پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

بررسی نسخه‌ی بتای iOS 17.2، نشان از فعال‌سازی امکان سایدلود در آیفون را می‌دهد

سهیل یاسائی سهیل یاسائی
20 آبان 1402
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بررسی نسخه‌ی بتای iOS 17.2، نشان از فعال‌سازی امکان سایدلود در آیفون را می‌دهد
زمان مطالعه: 2 دقیقه

کارشناسان وب‌سایت 9to5Mac، با بررسی نسخه‌ی بتای iOS 17.2 به شواهدی دست‌ پیدا کرده‌اند که حاکی از امکان فعال‌سازی سایدلود در این نسخه از آیفون را می‌دهد.

اپل پس از تصویب رسمی قانون بازارهای دیجیتال (DMA)، از سوی اتحادیه اروپا تحت فشار قرار گرفته است؛ زیرا قانون بازارهای دیجیتال (DMA)، این شرکت را ملزم می کند تا به منظور افزایش رقابت، به کاربران اجازه دهد برنامه‌ها را از خارج از اپ‌استور بارگذاری کنند. 9to5Mac اکنون در کد بتای iOS 17.2، شواهدی پیدا کرده است که نشان می‌دهد این شرکت در حال حرکت به سمت فعال کردن سایدلود در دستگاه‌های iOS است.

سایدلود فرآیندی است که در آن به‌جای استفاده از یک منبع رسمی برای دانلود اپلیکیشن، کاربر امکان دانلود را از منابع دیگر و third-partyها خواهد داشت. وقتی صحبت از iOS می شود، منبع رسمی (و تنها منبعی که برای کاربران آیفون و آیپد در دسترس است) اپ‌استور است. اپل هرگز امکان سایدلود در iOS را به کاربران خود نداده است.

اتحادیه اروپا، سال گذشته قانون بازارهای دیجیتال (DMA) را تصویب کرد که یک قانون ضد انحصار است. یکی از اهداف اصلی تصویب این قانون مبارزه با انحصارطلبی شرکت‌های بزرگ همچون اپل است، تا از مزیت‌های خود برای تضعیف رقابت استفاده نکنند. یکی از الزامات DMA این است که کاربران بتوانند هر اپلیکیشنی را که می خواهند از منابع شخص ثالث نصب کنند.

کارشناسان وب‌سایت 9to5Mac، در خصوص یافته‌ جدیدشان این‌چنین می‌نویسند:
«iOS 17.2 دارای یک ساختار جدید به نام “Managed App Distribution” است. در حالی که اولین فکر ما این بود که این API مربوط به راه حل های MDM، برای نصب برنامه‌های سازمانی است (که در حال حاضر در iOS امکان‌پذیر است)؛ اما به نظر می رسد که اپل بر روی چیز مهم‌تری از آن کار می کند. با تجزیه و تحلیل API جدید، متوجه شدیم تا دیگر برنامه‌ها نیز امکان ساخت افزونه‌هایی با همان فرمت را دارند. با بررسی بیشتر متوجه شدیم که این API شامل سیستم ویژه‌ای است که به اپلیکیشن‌های غیراختصاصی اپل اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های دیگر را روی گوشی نصب کنند. به عبارت دیگر، این موضوع به توسعه‌دهندگان اجازه می دهد تا اپ استورهای خود را ایجاد کنند.»

بررسی نسخه‌ی بتای iOS 17.2، همچنین نشان می‌دهد که این API دارای Region Lock است؛ به این‌ معنا که اپل امکان سایدلود را می‌تواند در صورت فعال کردن، فقط در برخی از کشورها فعال کند. با کنار هم قرار دادن این سرنخ و DMA از سوی اتحادیه اروپا، احتمال فعال‌سازی سایدلود، در کشورهای اتحادیه اروپا بالاتر می‌رود.

انحصارگرایی اپل در حوزه نصب اپلیکیشن در iOS، سود فراوانی را برای این شرکت به‌همراه دارد. اما از طرفی دیگر نیز نمی‌تواند بر روی بازار بزرگ اروپا چشم ببند. به‌لحاظ قانونی، پس از تصویب رسمی قانون بازارهای دیجیتال (DMA)، اپل موظف است تا مارس ۲۰۲۴، امکان سایدلود را در iOS فراهم آورد. باید دید که اپل در ادامه چه تصمیمی می‌گیرد.

بادکوبه
به اشتراک بگذارید:
سهیل یاسائی
سهیل یاسائی
در سودای فهم و خلق
نظرات