کمپین «مفرسارکت» برای به رخ کشیدن مزیت رقابتی به جای سراغ یک ایده خلاقانه رفت
فهرست مطلب
سفرمارکت در کمپین جدید و طنزآمیز خود یک رقیب فرضی به نام «مفرسارکت» طراحی کرده که ادعای آن، فروش بلیت به گرانترین قیمت است. این رقیب فرضی وبسایتی هم دارد که در آن از کپیرایتهای طنز و پارودی استفاده شده است.
به گزارش دیام برد، سفرمارکت در کمپین اخیر خود یک رقیب فرضی به نام “مفرسارکت” طراحی کرده که شعار آن «فروش بلیت به گرانترین قیمت» است. این رقیب فرضی، وبسایتی نیز دارد که در آن همه چیز عجیبوغریب به نظر میرسد. از هشتگهای «نه به سفرمارکت» و «زندهباد گرانی» گرفته تا پیامهایی نظیر «ما خودمون بلیطهامونو از سفرمارکت میخریم، ولی اگه حس خوبی میخوای، گرونتر از ما خرید کن!»
تبلیغات در صنعت گردشگری عموماً چالشبرانگیز است، چرا که افراد به دلیل محدودیت در تعداد سفر، ممکن است تنها یک یا دو بار در سال به برندهای فعال در حوزه گردشگری مراجعه کنند. به همین دلیل، تبلیغات یک برند باید بهگونهای طراحی شود که برای همان تعداد محدود سفر، به انتخاب اول مخاطب تبدیل شود. درنتیجه به نظر میرسد این برند تلاش کرده است به جای تبلیغات و کمپینهای رایج سراغ یک ایده خلاقانه برود و روی یک کمپین کم هزینه اما اثربخش تمرکز کند. البته شنیدهها نشان میدهد که ایده پردازی و اجرای این کمپین برعهده آژانس خلاقیت و تبلیغات پیلبان بوده است.
اشاره به مزیت رقابتی سفرمارکت
یکی از ویژگیهای اصلی سفرمارکت، موتور جستجو بلیط هواپیما و مقایسه قیمتی آن بین ۲۰ آژانس مختلف است. اما به نظر میرسد با توجه به اینکه تمرکز روی «ارزانترین» بودن به گوش مخاطب تکراری شده و تاثیر خود را از دست داده است، این برند در کمپین مفرسارکت تلاش کرده است که خلاف جهت حرکت کند. در نتیجه یک برند خیالی به نام “مفرسارکت” ساخته شده که مشخصه اصلی آن گرانفروشی است.
نام “مفرسارکت” از ترکیب حروف کلمه “سفرمارکت” با تغییرات اندک ایجاد شده است که هم حس طنز را منتقل میکند و هم باعث یادآوری برند سفرمارکت میشود.
از سوی دیگر نگاهی ساده به سایت «مفرسارکت» نشان میدهد که این وبسایت ساختگی تلاش کرده است در کپیرایتهایی که به کار برده، به نوعی با رقبای سفرمارکت و ادعاهای آنها شوخی کند.
استراتژی تبلیغاتی و پیامرسانی کمپین
تبلیغات محیطی در مراکز پرتردد:
کمپین مفرسارکت با استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی در مکانهای پرتردد مانند مالهای بزرگ تهران (اپال و پالادیوم) تلاش کرد با پیامهای عجیب و طنزآمیز، ذهن مخاطبان را درگیر کند و آنها را وادار به جستجو و تعامل بیشتر کند. این پیامها به شکلی طراحی شده بودند که حس کنجکاوی را برانگیزند و کاربران را به سمت شبکههای اجتماعی هدایت کنند. در همین راستا، شبکههای اجتماعی نیز با پیامهایی غیرمنتظره و طنز، بهگونهای مکمل تبلیغات محیطی عمل کردند.
همکاری با اینفلوئنسرها و استفاده از محتوای خلاقانه:
علاوه بر تبلیغات بیلبوردی، سفرمارکت با پیجها و اینفلوئنسرهای پرمخاطب همکاری کرد. این تبلیغات غیرمعمول و جذاب شامل ایدههای خلاقانهای مانند آرایش هرکول (نماد مفرسارکت)، ساخت آهنگ اختصاصی، و پیامهای طنزآمیزی بود که مستقیماً به ویژگیهای برند مفرسارکت و تمایز آن اشاره داشتند.