اندازه بازار مارتک در ایران دو هزار و ۴۰۰ میلیارد است؛ ۴۰۰ بازیگر فعال در حوزه مارتک شناسایی شده است
فهرست مطلب
تکراسا گزارشی از تکنولوژیهای بازاریابی ایران (مارتک) ارائه کرد. این گزارش نشان میدهد که در سال ۱۴۰۲ اندازه بازار مارتک ایران حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان بوده است و حدود ۴۰۰ بازیگر در ایران در این حوزه فعالیت میکنند.
به گزارش دیام برد، تکراسا امشب در رویدادی با حضور رسانهها و فعالان حوزه بازاریابی و تبلیغات گزارش تکنولوژیهای بازاریابی در سال ۱۴۰۲ را ارائه کرد؛ این گزارش که با حمایت رسانهای دیام برد منتشر شده نشان میدهد اندازه بازار این حوزه در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۹ درصد رشد کرده است.
تکراسا در این گزارش اشاره کرده است که بیشتر از ۴۰۰ بازیگر در این حوزه شناسایی شدهاند که از این تعداد ۵۰ بازیگر در حوزه داده، ۴ بازیگر در حوزه تجارت و فروش، ۲۴۵ بازیگر در حوزه ارتباط و تعامل با مشتری و ۱۰۹ بازیگر در حوزه محتوا و تجربه فعالیت میکنند و در بین آنها حوزه ارتباط و تعامل با مشتری بزرگترین اندازه بازار را دارد که حدودا ۱۷۰۰ میلیارد تومان است. همچنین بیشتر از ۵ هزار نفر در ایران در این حوزه کار میکنند.
این گزارش در بخش دیگری اشاره کرده است که ۱۰ سرمایهگذار فعال در این حوزه وجود دارد و ۱۴ سرمایهگذاری در این صنعت انجام شده است.
گزارش تکراسا نگاهی مهمترین عوامل کلان تاثیرگذار بر رشد یا افول تکنولوژیهای بازاریابی نیز داشته است و کمبود سرمایه، تحریمها، کمبود نیروی انسانی متخصص و رکود اقتصادی را از عوامل افول این حوزه و رشد اقتصاد دیجیتال را عامل رشد این صنعت دانسته است.
۱۴ هزار ابزار مارتک در دنیا
گزارش تکراسا در بخش دیگری به وضعیت مارتک در جهان پرداخته است و دادههای این بخش نشان میدهد که بیشتر از ۱۴ هزار ابزار مارتک در سال ۲۰۲۴ در جهان شناسایی شده است که در حوزههای تبلیغات و پروموشن، محتوا و تجربه، ارتباط و تعامل با مشتری، فروش، داده و مدیریت فعالاند.
این گزارش در ادامه وضعیت ابزارهای فعال در کشورهای ایران، رژیم اشغالگر قدس، ترکیه، امارات و پاکستان را مورد بررسی قرار داده است که براساس این آمار، ایران بیشترین سهم را در تعداد بازیگران مارتک در بین این کشورها دارد و در ایران نیز ۲۰ صنعت مارتک شناسایی شده است.
تاثیر افزایش قیمت پیامک بر اندازه بازار مارتک
گزارش تکراسا در بخش دیگری به اندازه بازار مارتک در جهان و ایران پرداخته است که براساس آن اندازه بازار این حوزه در سال ۱۴۰۱ حدودا هزار ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است و در سال ۱۴۰۲ با رشدی ۱۰۹ درصدی به ۲هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است درحالیکه در بازه مشابه یعنی از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ در جهان این صنعت ۳۱ درصد رشد کرده است.
البته این گزارش اشاره کرده است که با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت پیامک در سال ۱۴۰۲، اندازه بازار ارائهکنندگان پنل پیامکی ۱۴۵ درصد رشد کرده است که با توجه به سهم ۵۰ درصدی پنل پیامک از اندازه بازار مارتک این موضوع تاثیر چشمگیری در رشدش اندازه بازار مارتک داشته است.
هوش مصنوعی، مهمترین ترند مارتک
در ادامه این گزارش سهم بودجه بازاریابی از فروش کسب و کارهای آنلاین بزرگ در ایران ۴ تا ۶ درصد عنوان شده است. طبق گزارش تکراسا هوش مصنوعی مهمترین ترند مارتک در جهان و ایران است و CDP مهمترین و پایهایترین نیاز مدیران مارکتینگ است.
طبق گزارش تکراسا اتوماسیون بازاریابی، سئو و پنل پیامک، رصد و پایش رسانهها و سامانه نظرسنجی آنلاین بیشترین میزان استفاده از کسب و کارهای آنلاین بزرگ ایرانی را از ابزارهای مارکت به خود اختصاص دادهاند.