پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

آیا بهترین کتاب‏‌های حوزه دیجیتال مارکتینگ را خوانده‌اید؟

سحر ملکی گاوگانی سحر ملکی گاوگانی
27 دی 1400
زمان مطالعه: 8 دقیقه
آیا بهترین کتاب‏‌های حوزه دیجیتال مارکتینگ را خوانده‌اید؟
زمان مطالعه: 6 دقیقه

پیش از معرفی چند کتاب خوب در حوزه دیجیتال مارکتینگ، قصد داریم نیم نگاهی به بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ بیاندازیم. این حوزه، از حدود 20 سال قبل یه عنوان یکی از زیر مجموعه‌های مدیریت بازاریابی قرار گرفته است و همزمان با توسعه فناوری اطلاعات، گسترش استفاده از اینترنت و همینطور شبکه‏‌های اجتماعی، به صورت یک دانش مستقل، حتی در جوامع آکادمیک و دانشگاه‌ها نیز مورد توجه است.

اگر قصد مطالعه در رابطه با دیجیتال مارکتینگ را دارید، در واقع باید راجع به ابزارهای آن مطالعه کنید. ابزارهایی همچون بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا، سئو، بازاریابی توسط موتورهای جستجو، اینفلوئنسر مارکتینگ و ده‌ها مورد دیگر که اینجا مجال سخن گفتن درمورد آن‏ها نیست.

در هر صورت، مطالعه کتاب‌های معتبر در حوزه بازاریابی دیجیتال، به شما کمک می‎کند تا بدون صرف هزینه‌های بسیار سطح دانش و تخصص خود را در این زمینه افزایش دهید. از سوی دیگر، برخی از متخصصین دیجیتال مارکتینگ نیز معتقدند، مطالعه کتاب‌های معتبر در این زمینه، دانش بیشتر و اطلاعات عمیق‌تری نسبت به محتواهای پراکنده در وب، در اختیارتان می‎گذارد.

از این رو، در این مقاله قصد داریم بهترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های منتشر شده در بازاریابی دیجیتال را معرفی کنیم. تا انتها همراه ما باشید.

 

معرفی بهترین کتاب‌های دیجیتال مارکتنیگ

در ادامه، چند نمونه از بهترین کتاب‌های در این حوزه را معرفی کرده‌ایم. این کتاب‌ها عبارتند از:

کتاب برنامه‌ بازاریابی یک صفحه‌ای

این کتاب نوشته آلن دیپ و ترجمه شده توسط اقای محمد یوسفی است که در آن به کسب و کارهای کوچک اشاره شده است. آلن دیپ، در این کتاب به این موضوع مهم اشاره می‌کند که اغلب کسب و کارهای کوچک، در ابتدای ورود به بازاز از رقبای بزرگ و شناخته شده خود پیروی می‌کنند. در حالی‌که، چنین کاری می‎تواند منجر به نابودی کامل کسب و کار شود. آلن دیپ پیشنهاد می‌کند که هر کسب و کاری باید مارکتینگ پلن (برنامه بازاریابی) مختص خودش را طراحی و تدوین کند.

البته، در این کتاب، بر شناخت کامل پرسونای مخاطب و سپس، بر مارکتینگ پلن تأکید شده است. از این رو، اگر قصد دارید یک مارکتر حرفه‌ای شوید، با مطالعه کتاب برنامه بازاریابی یک صفحه‎ای، تاحد زیادی با دو موضوع پراهمیت گفته شده، آشنا خواهید شد.

بخوانید  چطور از دیجی‌کالا ارزان‌ترین کالاها را بخریم؟

کتاب ایده عالی مستدام

این کتاب اختصاصا برای دنیای دیجیتال مارکتینگ نوشته نشده و مخاطبان آن، تمام افرادی هستند که برای موفقیت در کسب و کارشان در حال تلاشند. ایده عالی مستدام نوشته برادران هیث می‌باشد و ترجمه یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های دنیای کسب و کار است. با مطالعه ایده عالی مستدام، علیرغم ایجاد بستری مناسب برای رشد و پیشرفت شغلی خود، می‌آموزید که چطور حرف‌ها و ایده‌های خود را با تأثیرگذاری بیشتر بر مخاطبان ارائه کنید.

در این کتاب با 6 روش طلایی برای به حد اعلا رساندن ایده‌هایتان آشنا خواهید شد.

کتاب جذب

جذب، نوشته گابریل وینبر است که در رابطه با موضوع جذاب چطور یک کسب و کارنوپا، می‎تواند رشد مشتریان خود را به صورت انفجاری افزایش دهد، صحبت می‌کند. اگر به تازگی وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ شده‌اید و اصطلاحا یک دیجیتال مارکتر تازه کار هستید، توصیه می‎کنیم همین امروز نسبت به خرید نسخه چاپی یا آنلاین کتاب جذب، اقدام کنید.

کتاب جذب، در دو بخش زیر نوشته شده است:

در بخش ابتدایی کتاب، درمورد تفکر جذبی و نحوه استفاده از آن، صحبت می‎شود. در واقع، منابع مالی کسب و کارها محدود است و نویسنده تلاش می‌کند شما را از تمرکز روی همه کانال‌های جذب مشتری، دور کند. او پیشنهاد تفکر جذبی را به شما می‌دهد. یعنی باید همه کانال‌ها یا چند کانال محدود را انتخاب کرده، هزینه آن‎ها را محاسبه کنید. سپس، بهترین کانال را از میان گزینه‌های موجود انتخاب کرده و به صورت لیزری، بودجه شرکت را برای تبلیغات در همان کانال به کار بگیرید تا به تدریج، این کانال اشباع شده و سراغ کانال بعدی بروید.

در بخش دوم کتاب، نویسنده تمام کانال‌های جذب مشتری مانند سئو، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و… را توضیح داده، سپس، استراتژی‌های حضور در هر یک از کانال‌های مزبور را توضیح می‎دهد.

کتاب قبایل (Tribes)

قبایل، نوشته ست گودین (Seth Godin) است که در آن به این مطلب اشاره می‎شود:” انسان‌ها ذاتا به تشکیل گروه و اجتماع علاقمندند. از این رو، با تشکیل جامعه، از یک ایده و یک رهبر پیروی می‌کنند.” کتاب قبیله، به اهالی دیجیتال مارکتینگ و رسانه ، این پیغام را می‎دهد که صرفا به جای لذت بردن از جذب بیشتر مخاطب، تلاش کنید تا دنیای اطراف خود را به جایی بهتر برای زندگی تبدیل کنید.

بخوانید  سرویس جدید «رتبه جت سئو» شروع به کار کرد

علاوه بر آن، نویسنده به شما یاد می‌دهد که چطور در زمان استفاده از وب و اینترنت، کسب و کار خود را پیش ببرید، در حالی‌که، ضمن ریسک در انجام کارها و متفاوت عمل کردن، تبدیل به یک رهبر ایده‌آل شوید.

کتاب گاو بنفش (Purple Cow)

گاو بنفش در سال 2003 و توسط ست گادین، نوشته شده است. به طور کلی، گاو بنفش به این موضوع می‌پردازد که می‎توانید کسب و کار خود را از طریق برتری نسبت به سایر کسب و کارها متحول کنید. یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین کتاب‌هایی که در همان سال در زمینه بازاریابی دیجیتال منتشر شد، گاو بنفش می‌باشد.

در این کتاب، ست گادین درمورد نکات طلایی موفقیت کمپانی‌های بزرگی همچون اپل و استارباکس صحبت می‌کند. او در کتابش، به شما کمک می‌کند تا با استفاده از تکنیک‌های مارکتینگ، گاوی بنفش در میان رقبا و سایر کسب و کارها باشید.آیا بهترین کتاب‏‌های حوزه دیجیتال مارکتینگ را خوانده‌اید؟ 1

کتاب آن‌ها می‌پرسند شما پاسخ دهید

مارکوس شریدان، نویسنده کتاب “آن‌ها می‌پرسند، شما پاسخ دهید”؛ شما را یاری می‌کند تا با مباحث بازاریابی محتوا، فروش و کاربران دنیای دیجیتال، بیشتر آشنا شوید. او در کتابش، تأکید می‌کند که بخش مهمی از دیجیتال مارکتینگ، کشف نیازها و پاسخ به سؤالات مصرف کنندگان دیجیتالی می‌باشد.

شما با مشتریان خود از طریق اینترنت، تعامل برقرار می‌کنید و این فرصت بسیار خوبی است که با نزدیک شدن بیشتر به مشتریان، پرسش‎های آنان را پاسخ دهید، با نظراتشان آشنا شوید و از تجربیاتشان نیز استفاده کنید.

با مطالعه این کتاب، علاوه بر آموزش روش‌های برقراری ارتباط با مخاطب، با نحوه تولید یک محتوای باکیفیت و انواع استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ نیز، آشنا خواهید شد.

کتاب تو بهترین مشتری من هستی

تو بهترین مشتری من هستی، کتابی است که هر دیجیتال مارکتر باید حداقل یکبار در طول زندگی خود آن را مطالعه کند. مایک مونتیرو، نویسنده این کتاب بسیار پرکاربرد است. او در کتابش عنوان می‌کند که باید به مشتری خود حس ارزشمندی را القاء کنید. چرا که، مشتریان پس از تجربه احساس ارزشمند بودن، محصول یا خدمات شما را می‌خرند و بایستی به این باور برسند که در ازای پرداخت هزینه‌ای مشخص، محصولی ارزشمند نیز دریافت می‌کنند.

کتاب بازاریابی هکر رشد

آینده روابط عمومی، بازاریابی و تبلیغات موضوعاتی است که رایان هالیدی در کتاب خود به نام بازاریابی هکر رشد، به آن‎ها می‎پردازد. این یکی از بهترین کتاب بازاریابی است.

بخوانید  برای اولین بار تبلیغات یک صرافی ارزدیجیتال درVOD‌ها

در این کتاب می‎خوانید که شرکت‌هایی همچون اینستاگرام، همان ابتدای ورود به دنیای کسب و کار، از تبلیغات در تلویزیون یا تبلیغات بیلبوردی استفاده نکرده‌اند. در واقع آن‏ها به جای صرف هزینه در بخش بازاریابی سنتی، از هک رشد بهره گرفته‌اند تا کمپین‌های تبلیغاتی خود را نسبت به سایرین، بهینه تر کنند.

کتاب Launch

مایکل استلنسر، نویسنده کتاب دیجیتال مارکتینگ Launch است که به شما می‎گوید چطور در دنیای بازاریابی دیجیتال، بر نیازهای مشتریان‎تان متمرکز شده و از این طریق، به سرعت خود را در معرض رقابت با با دیگر کسب و کارها قرار دهید. او در کتاب خود، به شما یاد می‌دهد با به کارگیری چه روش‌ها و تکنیک‌هایی می‎توانید افزایش جذب مشتری و سپس، افزایش فروش را تجربه کنید.

به عنوان نمونه، استلنسر بیان می‌کند که به جای تبلیغ محصول، تلاش کنید تا نیازهای مخاطبان خود را بشناسید. چرا که مخاطب پس از جذب شدن به محصول، نسبت به خرید آن اقدام می‌کند.

کتاب نکات زیرپوستی درباره اینستاگرام

پس از معرفی کتاب‌هایی از نویسندگان خارجی، اینک نوبت معرفی یک کتاب بسیار کاربردی در حوزه دیجیتال مارکتینگ از نویسندگان خوب ایرانی، است. نکات زیر پوستی درباره اینستاگرام، نوشته نیما شفیع زاده است که به شما کمک می‌کند در ایران و با توجه به بسترهای فرهنگی کشور، از شبکه‌های اجتماعی هدفمندتر و بهتر استفاده کنید.

کتاب جذب را به خاطر دارید؟ در این کتاب روش‌هایی از بازاریابی دیجیتال عنوان شده که در کشوری مثل ایران چندان کاربردی و مفید نیستند. از این رو، کتاب 3 جلدی آقای شفیع زاده که برگرفته از تجربیات خودش به عنوان یک کارشناس شبکه‌های اجتماعی است؛ به دیجیتال مارکترهای ایرانی، کمک‌های فراوانی برای شناخت حوزه بازاریابی دیجیتال در ایران می‌کند.

و اما جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا بهترین، پرفروش‌ترین و البته مفیدترین کتاب‏های موجود در زمینه دیجیتال مارکتینگ را به شما دوستان معرفی کرده و توضیحاتی راجع به ویژگی‌ها و نویسندگان آن‏ها نیز ارائه کنیم. به یاد داشته باشید خواندن این کتاب ها در کنار شرکت در یک دوره حرفه ای آموزش دیجیتال مارکتینگ می‌تواند بسیار زیاد در سطح دانش شما تاثیرگذار باشد. رشدانا در این مسیر همراه شماست.

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
سحر ملکی گاوگانی
سحر ملکی گاوگانی
نظرات

اسمارتک