آیا سایپا بعد از ۳۹ سال لوگوی خود را تغییر داده است؟
هرچند که برند سایپا هیچ بیانیه رسمی یا خبری در رابطه با تغییرات لوگوی خود منتشر نکرده اما اخیرا ویدیویی از خط تولید سایپا منتشر شده است که در آنها لوگوی جدیدی از این برند روی محصول آریا است. لوگویی که هرچند هویت اصلی خود را حفظ کرده اما دستخوش تغییراتی شده است.
به گزارش دیام برد، در این لوگوی جدید سایپا حالت سه یال خود را حفظ کرده، اما زاویهها تا حدی نرمتر شدهاند و یک دایره نیز دور آن اضافه شده است. تاجاییکه برخی این انتقاد را به این برند وارد کردهاند که لوگوی جدید شبیه رینگ خودرو به نظر میرسد و خود لوگو نیز تا حدی شبیه لوگوی مرسدس بنز است.
لوگوی قبلی سایپا در اواسط دهه ۶۰ توسط مرتضی ممیز، یکی از استادان هنر گرافیک در ایران طراحی شده بود و شاید کمتر کسی بداند که لوگوی سایپا، الهام گرفته از معماری ایرانی، بهویژه کاشی کاری بنای تاریخی گنبد سرخ در شهرستان مراغه است. این لوگو که سه یال همسان دارد در نگاه اول بیننده را به یاد چرخ دنده و پس از آن چرخش این چرخ دنده را تداعی میکند. جهت گیری یالها به اطراف نشانه میل به رونق و ایجاد گستردگی است و قرار گرفتن یکی از یالها به سمت بالا نشانگر رویکرد نهایی سازمان در همسو کردن استعدادها در راستای رشد است. این سه یال علاوهبر این به خروجیهای شرکت یعنی محصول، سود و خدمات نیز اشاره دارند
برخی دیگر نیز این انتقاد را به این لوگو وارد کردهاند که بینهایت شبیه به رینگ یکی از خودروهای چانگان است. حتی یکی از رسانههای فارسیزبان این ادعا را مطرح کرده است که مدیر اسبق خودروسازی سایپا در سفر خود به چین یکی از محصولات چانگان با نام Changan Nevo E07 را میبیند و رینگ این خودرو به علت شباهت به لوگوی سایپا نظر او را جلب میکند و درواقع ریبرندینگ سایپا از روی رینگ این خودرو الهام گرفته میشود. البته باید تاکید کرد که موضوع صرفا در حد یک ادعاست و تاکنون هیچ بیانیه یا خبر رسمی از سوی سایپا در رابطه با این تغییرات لوگو منتشر نشده است.