پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست و چه وظایف و ویژگی‌هایی دارد؟

مرجان عبدی مرجان عبدی
17 مهر 1400
زمان مطالعه: 8 دقیقه
آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست و چه وظایف و ویژگی‌هایی دارد؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه

در عصر امروز، دنیای تجارت تغییرات زیادی را به خود دیده است. به همین دلیل همه کسب و کارها، اعم از شرکت‌های بزرگ و معروف و کسب وکارهای تازه کار و کوچک، به ایجاد تغییر و تحولات در استراتژی بازاریابی خود نیازمند شدند. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای ایجاد این تغییرات، محبوبیت اینترنت و افزایش استفاده از آن می‌باشد. براساس تحقیقات انجام شده در این حوزه، هر فرد آمریکایی به طور متوسط در طول شبانه روز، دو ساعت از وقت خود را در فضای مجازی صرف می‌کند. بنابراین واضح است که استفاده از اینترنت در حوزه‌های مارکتینگ و بازاریابی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در این میان، به روی کار آمدن آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ باعث شد تا کسب و کارها بتوانند به شیوه تخصصی در فضای مجازی اقدام به بازاریابی کنند. در این مطلب قصد داریم درمورد شرکت‌های بازاریابی دیجیتال و وظایف و ویژگی‌های آنان صحبت کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید، برای آن که بتوانید در فضای مجازی بازاریابی و جذب مشتری داشته باشید، دو راه پیش رو دارید. اول آن که شخصا دست به کار شوید و با صرف زمان و آزمون و خطا کردن روش‌های مختلف این کار را انجام دهید. راه حل دوم این است که وظیفه بازاریابی آنلاین کسب و کار خود را به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ بسپارید تا این کار به واسطه افرادی که در این زمینه تخصص دارند، انجام شود. کارکنان یک شرکت دیجیتال مارکتینگ تلاش می‌کنند تا برند و کسب و کارتان با استفاده از روش‌های خلاقانه شناخته شوند. در چنین شرکت‌هایی، جامعه هدف کسب و کار مشخص می‌شوند، از طریق افزایش تعاملات توجه مشتریان جلب می‌شود و در مدت زمان کوتاهی مجموعه مدنظر به سود می‌رسد.

آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست و چه وظایف و ویژگی‌هایی دارد؟ 1

امور اجرایی در آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی در آژانس‌های ویژه این کار، از طریق روش‌های گوناگون انجام می‌شود که تمامی آن‌ها سازماندهی و برنامه‌ریزی شده‌ هستند. معمولا اموری که در حوزه مارکتینگ به این شرکت‌ها سپرده می‌شوند عبارتند از: سئو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک، طراحی تخصصی سایت، تولید محتوا، دیتاریپورت و کارهایی امثال این‌ها. البته لازم است بدانید که دیجیتال مارکتینگ صرفا به موارد نامبرده شده ختم نمی‌شود و بسیار گسترده می‌باشد.

بخوانید  امکان انتشار انیمیشن در مایکت و رکوردشکنی گربه‌ها!

کسب و کارها از طریق همکاری با شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توانند یک یا چند مورد از راهکارهای بازاریابی که برای حوزه فعالیت آن‌ها مناسب‌تر است را برگزینند و از مزایای آن بهره‌مند شوند. حتی اگر در شرکت و یا مجموعه خود افرادی را دارید که درمورد بازاریابی آنلاین تخصص‌های جزئی دارند، باز هم کمک گرفتن از آژانس‌های مربوطه می‌تواند در رونق کسب و کار شما بسیار تاثیرگذار باشد.

وظایف آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ چیست؟

آژانس‌های بازاریابی بنا بر تخصصی که اعضای تیم شرکت دارند، وظایف متفاوتی برای خود تعریف می‌کنند. البته برخی از آن‌ها در بعضی امور بازاریابی تخصص ویژه‌ای دارند و شما باید بتوانید بنا به نیاز کسب و کارتان برترین آن‌ها را انتخاب کنید. همچنین برخی از این شرکت‌ها باتوجه به اموری که در آن حرفه‌ای‌تر هستند، تنها چند فعالیت ویژه را در وظایف خود تعریف می‌کنند. به عنوان مثال، آژانس‌هایی که به صورت ویژه در زمینه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند و یا آن‌هایی که تنها پروژه‌های تولید انواع محتوا را تقبل می‌کنند، از این دست هستند. در ادامه شما را با وظایفی که شرکت‌های بازاریابی به صورت کلی و عمومی بر عهده دارند، آشنا خواهیم کرد.

مطالعه بازار و کسب و کار

زمانی که همکاری خود را با یک آژانس بازاریابی آغاز می‌کنید، اولین گام، مطالعه کسب و کار شما و بازار هدف می‌باشد. یک آژانس حرفه‌ای قبل از آن که هر فعالیتی را شروع کند، می‌کوشد تا به شناخت صحیحی از حوزه کاری شما و بازاری که در آن فعالیت می‌کنید، برسد. البته این کار، جزئیات ریز فراوانی دارد. مواردی مانند میزان پیچیدگی کسب و کار، میزان وضوح انتظارات صاحب کسب و کار از شرکت بازاریابی دیجیتال، بودجه‌ای که برای جذب مشتری در نظر گرفته شده است و… می‌توانند در کیفیت و کمیت فعالیت‌هایی که در این مرحله صورت می‌گیرند، تاثیرگذار باشند.

تدوین استراتژی برنامه

بدون شک این بخش از وظایف یک شرکت بازاریابی، باتوجه به شرایط موجود، در دو بخش ساده و پیچیده تعریف می‌شود. فرقی نمی‌کند که خواسته شما از شرکت موردنظرتان به سادگی سئو یک کلیدواژه خاص باشد و یا کارهایی پیچیده‌تر، به هر حال این مرحله بسیار مهم است و باید انجام شود. درواقع تفاوت میان شکست و موفقیت در بازاریابی را، یک استراتژی خوب مشخص می‌کند.

بخوانید  ابزار جدید «ماز» برای تحلیل دامنه

آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست و چه وظایف و ویژگی‌هایی دارد؟ 2

طراحی سایت و اپلیکیشن

نقطه اتصال کسب و کار شما با دنیای آنلاین، سایت یا اپلیکیشن می‌باشد. حضور یک تیم کاربلد که شامل تخصص‌هایی مانند طراحی رابط کاربری، توسعه سمت کاربر و توسعه سمت سرور باشد، در یک شرکت بازاریابی آنلاین الزامی است. اکثر کسب و کارها برای آن که در چاه هزینه‌های اضافی برای طراحی سایت نیفتند، استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا را انتخاب می‌کنند. تیم متخصص طراحی سایت در هر شرکتی، به شما کمک می‌کند تا بتوانید حال و هوای سایتی که با استفاده از CMSها طراحی کرده‌اید را تغییر دهید و به گونه‌ای آن را شخصی‌سازی نمایید.

بازاریابی محتوا

یکی از عوامل اصلی و تاثیرگذار در بازاریابی، محتوا است و به عبارتی می‌توان گفت که مانند خون در رگ‌های بازاریابی جاری است. تصاویر، ویدئوها، متون، فایل‌های صوتی و… اشکال مختلفی از محتوا هستند که برای تولید آن‌ها نیاز به تخصص و مهارت می‌باشد. یکی از وظایف مهم شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوا است که بسیاری از شرکت‌ها صرفا در این حوزه، به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند.

سئو

از دیگر وظایف آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ، سئو یا همان بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است. شما حتی اگر دارای بهترین سایت و باکیفیت‌ترین محتوا باشید، باز هم به سئو نیازمندید تا بتوانید آن را به مخاطبینتان نمایش دهید. از دیگر وظایف آژانس‌های بازاریابی آنلاین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تبلیغات آنلاین
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و…

ویژگی‌های یک آژانس دیجیتال مارکتینگ موفق و کاربلد چیست؟

یکی از چالش‌هایی که اکثر کسب و کارها با آن روبرو هستند این است که چگونه یک شرکت دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای و معتبر برای بازاریابی پیدا کنند. واضح است که به منظور جذب مشتری بیشتر، نیاز به صرف هزینه بیشتری نیز می‌باشد و چه بهتر که این هزینه در راستای رسیدن به اهداف کسب و کار صورت گیرد و بیهوده در موارد حاشیه‌ای از بین نرود. در ادامه چند مورد از ویژگی‌های شرکت‌های معتبر مارکتینگ را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید راحت‌تر به آنچه که می‌خواهید برسید.

تجربه و تخصص آژانس

یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌هایی که در هنگام انتخاب شرکت بازاریابی باید به آن دقت داشته باشید، تجربه آن‌ از لحاظ قدمت و تعداد مشتریان است. این ویژگی نشان دهنده این موضوع است که بر روی کسب و کار شما آزمون و خطا نمی‌شود و ریسک انجام برخی کارها و هزینه‌ها به حداقل می‌رسد.

بخوانید  مراسم اهدای جوایز مسابقه فتح پرچم اسنپ در روز پنج‌شنبه برگزار شد

آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست و چه وظایف و ویژگی‌هایی دارد؟ 3

حضور گروهی از متخصصین حوزه‌های خاص

برای آن که بتوانید یک گروه از افراد با مهارت‌های عالی را در یک تیم جمع کنید، مسلما با هزینه‌های زیاد و محدودیت‌های منابع انسانی روبرو خواهید شد. اما شرکت‌های معتبر بازاریابی آنلاین توانستند این دسته از افراد را استعدادیابی کنند و در قالب یک تیم دور هم جمع نمایند. بنابراین یکی دیگر از ویژگی‌های یک شرکت حرفه‎ای، میزان تخصص اعضای تیم بازاریابی آن است.

مهارت‌های حل مسئله

هیچ کمپین بازاریابی را نمی‌توانید پیدا کنید که بدون ایراد و مشکل به سرانجام رسیده باشد! یکی از توانایی‌های شرکت‌های مارکتینگ، مقابله با مشکلات پیش رو و مهم‌تر از آن، پیش‌بینی و تشخیص سریع مشکلات و ارائه بهترین راهکارها است. توانایی حل مسئله در اسرع وقت، در جهت جلوگیری از ضررهای مالی و زمانی بسیار اهمیت دارد.

خلاقیت در انجام کارها

اساس بازاریابی و جلب توجه مشتری این است که بتوانید با به کارگیری خلاقیت، خود را از رقیبانتان متمایز کنید و برتری خود نسبت به سایرین را به مخاطبین خود نمایش دهید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شرکت‌های برتر بازاریابی، خلاقیت بالای اعضای تیم است. این ویژگی به شما کمک می‌کند که زودتر به اهداف بازاریابی خود برسید. از دیگر معیارهای شناسایی یک شرکت خوب مارکتینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان اجرای وعده‌ها
  • حضور آنلاین قوی
  • تسلط بر داده‌های موجود

و در پایان…

در این مطلب به شما گفتیم که یک آژانس دیجیتال مارکتینگ دقیقا چه کارها و وظایفی را انجام می‌دهد و برای شناسایی بهترین آن‌ها، باید به چه ویژگی‌هایی دقت داشته باشید. یکی از آژانس‌های حرفه‌ای که در حوزه بازاریابی آنلاین در شهر مشهد فعالیت موثر دارد، دیجیتالیکس می‌باشد. اعضای متخصص این تیم با بهره‌گیری از دانش حوزه دیجیتال خود، سعی در ارائه جدیدترین متدها و رویکردهای بازاریابی دارند. خدماتی که این مجموعه ارائه می‌دهد شامل سئو، طراحی حرفه‌ای انواع سایت، تولید محتوا، مشاوره و تبلیغات دیجیتال است. شما می‌توانید با خاطری آسوده از کیفیت و نتیجه کار، صفر تا صد پروژه‌های بازاریابی خود را به دیجیتالیکس بسپارید و از تاثیرات بی‌نظیر آن در کسب و کارتان شگفت‌زده شوید!

 

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
مرجان عبدی
مرجان عبدی
نظرات

سمانه مقدم
سمانه مقدم

واقعا بهترین مرجع دی ام ایران هستید 🙂 ممنون از مقاله خوبتون
ببخشید من توی مجله افق اقتصادی خونده بودم آژانس ها خدمات طراحی سایت هم انجام میدن، خواستم بدونم طراحی و سئو سایت باهم انجام میشه؟

اسمارتک