در اختتامیه نخستین جشنواره آگهی‌های بازرگانی سخنرانانی همچون مازیار حبیبی‌نیا (نماینده کانون‌های تبلیغاتی)، مینا مهرنوش (مدیرعامل کسبینو)، مسعود طباطبایی (مدیرعامل دیجی‌کالا)، مهدی مینایی (نماینده هیئت داوران جشنواره)، مجتبی رضایی (معاون منابع مالی و سرمایه انسانی صدا و سیما) و پیمان جبلی (رئیس سازمان صدا و سیما) حضور داشتند.

جشنواره آگهی‌های بازرگانی برگزار شد؛ بیژن با امین حیایی، برترین آگهی تلویزیونی، میلاد کی‌مرام برترین سفیر برند 9

مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجی‌کالا که به‌عنوان یکی از نمایندگان آگهی‌‌دهندگان در این مراسم حضور داشت. وی از تجربه حضور دیجی‌کالا در آگهی‌های بازرگانی در صدا و سیما سخن گفت و عنوان کرد که اخیرا این مجموعه تصمیم به تبلیغ در رسانه صدا و سیما گرفته و فرصت مغتنمی برای این مجموعه است تا بتواند به گستره مخاطبان بیشتری دست پیدا کند. اون عنوان داشت: «در کمپین اخیر دیجی‌کالا که به‌صورت همزمان تبلیغات‌ در صدا وسیما نیز حضور داشتیم، سفارش‌هایی از ۱۳ هزار روستای ایران دریافت کردیم که برخی از این روستا‌ها جمعیتی ۱۰۰ الی ۳۰۰ نفره دارند.»

جشنواره آگهی‌های بازرگانی برگزار شد؛ بیژن با امین حیایی، برترین آگهی تلویزیونی، میلاد کی‌مرام برترین سفیر برند 10

پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما

پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما فعالین حوزه تبلیغات را همکاران این سازمان عنوان کرد و گفت: «تبلیغات بازرگانی، مکمل چرخه تولید است و منجر به توسعه اقتصادی می‌شود. از همین رو وظیفه خودمان می‌دانیم از فعالان عرصه تولید که در برابر همه مشکلات سینه سپر کرده و با وجود همه سختی‌ها مشغول کارند، حمایت کنیم.»

نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
سهیل یاسائی
سهیل یاسائی
در سودای فهم و خلق
نظرات