پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

اثرگذاری تجربه خرید مشتریان دیجی‌کالا و نظرات آنها، روی خرید دیگر کاربران

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
13 شهریور 1402
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اثرگذاری تجربه خرید مشتریان دیجی‌کالا و نظرات آنها، روی خرید دیگر کاربران
زمان مطالعه: 3 دقیقه

بسیاری از افراد در حال حاضر خرید آنلاین را به خرید حضوری ترجیح می‌دهند. با وجود سرعت، تنوع، راحتی و خیلی ویژگی‎‌های مثبت دیگری که خرید آنلاین نسبت به خرید حضوری دارد، انتخاب کالا از پشت مانیتورهای کامپیوتر یا صفحات تلفن‌همراه با توجه به تنوع کالاهای موجود کار سختی است. از طرفی، مرجوع کردن کالاها دردسر زیادی دارد که بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین از جمله دیجی‌کالا درگیر آن هستند.

دیجی‌کالا، یکی از بزر‌گ‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران است که سعی کرده تبدیل به مرجعی برای بررسی مشخصات کالاهای مختلف شود. براساس گزارش عملکرد سال ۱۴۰۱ دیجی‌کالا، کاربران این پلتفرم در سال گذشته بیش از ۴۲ میلیون نظر ثبت کرده‌اند. نظرات ثبت‌شده در سال ۱۴۰۱ شامل ۱.۳ میلیون تصویر و بیش از ۳۶ هزار فیلم درباره کالاهای خریداری شده‌ کاربران بوده است. همچنین، ۵ میلیون پرسش و پاسخ از سوی کاربران و فروشندگان دیجی‌کالا در سال گذشته مطرح شده است.

پرجستجوترین کالاهای دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۱

براساس گزارش‌های دیجی‌کالا، بیشترین جستجوی کاربران این پلتفرم در تمام ماه‌های سال ۱۴۰۱، گوشی‌های موبایل بوده‌اند. بعد از گوشی تلفن همراه، بیشترین جستجوی‌ کاربران در پلتفرم دیجی‌کالا به هندزفری بلوتوث، ساعت مچی هوشمند و روغن خوراکی مربوط می‌شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که دیجی‌کالا در دو هفته نخست اسفند سال گذشته، بیشترین بازدید را داشته‌است. هفته‌های اول دی ماه و بهمن ماه نیز این پلتفرم پر بازدید بوده است. در دو هفته نخست فروردین ماه و اولین هفته مهرماه، کمترین بازدید از وب‌سایت دیجی‌کالا انجام شده است. مشاهده نمودارهای پربازدیدترین روزهای سال و نمودار پر سفارش‌ترین روزهای سال، نشان می‌دهد ارتباط مستقیمی بین نرخ بازدید و ثبت سفارش وجود دارد.

اثرگذاری تجربه خرید مشتریان دیجی‌کالا و نظرات آنها، روی خرید دیگر کاربران 1

اشتراک‌گذاری تجربه‌ خرید با محصول مگنت

دیجی‌کالا در سال گذشته محصولی را تحت عنوان «مگنت» ارائه کرد. این محصول که در اپلیکیشن دیجی‌کالا ارائه شد، با هدف همیاری کاربران شروع به کار کرد. کاربران دیجی‌کالا با استفاده از محصول مگنت می‌توانند دیگران را در مسیر انتخاب کالاهای موردنیازشان همراهی کنند.

کاربران و فروشندگان دیجی‌کالا می‌توانند از طریق سرویس اجرای زنده که توسط تیم مگنت به دیجی‌کالا اضافه شده، به‌صورت زنده تجربه خریدوفروش خود در دیجی‌کالا را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند. در حال حاضر، ۱.۵میلیون کاربر در مگنت دیجی‌کالا حضوری فعال دارند و تاکنون ۲۵۰ هزار محتوا در آن تولید کرده‌اند. طبق گزارش سال دیجی‌کالا، ویدیوی اعضای مگنت ۱۵ میلیون بار مشاهده شده است.

همه برای موبایل، موبایل برای همه

با ظهور تلفن‌های همراه، زندگی انسان‌‌ها دچار تحول شد و برنامه‌های موبایلی به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره انسان معاصر تبدیل شدند. ابزارهای مختلفی برای ارتباط بین فروشگاه‌های آنلاین با مشتریان وجود دارند اما به نظر می‌رسد کاربران ترجیح می‌دهند از اپلیکیشن‌ها استفاده کنند.

۵۱ درصد بازدید فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا از اپلیکیشن و ۴۱ درصد بازدید از مرورگر موبایل‌ها انجام شده است. سهم بازدید از وب‌سایت دیجی‌کالا تنها ۸ درصد بوده است. در بخش سفارش هم تقریباً همین روند ادامه دارد؛ ۶۵٪  سفارش‌ها از طریق اپلیکیشن و ۲۳٪ سفارش‌ها از مسیر مرورگر موبایل انجام شده است.

٪۶۰ فروش ریالی دیجی‌کالا از اپلیکیشن و ۲۲٪ از مرورگر تلفن‌همراه بوده است. سهم فروش ریالی دیجی‌کالا از مرورگرهای غیر موبایلی تنها ۱۸٪ برآورد شده است.

اثرگذاری تجربه خرید مشتریان دیجی‌کالا و نظرات آنها، روی خرید دیگر کاربران 2

سهم نسل زد در خرید آنلاین

با گزارش دیجی‌کالا می‌توان جامعه مخاطبان اهل خرید آنلاین‌ را تا حدودی بررسی کرد. با بررسی سن و جنسیت کاربران این فروشگاه اینترنتی در سال گذشته، ۳۶٪ از کل کاربران این پلتفرم خانم و ۶۴٪ دیگر آقا بوده‌اند. ۶۵٪ کاربران دیجی‌کالا از متولدین اواخر دهه ۶۰، دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ هستند؛ سهم ۱۸ تا ۲۴ ساله‌ها، بیش از ۳۲٪ است. برآورد می‌شود که نسل زد یعنی ۱۸ تا ۲۴ ساله‌ها بیشترین فعالیت را در فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا داشته‌اند.

پشت پرده دیجی‌کالا چه می‌گذرد؟

دیجی‌کالا سعی کرده در سال‌های اخیر با ارائه گزارش‌هایی از فعالیتش، شفاف‌سازی‌هایی را انجام دهد. یکی از کارهایی که این فروشگاه اینترنتی در سال ۱۴۰۱ برای شفاف‌سازی انجام داد، دعوت از کاربران و مشتریان خود بود. کاربران این پلتفرم می‌توانستند از ساختمان‌ها و بخش‌های مختلف این مجموعه بازدید کنند و از نزدیک با مدیران دیجی‌کالا گفت‌وگو داشته باشند. دیجی‌کالا برای این کار، محصول تازه‌ای را ارائه کرده که «دیجی‌کالا اکسپلور» نام دارد.

به گفته دیجی‌کالا در سال گذشته، بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ نفر در قالب ۲۲۶ رویداد دیجی‌کالا اکسپلور، از دیجی‌کالا بازدید کرده‌اند. یکی از فعالیت‌های دیجی‌کالا اکسپلور ایجاد موقعیت «تجربه کار در دیجی‌کالا» است؛ دانشجویان و علاقه‌مندان، پس از گذراندن دوره‌های تخصصی می‌توانند رویدادهای دیجی‌کالا اکسپلور را هدایت کنند که در سال گذشته این افراد توانسته‌اند بیش از ۸۰ بازدید را برگزار کنند.

 

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات

اسمارتک