لانچ
اخبار مصاحبه‌ها
علی‌ سرتیپی، مدیرعامل فیلم‌نت در گفت‌وگو با دی‌ام برد:

واچ‌تایم فیلم‌نت در بحران ۱۲ روزه، از نوروز هم فراتر رفت

الهه صالحی الهه صالحی
تیر ۲۵, ۱۴۰۴
زمان مطالعه: 7 دقیقه
واچ‌تایم فیلم‌نت در بحران ۱۲ روزه، از نوروز هم فراتر رفت

در شرایطی که وضعیت بحرانی ناشی از تنش میان ایران و اسراییل، قطعی اینترنت و کاهش شدید تبلیغات محیطی، کل اکوسیستم رسانه و تبلیغات کشور را تحت فشار قرار داد، برخی پلتفرم‌های دیجیتال مسیر متفاوتی را تجربه کردند. فیلم‌نت به عنوان یکی از پلتفرم‌های اصلی VOD ایران، به دی‌ام برد اعلام کرد که در این دوران بحرانی جهشی قابل‌توجه در واچ‌تایم کاربران ثبت کرده است؛ جهشی که به گفته علی سرتیپی، مدیرعامل فیلم‌نت، حتی از پیک نوروزی این پلتفرم هم فراتر رفت و می‌تواند نشانه‌ای از تغییر وزن رسانه‌ها در فضای تبلیغاتی ایران باشد.

علی سرتیپی، مدیرعامل فیلم‌نت، در گفت‌وگویی با دی‌ام‌برد از دلایل این جهش، فرصت‌های جدید تبلیغاتی در فضای VOD و چشم‌انداز آینده این صنعت می‌گوید.

جهش غیرمنتظره در واچ‌تایم؛ حتی بالاتر از نوروز

علی سرتیپی، مدیرعامل فیلم‌نت در گفت‌وگو با دی‌ام برد با اشاره به جهش چشم‌گیر میزان تماشای محتواهای این VOD در بازه ۱۲ روزه جنگ ایران و اسراییل می‌گوید: «این جهش دلایل مختلفی داشت. اول اینکه مردم به نوعی خانه‌نشین و از تفریحات دیگر محروم شده بودند و جز اخبار سیاسی محتوای دیگری برای دیدن نداشتند. تلویزیون نیز محتوای جذابی نداشت، بنابراین مردم برای سرگرم شدن در این‌بازه زمانی به سمت پلتفرم‌هایی مثل ما آمدند و برخلاف انتظار ما، یک پیک خیلی بلند در واچ‌تایم ما رقم خورد؛ این پیک حتی از بازه ایام عید نیز بزرگ‌تر بود.»

او ادامه می‌دهد: «از سوی دیگر می‌توان یکی از دلایل دیگر این جهش را، قطعی سراسری اینترنت دانست. بسیاری از افرادی که معمولاً محتوای ما را به‌طور غیرقانونی روی تلگرام یا سایت‌های دیگر می‌دیدند، حالا به دلیل قطعی، امکان دسترسی به آن پلتفرم‌ها را نداشتند.»

سرتیپی می‌گوید: «همزمان شدن این بحران با پایان پخش سریال وحشی که سروصدای بسیاری کرده بود نیز از دیگر دلایل این موضوع بود چرا که بسیاری از مردم منتظر بودند که هشت قسمت کامل شود تا یک‌جا ببینند. همه موارد کنار هم جمع شد و برای ما یک رکورد به‌جا گذاشت. حتی در روبیکا و ایرانسل هم همین اتفاق افتاد.»

مدیرعامل فیلم‌نت اضافه می‌کند: «در نهایت هرچند این روند پس از آتش‌بس آن‌طور که در روزهای بحران بود، ادامه پیدا نکرد اما نسبت به قبل از بحران، واچ‌تایم فیلم‌نت همچنان بهتر از بازه قبل از بحران است. باید توجه داشت که واقعیت غیرقابل انکار این است که همه‌چیز بستگی به محتوایی دارد که ارائه می‌کنیم. ما در حال حاضر در فیلم‌نت، تعداد انتشار محتوا در هفته را افزایش داده‌ایم و ۵ محتوا جدید در هفته پخش می‌شود.»

تبلیغات در VOD؛ کم‌ریسک و اثربخش؟!

سرتیپی در پاسخ به این‌که آیا این رشد می‌تواند خبری خوب برای تبلیغ‌دهندگان باشد و تبلیغ در VODها را به یک گزینه مطمئن تبدیل کند، می‌گوید: «دقیقاً. با توجه به اینکه من رییس هیات مدیره آژانس آگه‌سازان هستم، می‌دانم که تبلیغات محیطی با کاهشی جدی روبرو شده است؛ غیرقابل پیشبینی بودن شرایط، برنامه‌ریزی بلندمدت این رسانه را تحت تاثیر قرار داده است، البته از یک سو فرصت مناسبی است که پیام درست و اثربخشی از سمت برندها به مخاطب انتقال داده شود، چرا که فضای رسانه‌ محیطی کشور بسیار خلوت و کم‌صدا است. کمپین‌های پرفشار محیطی در بازه‌های کوتاه مدت قابل مدیریت است و برای آنها اثربخش پیش‌بینی می‌شود. اما به هر صورت برخلاف تبلیغات محیطی که نیاز به شهر زنده دارد، تبلیغات در پلتفرم‌های نمایش خانگی در این شرایط خیلی اثربخشی زیادی دارد و می‌توان آن را به عنوان رسانه‌ای کم‌ریسک اما اثربخش در نظر گرفت.»

سرتیپی با مقایسه رسانه‌ها می‌گوید: «در حال حاضر اگر بخواهیم تبلیغاتی را که روی پلتفرم فیلم‌نت منتشر می‌شود، با تلویزیون، بیلبورد، فضای مجازی و مطبوعات مقایسه کنیم، به نظر من به ویژه از نظر بازدهی نسبت به هزینه، تأثیرگذارترین رسانه فعلی، پلتفرم‌های VOD هستند.»

او توضیح می‌دهد: «از یک سمت در پلتفرم‌های نمایش‌خانگی شما امکان هدف‌گذاری دقیق مخاطب بر اساس نوع محتوا دارید و از سمت دیگر تولید محتوای اختصاصی مثل اسپانسری درون برنامه و یا سرمایه‌گذاری در تولید برنامه‌های اختصاصی بر اساس داستان برند و ماهیت محصول تاثیرات بلندمدت و اثربخشی دارد.»

سرتیپی ادامه می‌دهد: «این مورد را هم در نظر بگیرید پوشش تبلیغات بسیار بیشتر از انتشار رسمی فیلم‌نت است؛ وقتی یک برند تبلیغات درون برنامه‌ای اجرا می‌کند، علاوه بر پخش در خود پلتفرم فیلم‌نت، در ایرانسل، مبین‌نت، روبیکا، رایتل و جاهای دیگر و حتی در دانلودهای غیرمجاز این تبلیغات دیده می‌شود.»

آیا بودجه تبلیغات در صداوسیما به سمت VODها می‌رود؟

سرتیپی در پاسخ به این سوال که آیا پیش‌بینی می‌کنید در آینده بخشی از بودجه‌ای که کسب‌وکارها برای تبلیغات در صداوسیما صرف می‌کنند به سمت VODها بیاید، پاسخ می‌دهد: «به‌نظر من، قطعاً این اتفاق رخ خواهد داد. ما همیشه با استقبال برندها برای تبلیغات در پروژه‌ها مواجه هستیم، مثلاً در سریال وحشی یا اجل معلق اگر ۱۰ یا ۱۱ تبلیغ داشتیم، استقبال بالای برندها به ما اجازه می‌داد که این عدد را تا ۲۰ تبلیغ هم افزایش دهیم.»

او می‌گوید: «ما می‌دانیم که دو سال آینده چه تولیداتی خواهیم داشت و این چشم‌انداز باعث می‌شود که مطمئن باشیم اتفاقات بزرگی در راه است. رشد صنعت پلتفرم‌ها ادامه دارد و من بسیار به آن خوش‌بینم.»

سرتیپی در پاسخ به این سوال که با توجه به فعالیت شما در حوزه تبلیغات محیطی، آیا این به آن معناست که از این پس انرژی بیشتری را روی VOD فیلم‌نت صرف خواهید کرد، پاسخ می‌دهد:«قطعاً اینطور خواهد بود. با توجه به شرایط موجود و بی‌ثباتی شرایط، هدف ما این است که انرژی اصلی خود را روی فیلم‌نت بگذاریم؛ چون از یک سمت تعهد ما این است که در این شرایط، مردم ایران لحظاتی را سرگرم باشند و به همین دلیل محتواهای سرگرم‌کننده و طنز را بیشتر کرده‌ایم و از سوی دیگر به خوبی می‌دانیم که با بازار بکری روبرو هستیم که بسیار تأثیرگذار و کم‌هزینه‌تر نسبت به دیگر رسانه‌ها حتی نسبت به فضای مجازی و اینستاگرام است و ارزش دارد که سرمایه‌گذاری بیشتری روی این فضا انجام شود.»

سرتیپی درباره معیارهای قیمت‌گذاری تبلیغات در این پلتفرم توضیح می‌دهد: «پارامتر اصلی، خود محتوای تبلیغ‌شده است. اینکه تیزر پیش از پخش باشد یا وسط و بعد از پخش، مهم است. اینکه کجا پخش شود هم مهم است. قیمت‌ها بسته به شرایط از حدود ۶۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود تا حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بسته به مدت‌زمان و شرایط خاص خود هر پروژه ادامه دارد و این اختلاف قیمت وابسته به جایگاه تبلیغ و کیفیت برنامه‌های در حال پخش است.»

اشتراک بدون تبلیغ در فیلم‌نت در راه است

در هفته‌ای که گذشت، پلتفرم فیلیمو از اشراک بدون تبلیغات خود رونمایی کرد. سرتیپی دررابطه با درباره برنامه فیلم‌نت برای ارائه اشتراک بدون تبلیغ، می‌گوید: «ما هم آماده‌ایم و از چند هفته پیش در حال بررسی و انجام‌ زیرساخت فنی‌ لازم برای این موضوع هستیم. باید توجه داشت که گرچه تبلیغات برای ما بسیار مهم است، چون بخشی از هزینه‌های بسیار بالای تولید را جبران می‌کند اما تجربه کاربر هم برای ما بسیار حائز اهمیت است و به طور حتم این شرایط را فراهم خواهیم کرد.»

وضعیت آگه‌سازان در بحران

سرتیپی با اشاره به وضعیت فعالیت در آژانس آگه‌سازان دربازه بحران و پس از آن می‌گوید: «ما در آگه‌سازان جامع‌ترین اکوسیستم رسانه‌ای کشور را داریم که شامل تابلوهای محیطی، سینما، مراکز تجاری، تلویزیون، پلتفرم نمایش خانگی و…. است و در بازه بحران شرایط برای همه این رسانه‌ها سخت و محدود بود. ما تجربه مشابهی در دوران کرونا و سال ۱۴۰۱ داشتیم. تبلیغات راه‌خودش را پیدا می‌کند و به نظرم تصمیم‌گیری‌های کوتاه مدت و سریع در فضایی که اغلب برندها خاموش هستند، برگ برنده خواهد بود.»

نشانه‌ای از بازگشت تبلیغات محیطی وجود دارد

مدیرعامل فیلم‌نت در پاسخ به این سوال که آیا نشانه‌های از بازگشت برندها به سمت تبلیغات محیطی دیده می‌شود یا خیر، پاسخ می‌دهد: «به نظر من این موضوع کمی زمان می‌خواهد. بازار منتظر ثبات است. با هر شوک، همه‌چیز به‌هم می‌ریزد. ولی فکر می‌کنم ظرف یکی دو هفته آینده بازار برمی‌گردد. ما نیز در حال رصد نشانه‌هایی هستیم که البته چندان چشم‌گیر نیست اما به نظر می‌رسد تحرکاتی در حال انجام است. من فکر می‌کنم روند بازگشت برندها به حوزه تبلیغات از ابتدای مرداد ماه آغاز شود.»

نجوا
به اشتراک بگذارید:
الهه صالحی
الهه صالحی
روزنامه‌نگاری خوانده‌م و عاشق رسانه‌م؛ دی‌ام برد برای من فرصت جدیدی بود که بیشتر از دنیای جذاب مارکتینگ بدونم.
نظرات

در حال بارگیری کپچا...

نجوا