یوفا رونالدو را به دلیل تبلیغ مخفی یک برند محکوم کرد
فهرست مطلب
کریستیانو رونالدو به ambush marketing (تبلیغ مخفی) در یورو ۲۰۲۴ متهم شده است. گویا قرار است مجازاتی مشابه با آنچه قبلاً به نیکلاس بندتنر داده شده بود، برای این ستاره پرتغالی اعمال شود.
کریستیانو رونالدو به همراه تیم ملی کشورش پرتغال در یورو ۲۰۲۴ حضور دارد. با این حال او قرار است به خاطر زیر پا گذاشتن قوانین تجاری و اسپانسری یوفا مجازات شود. یوفا حاضر نیست قوانین خود را به خاطر کریس رونالدو زیر پا بگذارد.
آخرین بازی رونالدو در یورو، دیدار پرتغال و اسلوونی، با اتفاقات زیادی همراه بود. در این بازی پس از اینکه یک پنالتی را از دست داد، به گریه افتاد اما توانست با گلکردن پنالتی خود در آخر بازی نقش مهمی در پیروزی تیمش ایفا کند.
بازاریابی کمین، جنجال یورو ۲۰۲۴
اما جنجال جدید درباره بازی پرتغال و اسلوونی از زمانی آغاز شد که کمپانی WHOOP دادههایی را منتشر کرد که از طریق دستگاههای هوشمند وصل شده به بدن رونالدو در آن مسابقه به دست آمده بود. WHOOP سازنده این نوع تجهیزات است و انتشار این دادهها بدون شک تبلیغ بزرگی برای برندش به حساب میآید.
شرکت WHOOP با نشان دادن کاهش شدید ضربان قلب رونالدو در زمان به ثمر رساندن اولین ضربه پنالتی خبرساز شده و در روزهای اخیر این خبر به یکی از مهمترین خبرهای یورو تبدیل شده است.
مشکل اینجاست که شرکت WHOOP با یوفا قرارداد اسپانسری ندارد و نمیتواند بدون کسب اجازه از برگزارکننده یورو، به شکل مخفیانه با استفاده از این تورنمنت برای برند خود تبلیغ کند. کارشناسان حقوق تجاری عقیده دارند این اقدام WHOOP مصداق بارز پدیدهای است که از آن به عنوان ambush marketing یا بازاریابی کمین یاد میشود.
بازاریابی کمین طبق تعریف یک استراتژی بازاریابی مقرون به صرفه است که به برنده کمک میکند بدون اینکه اسپانسر رسمی یک رویداد باشند خودشان را با استفاده از آن رویداد تبلیغ کنند.
ریکاردو فورت، مدیر سابق اسپانسرشیپ جهانی در Visa و کوکاکولا، مدعی است که رونالدو از قوانین یوفا سرپیچی کرده است. او در شبکههای اجتماعی نوشت: «کریستیانو و شرکت WHOOP به ambush marketing برای یورو 2024 میپردازند. این غیرقانونی است و هم بازیکن و هم شرکت باید مجازات شوند.»