پلتفرم سنجاق بعد سرمایهگذاری ۱۰۰ میلیاردی، ریبرند کرد
فهرست مطلب
سنجاق، پلتفرم آنلاین جستوجوی متخصصهای خدماتی پس از دریافت سرمایهای ۱۰۰ میلیارد تومانی از شرکت ترند به نمایندگی نماد صنعت پارس، با هدف تقویت هویت برند و ایجاد یک هویت بصری قویتر، ریبرند کرد.
به گزارش دیام برد، پلتفرم سنجاق در رویدادی با حضور اصحاب رسانه و فعالان اکوسیستم فناوری از هویت بصری جدید خود رونمایی کرد. در این رویداد فرید آیت، مدیرعامل این پلتفرم با اشاره به اینکه این پلتفرم از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را با تمرکز برا ارائه خدمات به متخصصها شروع کرد، گفت: «وقتی سنجاق شروع به فعالیت کرد، مشکلات ارائه خدمات تخصصی جدی بود و به همین دلیل ما به این سمت رفتیم، اما هنوز هم پیدا کردن متخصص برای امور خدماتی سخت است و جای خلاقیت و ارزشآفرینی زیادی دارد.»
او توضیح داد: «عموم استارتآپهایی که وارد بازار خدمات شدهاند بر مشتری تمرکز کرده و متخصص را در اولویت بعدی قرار دادهاند. در صورتی که در حوزه خدمات، فرایند خدمت گرفتن بسیار پیچیدهتر از خرید کالاست و در این فرایند نمیتوان نقش متخصصها را کمرنگ کرد. متخصص قلب ارائه یک خدمت است. برای گرفتن بازار خدمات، باید ارزشآفرینی برای متخصصها را در اولویت بگذاریم. در سنجاق کوشش کردهایم که ترافیک پلتفرمهای عمومی مانند گوکل، دیوار و اینستاگرام را تبدیل به مشتری بالقوه برای متخصصها کنیم.»
هزار و پانصد میلیارد تومان گردش مالی متخصصها در سنجاق
او با اشاره به اینکه در همه جای دنیا بازار خدمات کندتر از بازارهای دیگر آنلاین میشود، گفت: «با وجود چالشهایی که وجود داشت سنجاق در سال ۱۴۰۲، هزار و پانصد میلیارد تومان درآمد برای متخصصها ایجاد کرد و این پلتفرم در حال حاضر با هزار خدمت در حدود دویست شهر ایران فعال است.»
آیت با اشاره به اینکه سنجاق متصدی ارسال متخصص برای انجام خدمت نیست، توضیح داد: «مشتری سفارش دریافت خدمات را ثبت میکند، ما سفارش را در معرض دید متخصصها قرار میدهیم. الگوریتمهای قیمتگذاری و مرتبطسازی سنجاق، بسته به خدمت و شهر، سه تا پنج متخصص به مشتری پیشنهاد میدهند تا مشتری حق انتخاب داشته باشد. مشتری با مرور پروفایل هر متخصص، بررسی پیشنهادهای ارائه شده و خواندن نظرات مشتریهای پیشین آن متخصصها، یکی از متخصصها را انتخاب کرده و به صورت مستقیم با او ارتباط میگیرد. در حال حاضر در سنجاق، به طور میانگین، هر سفارش در کمتر از سه دقیقه یک پیشنهاد میگیرد و هر سفارش به طور متوسط سه پیشنهاد از طرف متخصصها دریافت میکند.»
او ادامه داد: «درآمد ما از پیشنهادی است که متخصصها به مشتری میدهند، یعنی ما از کار انجامشده کمیسیون برنمیداریم. اینجا تردید وجود داشت که آیا این مدل کسبوکار کار میکند یا نه، اما این مدل در عمل کار کرد و متخصصها این فضا را درک کردند که اگر بخواهند سفارش بیشتری داشته باشند باید هزینه کنند.»
به دنبال ایجاد آگاهی از برند سنجاق برای مشتریان بیشتر
مدیرعامل سنجاق ادامه داد: «ما توانستیم اخیرا یک جذب سرمایه بیش از صد میلیارد تومانی از شرکت ترند سازان خلاق انجام دهیم. هدف ما در حال حاضر معرفی سنجاق به مشتریان بیشتر و ایجاد آگاهی در بین مخاطبان است و در این مسیر ترند علاوه بر سرمایهگذار، شریک استراتژیک سنجاق در رشد است.»
علیرضا آقاسی، رئیس هیئت مدیره سنجاق نیز در این رویداد با اشاره به اینکه شرکت ترند که بازوی تبلیغاتی گروه «نماد صنعت پارس» است، روی سنجاق سرمایهگذاری صد میلیارد تومانی کرده است، گفت: «سنجاق از سال ۹۶ تاکنون کار تبلیغاتی ویژهای نکرده و هر چه بوده از رهگذر سرچ و تبلیغات در گوگل به دست آمده است و آنقدر فرایند رسیدن از جستجو در گوگل تا یافتن متخصص در سنجاق بدون اصطکاک بوده که بسیاری از مشتریان سنجاق یادشان نیست که این خدمات را از طریق چه پلتفرمی گرفتهاند.»
دیوار رقیب اصلی ماست
آقاسی تفاوت سنجاق با مجموعههای موفقی مانند خدمت از ما، سلام ساختمان و آچاره را در نوع مدل کسبوکار آن دانست و گفت: «سنجاق به دلیل مدل کسبوکارش، دیوار را رقیب اصلی خود میداند. سنجاق یک مارکتپلیس با درآمد از محل کمیسیون نیست. سنجاق خود را ارائهکننده خدمات بازاریابی و جذب مشتری به متخصصها میداند و عملاً از محل تبلیغات عملکردی برای متخصصها درآمدزایی میکند.»
او در ادامه اعلام کرد که «در سال گذشته، در حدود یک میلیون سفارش روی پلتفرم سنجاق ثبت شد و تخمین ما این است که ۲۰ تا ۳۰ درصد سفارشهایی که روی سنجاق ثبت میشوند، منجر به دریافت خدمت از یکی از متخصصان پیشنهادی به مشتری میشوند.»
علیرضا آقاسی، رئیس هیئت مدیره سنجاق در گفتوگو با دیام برد در حاشیه این رویداد با اشاره به اینکه برای هر درخواست خدمات بطور متوسط ۳ متخصص اعلام قیمت میکنند، گفت: «تفاوتی که پلتفرم سنجاق با سایر پلتفرمها دارد مدل درآمدیست. در این پلتفرم از خدمات گیرنده کارمزد دریافت نمیشود بلکه متخصصان برای ارائه پیشنهاد برای انجام کار هزینه پرداخت میکنند.»
سنجاق یک شبکه است نه یک مارکتپلیس
رئیس هیئت مدیره سنجاق افزود: «در حال حاضر مدل کسبوکار ما به خوبی با نیاز بازار همسو شده است و حالا وقت آن است که مشتریان بیشتری سنجاق را بشناسند و کارهاشان را سنجاق کنند. میتوانم بگویم سنجاق یه شبکه است و مانند تمام کسبوکارهای شبکهای، مدل درآمدزایی آن از محل تبلیغات عملکردی است. دلیل سرمایهگذاری گروه نماد صنعت پارس روی سنجاق توسعهپذیر بودن راهکار سنجاق برای بازار خدمات و مدل کسبوکار بسیار جالبش بود.»
او در اشاره به دشواری ساخت یک کسبوکار آنلاین در بازار خدمات گفت: «دو چالش اساسی در بازار خدمات وجود دارد که مدل مارکتپلیس را برای باز کردن قفل این بازار نامناسب کرده است: یکی دشواری تضمین کیفیت خدمت است چون پلتفرم کنترلی روی خدمتدهنده و خدمتگیرنده ندارد و گستره خدمات بسیار زیاد است و استاندارد کردن چنین طیف وسیعی از خدمات شدنی نیست. مسئله بعدی هم قیمتگذاری است؛ در بازار خدمات قیمتگذاری پیشینی روی یک خدمت، بدون بررسی دقیق جزییات کار، معمولاً ناممکن است. محصول سنجاق و مدل کسبوکارش طوری است که توانسته بدون دخالت در قیمتگذاری خدمات و بدون ارائه تضمین کیفیت خدمات، به مشتریها در پیدا کردن بهترین متخصص با بهترین قیمت کمک کند.»
به دنبال آرامش، سادگی و اصالت بودیم
تورج صابریوند، که برند جدید سنجاق را دیزاین کرده است نیز به صورت آنلاین در نشست حاضر بود و گفت: «ویژگیهایی که در سنجاق دیدیم این بود که سنجاق برند مهمی است که آرام کار میکند و آرام و بدون هیجان به کارش ادامه میدهد. در پروژهی ریبرندِ برند سنجاق نیز دنبال هیجان نبودیم و تلاش کردیم این برند را همانی که هست نشان بدهیم. یعنی برندی که محترم، معتبر، آرام، اصیل و متشخص است، زبان تصنعی ندارد و کار خودش را میکند و از طرفی، دنبالهرو نیست و استقلال دارد. سنجاق نمیخواهد یک برند خلاق، هیجانانگیز و جذاب باشد.»
در پلتفرم سنجاق هزار خدمت وجود دارد و صد هزار متخصص؛ از سرویس کولر تا تربیت سگ، از بازسازی ساختمان تا استخدام دیجی. ثبت سفارش در سنجاق برای کاربران رایگان است و متخصصها بدون پرداخت کمیسیون میتوانند از طریق سنجاق مشتری جذب کنند.