پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

یادگیری طراحی استراتژی سئو در مسیر کارآموزی سئو

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
1 شهریور 1401
زمان مطالعه: 7 دقیقه
یادگیری طراحی استراتژی سئو در مسیر کارآموزی سئو
زمان مطالعه: 5 دقیقه

تقریبا تابستان سال 1400 بود که با تخصصی به اسم سئو آشنا شدم. طراحی سایت باعث این شناخت شده اما جذابیت سئو دلیلی بود که به کلی حوزه برنامه نویسی رو ول کنم و به سمت سئو بیام. از اون جایی که علاقه زیادی به بهینه سازی سایت ها برای موتور های جستجو مثل گوگل پیدا کردم باعث شد خیلی زود به سمت تکنیک ها و جزئیات سئو برم.

در شرکتی که به عنوان کارآموز سئو استخدام شدم خیلی درباره اصطلاحاتی مثل مشاوره سئو، خدمات سئو و تدوین استراتژی سئو سایت به صورت تضمینی صحبت میشد. این امر باعث شد تحقیقات بیشتری روی جزئیات SEO انجام بدم و تجربیات ارزش مندی رو در حوزه تدوین استراتژی سئو بدست بیارم.

استراتژی سئو چیست؟

تعریف کلی که از استراتژی (strategy) میشه بیان کرده اینه که هر اقدامی که باعث برتری ما نسبت به رقبا بشه رو استراتژی میگن. حالا در سئو یکم داستان پیچیده تر میشه و اون هم بستگی به کارفرما، رقبا، آپدیت شدن الگوریتم های گوگل، منابع تیمی ما و نوع پروژه ای که قبول میکنیم داره.

بررسی بودجه کارفرما، سختی کلمات کلیدی و بررسی رقبا تاثیر مستقیم برای تدوین استراتژی سئو داره که در ادامه با هم هر یک رو بررسی میکنیم.

عوامل تاثیر گذار در تدوین استراتژی سئو

برای انتخاب مسیر درست در تدوین استراتژی سئو عوامل مختلفی وجود دارد که هر کدام از آنها را جدا بررسی و اولویت و اهمیت آنها را بررسی میکنیم.

1- بدوجه کار فرما

برای استارت و شروع هر پروژه ای باید میزان هزینه ای که کارفرما برای سئو در نظر گرفته شده را بررسی کنیم. اینگونه ما به راحتی استراتژی سئو برای وب سایت را طراحی میکنیم. گاهی اوقات بودجه کارفرما با رقابتی که در حوزه کاری آنها وجود دارد هماهنگی ندارد در اینصورت باید بررسی های کامل توسط تیم سئو صورت بگیرد که پروژه سئو سایت با این هزینه قابل اجرا است یا خیر.

2- سختی کلمات کلیدی

در تدوین استراتژی سئو کلمات کلیدی نقش اساسی دارند. این کار باید توسط تیم سئو بررسی و کلماتی که مخاطب هدف را جذب میکند استخراج شود. این نکته که ما به عنوان مشاور سئو بهترین کلمات را به کارفرما معرفی و پیشنهاد کنیم نقش بسیار مهمی در رضایت  کارفرما در پروژه سئو دارد. گاهی اوقات افراد برای سایت خود کلماتی را در نظر میگیرند که هیچ بازدهی و فروشی برای آنها به همراه نمی آورد و این نکته باید توسط سئوکار گوش زد شود.

3- بررسی رقبا

یکی از مراحلی که در تدوین استراتژی سئو باید رعایت شود بررسی رقبا است. این امر در میزان بودجه پروژه هم تاثیر زیادی دارد. گاهی با بررسی رقبا متوجه میشویم یکسری از کلمات با هزینه های زیادی سئو میشوند. به عنوان مثال برای کلمه هدف تعداد زیادی رپرتاژ آگهی خریداری شده. باید بررسی شود که در صورت بهینه سازی داخلی (سئو داخلی)، سئو تکنیکال و رعایت اصول مربوط برای اجرای کمپین رپرتاژ آگهی برای آن پروژه خاص میتوان به این نکته که رپرتاژ تاثیر در پروژه دارد را بررسی کرد.

تجربیات استراتژی سئو در سایت های مختلف

 من در مدت زمان کارآموزی یکسری از نکاتی که در سایت های مختلف برای تدوین استراتژی سئو به کار برده شده را به صورت خلاصه در این مقاله بیان میکنم. این سایت ها در حوزه های مختلف مانند طراحی داخلی، شرکت تولید رنگ، کلینیک کاشت مو و … است.

تجربیات بررسی استراتژی سئو برای سایت

1- استراتژی سئو در سایت دکوراسیون داخلی

در این پروژه کارفرما اصرار به سئو کردن کلمات مورد نظر خود را داشت به عنوان مثال کلمه ای که کارفرما اصرار به سئو آن داشت دکوراسیون اداری بود. تیم ما بعد حدود سه ماه این کلمه را به صفحه اول گوگل و رتبه یک رساند ولی با گذشت مدت زمان زیاد این کلمه باعث فروش و دریافت پروژه جدید برای این سایت نشد.

با بررسی پتانسیل شرکت دکوراسیون و پیشنهاد اصولی خود کارفرما کلمات مناسب مانند خرید پارکت و بازسازی منزل را برای آنها سئو کردیم و به فروش خوبی رسیدند.

2- استراتژی سئو در سایت کارخانه تولید رنگ

بررسی که در این سایت صورت گرفت به این صورت بود که ما 5 دسته اصلی به عنوان صفحه محصول داشتیم و یکسری از مقالات که برای صادرات انواع محصولات کارخانه ایجاد شده بود. نهایتا این پروژه با چند کمپین رپرتاژ و کیورد ریسرچ اصولی، صفحه بندی درست به رتبه مورد نظر رسید.

3- استراتژی سئو در سایت کاشت مو

با بررسی این سایت و نیاز مخاطب هدف گوگل به این نتیجه رسیدیم که نیاز اصلی این سایت مقالات مفید و کاربردی است. زیرا هدف مخاطب از سرچ عناوین وابسته به این سایت مطالعه مقاله است. در نتیجه تصمیم گرفتیم از طریق مقالات مخاطب را به صفحات لندینگ کاشت مو هدایت کنیم و نتیجه بسیار خوبی حاصل شد.

4- استراتژی سئو در سایت تولید فرآورده های ساختمانی

رقابت در کلمات کلیدی مربوط به این سایت بسیار زیاد و سخت بود. کلماتی مانند ساندویچ پانل، کانکس، سوله و غیره. این حوزه علاوه بر رعایت تمام نکات در سئو نیازمند کمپین های رپرتاژ قوی هم بود. این سایت دسته ها و زیر دسته های زیادی لازم داشت و صفحات زیادی باید سئو میشد. یکی از کارهایی که برای این سایت به خوبی انجام شد تحلیل رقبا به صورت مداوم بود. این کار باعث شد در کلماتی که به سختی رتبه میگرفت پیشرفت قابل توجهی داشته باشیم.

مردم درباره استراتژی سئو سایت چه میپرسند؟

سوالات متداولی وجود دارد که مردم اکثرا درباره سئو کردن یا نحو استراتژی سئو میپرسند که در این بخش با کمک گوگل و سوالاتی که در قسمت people also ask در گوگل وجود دارد به  صورت مختصر پاسخ میدهیم.

چند نوع مدل سئو کردن وجود دارد؟

با توجه به مراحل مختلف استراتژی سئو که با بررسی سئوکار با توجه به مرحله ای که سایت هدف در آن قرار دارد استراتژی های مختلفی وجود دارد.

  • استراتژی برای سئو داخلی (on page seo)
  • استراتژی سئو خارجی (off page seo)
  • استراتژی کیورد ریسرچ (keyword research)
  • استراتژی برای محتوا

3 استراتژی مهم سئو چیست؟

  1. بهینه سازی سایت
  2. استراتژی بر اساس لینک سازی (Link building)
  3. استراتژی بر اساس تولید محتوای متنی (content posting)

4  استراتژی سئو برای افزایش ترافیک سایت

  • جذب ترافیک بر اساس تکنیک های سئو داخلی
  • جذب ترافیک بر اساس تبلیغات مبتنی بر تکنیک های سئو
  • جذب ترافیک براساس لینک خارجی یا link building
  • جذب مخاطب از طریق سئو یوتیوب (youtube)

آیا سئو یک استراتژی است؟

بله. سئو یک استراتژی جامع و بلند مدت است که با هدف جذب مخاطب هدف و دیده شدن در گوگل انجام میشود.

چگونه یک استراتژی سئو تهیه و تنظیم کنیم؟

  1. فهرستی از موضوعات را تهیه کنید.
  2. صفحه اول گوگل را به دقت بررسی کنید.
  3. فهرستی از کلمات کلیدی دم بلند (long-tail keywords) بیابید.
  4. برای هر موضوع صفحه بسازید.
  5. وبلاگی برای سایت خود راه اندازی کنید.
  6. برنامه منظم برای ارائه محتوا بر روی وبلاگ تنظیم کنید.
  7. برنامه ای مشخص برای لینک سازی داشته باشید.
  8. فایل ها را قبل از بارگذاری در سایت بهینه کنید.
  9. در دنیای سئو اخبار را مطالعه کنید.

آیا سئو یک استراتژی تبلیغاتی است؟

سئو روشی برای بهینه سازی سایت است. در این روش ما کمک به جذب ترافیک ارگانیک میکنیم.

چرا استراتژی سئو مهم است؟

اگر سایت شما در صفحات برتر گوگل نمایش داده شود موجب افزایش فروش یا ارائه خدمات شما میشود.

استراتژیست سئو کیست؟

کار استراتژیست سئو ایجاد و اجرای استراتژی های سئو براساس KPI  های مشتری است. هدایت و نظارت براستراتژی بر عهده استراتژیست است.

انواع استراتژی سئو برای استفاده از کلمات کلیدی

  • کلمات تجاری (Commercial intent)
  • کلمات اطلاعاتی (informational intent)
  • کلمات معاملاتی (transactional intent)
  • کلمات ناوبری (navigational intent)

استراتژی سئو چند ماه زمان میبرد؟

استراتژی سئو با توجه به نوع سایت، بودجه و سختی کلمات کلیدی به سه بازه:

  • 3 تا 6 ماه
  • 6 تا 9 ماه
  • 12 ماه و بیشتر

برای تدوین استراتژی سئو ابزاری وجود دارد؟

استراتژی سئو بر اساس تحلیل یک استراتژیست انجام میشود که نتیجه سال ها تجربه و کار در این حوزه است. ما میتوانید از ابزار هایی برای بهبود سئو فنی، سئو داخلی، سئو خارجی استفاده کنیم. یکی از بهترین ابزارهایی که در 3 حوزه مختلف سئو کاربرد دارد، سایت ahrefs.com است.

چگونه اطلاعات بیشتر درباره سئو بدست بیاوریم؟

در اینجا چند مقاله درباره استراتژی سئو معرفی میکنیم. امیدوارم نیاز شما برای اطلاعات قبل از شروع به تدوین استراتژی با خواندن مقاله ما و همچنین سایت ها معتبر کافی باشد.

  1. https://backlinko.com/seo-strategy
  2. https://www.semrush.com/blog/seo-strategy/
  3. https://www.searchenginejournal.com/5-fundamental-steps-to-build-a-winning-seo-strategy/183589/

نتیجه گیری

استراتژیهایی که در این مدت برای سایت های مختلف اجرا شد همگی به صورت کامل موفقیت آمیز بود. با رعایت عوامل متعدد مانند استراتژی محتوا، کیورد ریسرچ، سئو داخلی، سئو خارجی و تکنیکال و حتی مارکتینگ برای این سایت ها نتیجه خوبی حاصل شد.

در نتیجه با ارائه خدمات تخصصی سئو سایت به صورت اصولی و با بکارگیری تجربه در پروژه های مختلف قطعا پروژه های سئو به نتیجه مطلوب کارفرما میرسد.

نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات