پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

شنوتو در روز جهانی پادکست از جایگاه ایران در صنعت پادکست می‌گوید

زهرا محبی زهرا محبی
13 مهر 1400
زمان مطالعه: 4 دقیقه
شنوتو در روز جهانی پادکست از جایگاه ایران در صنعت پادکست می‌گوید
زمان مطالعه: 4 دقیقه

به گزارش دی‌ام برد، رویداد آنلاین شنوتو با شرکت پادکسترهای شناخته‌شده ایرانی در 8 مهر ماه 1400 برگزار شد. این رویداد سه ساعته به مناسبت روز جهانی پادکست و در شهر کتاب تهران تدارک دیده شد و مهمانان در چند پنل مختلف، به بررسی چالش‌های تولید پادکست در ایران و جایگاه پادکست فارسی در صنعت جهانی پادکست پرداختند.

در پنل اول تولیدکنندگان پادکست هاگیرواگیر از چالش‌های تولید پادکست در ایران حرف زدند. در این بخش درباره انواع پادکست، تم‌های مختلف آن، رفتار شنونده ایرانی پادکست و مبحث کسب درآمد از پادکست حرف زده شد. محمدرضا ماندنی از اعضای تولیدکننده پادکست هاگیرواگیر، در پاسخ به سوال چگونه باید پادکست ساختن را شروع کنیم گفت: «استمرار مهم‌ترین چیز است. در ابتدا زیاد فکر نکنید و از یک جایی شروع کنید، بعد اصول و چندوچون کار دست‌تان خواهد آمد.»

شنوتو در روز جهانی پادکست از جایگاه ایران در صنعت پادکست می‌گوید 1

در این رویداد که به تعبیر شنوتو، نهمین دورهمی پادکسترهای ایرانی محسوب می‌شد، گفت‌وگوهای مفصلی درباره چشم‌انداز شنوتو و صنعت پادکست شکل گرفت. در پنل دوم محمد فیروزان به نمایندگی از بنیاد فیروزان با امیرحسین مددی، مدیرعامل شنوتو به بحث نشست. این بحث حول محور همکاری‌ای که اخیرا میان بنیاد فیروزان و شنوتو شکل گرفته بود آغاز شد و به گفت‌وگو درباره جایگاه پادکست فارسی در میان رسانه‌های مختلف و در صنعت جهانی پادکست رسید. مددی در رابطه با شروع همکاری با بنیاد فیروزان به عنوان سرمایه‌گذار گفت: «موسسان شنوتو نیاز به سرمایه‌گذار را پس از کاهشی که در تعداد کاربران دیده شد حس می‌کردند.»

۰.۳۴ درصد از صنعت پادکست جهان فارسی است

رشد تعداد پادکست‌ها در همه جای جهان به صورت منظمی دیده می‌شود. گسترش یافتن پهنه شنوندگان، باعث شده است که هر روزه افراد زیادی به گوش دادن پادکست یا تولید آن رو بیاورند. مددی در خصوص میزان سهم پادکست فارسی در جهان پادکست‌ها عنوان کرد که 0.34 درصد از صنعت پادکست جهان را پادکست فارسی شکل می‌دهد. این در حالی است که رشد فزاینده شنوندگان و تولیدکنندگان را هم در جامعه پادکستی ایران می‌توان به صورت روشنی مشاهده کرد.

مددی بهادار شدن پادکست‌ها را اتفاق خوبی تلقی می‌کند. او می‌گوید: «پلتفرم انتشار پادکست باید قوی باشد تا اسپانسرها به سرمایه‌گذاری در آن علاقه داشته باشند. از بدشانسی‌های صنعت پادکست در ایران، شرایط اقتصادی بد ماست». مددی درباره انحصار پول و سرمایه در دست یک مجموعه خاص از پادکست‌ها حرف می‌زند، به گونه‌ای که 2 درصد پادکسترها 95 درصد درآمد را به خود اختصاص می‌دهند و 98 درصد باقی‌ماننده تنها به 5 درصد از سرمایه‌های احتمالی دسترسی دارند. به همین دلیل، پادکست باید یک کالای بهادار باشد تا تولیدکننده پادکست کماکان بتواند به مسیر خود ادامه بدهد. مددی اظهار می‌کند که صنعت پادکست چاره‌ای جز این ندارد.

چشم‌انداز شنوتو هم بر مبنای همین الگو مشخص می‌شود و پادکست‌های بهادار در شنوتو توانسته‌اند به خوبی مخاطب خود را پیدا کنند.

داده‌های شنوندگان پادکست چه چیزی به ما می‌گویند؟

در پنل سوم این رویداد، شقایق اسماعیلیان اطلاعات کاملی از رفتار کاربر و گزارشی از عملکرد شنوتو در طی سال‌ها ارائه کرد. 

شنوتو در روز جهانی پادکست از جایگاه ایران در صنعت پادکست می‌گوید 2

موضوعات پرطرفدار شنوتو

اولین دسته‌بندی پرطرفدار در شنوتو مدیریت و کارآفرینی است. بعد به ترتیب روانشناسی و جامعه، شعر و ادبیات، سبک زندگی، و تاریخ هنر قرار می‌گیرند. به گزارش اسماعیلیان پادکست‌های این حوزه‌ها با اقبال عمومی بسیار بیشتری مواجه شده و نرخ شنیده شدن بیشتری هم دریافت کرده است.

به لحاظ رشد کلی در طولانی‌مدت، شنوتو دارای نرخ رشدی چشمگیر است که در مقایسه با رشد جهانی پادکست‌ها از سال 2018 تا 2021 عدد بسیار بالاتری به نظر می‌رسد. رشد جهانی پادکست در طول این سال‌ها 281 درصد است در حالی که رشد شنوتو 333 درصد است.

شنوتو در روز جهانی پادکست از جایگاه ایران در صنعت پادکست می‌گوید 3

به گفته اسماعیلیان، نسخه لایو پادکچر شنوتو در روز 7 مهر 1400 لانچ و راه‌اندازی شد و از این پس باید توقع فعالیت‌های بیشتری را از این قسمت از شنوتو داشته باشیم.

پادکست ساختن یک نیاز درونی است

در پنل آخر این رویدار از سه پادکستر ایرانی دعوت شد. مجتبی شکوری تولیدکننده پاکست راه، الیاس گرجی تولیدکننده پادکست مبل قرمز، و مریم فتاح تولیدکننده پادکست مزگو در این دورهمی صمیمانه به گفت‌وگو درباره شروع کار در حوزه پادکست، چالش‌های تولید آن و احساسی که از خلق پادکست می‌گیرند پرداختند.

مجتبی شکوری در پاسخ به این سوال که چطور فردی ناگهان تصمیم به تولید چیزی می‌گیرد که کسی برای آن درخواستی نکرده و ممکن است هیچ آورده مشخصی هم نداشته باشد گفت: «هر کس دلیلی شخصی برای ساختن پادکست دارد. پادکست ساختن برای ما نوعی فراخوان است که بعد از مدتی دیگر نمی‌شود انجامش نداد. فارغ از محاسبات، انتقال صدا به افراد دیگر و کمک به حتی یک نفر، چیزی است که من را وابسته به ساختن پادکست می‌کند.»

این رویداد را می‌توانید در قسمت لایو صفحه شنوتو مشاهده کنید.

بخوانید  اگر مارکتر هستید، این 26 پادکست برای شماست.

نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
زهرا محبی
زهرا محبی
کشف دنیاها و آدم‌های جدید خوشحالم می‌کنه و یاد گرفتن زنده نگهم می‌داره. دی‌ام بُرد سرزمین جدیدِ پر از اکسیژنیه که الان توش سکونت دارم.
نظرات

اسمارتک