کمپین مسئولیت اجتماعی رهنما کالج؛ روایتی از یک پاییز سخت تا راهاندازی یک پلتفرم جدید
فهرست مطلب
رهنما کالج یکی از مراجع آموزشی در حوزه مهارتهای دیجیتال است که از سال 1395 کار خود را شروع کرده است. این سایت آموزشی با برگزاری دورهها، بوتکمپها و کورسهای آموزشی برای جدیدترین مشاغل بازار کار، به اجتماع بزرگی از افراد امکان توسعه مهارتهایشان را میدهد. ادعای رهنما کالج این است که افراد پس از شرکت در این دورهها، میتوانند راحتتر و بهتر وارد بازار کار شوند.
حال، رهنما کالج در ادامه این ادعای خود، به دنبال یک مسئولیت اجتماعی بزرگتر افتاده است. این مجموعه کمپین مسئولیت اجتماعیشان را این گونه روایت میکنند:
پاییز ناگواری که برای بسیاری از کسبوکارها، مشاغل و افراد رقم خورد زندگی بسیاری را برای همیشه تغییر داد. محدودیتهای ایجادشده پس از آن سه ماه پاییزی، مسیر شغلی بسیاری از آدمها را عوض کرد؛ عده زیادی تعدیل شدند و عده زیادی در استخدام دوباره مشکل داشتند. اینجا بود که رهنما کالج به فکر یک کمپین سهفازه مسئولیت اجتماعی برای کمک به افراد در حوزه مسیر شغلی افتاد.
فاز اول
فاز اول کمپین، شرکت در نمایشگاه کار در اوایل بهمن بود که با همراهی جاب ویژن صورت گرفت. رهنما کالج در این نمایشگاه، در بخش آموزشی و کارگاه حضور داشت و با همراهی بیش از 50 منتور و فارغالتحصل رهنما کالج، به مراجعهکنندگان به غرفه، مشاوره رایگان مسیر شغلی میداد.
رهنما کالج 3 روز در نمایشگاه حضور داشت و در شاخههای آموزشی خود رهنما کالج (دیزاین، دیجیتال مارکتینگ، ماشین لرنینگ، توسعه نرمافزار، مدیریت منابع انسانی) افراد را راهنمایی میکرد. به گفته مدیران رهنما کالج، به دلیل شلوغی زیاد غرفه، آمار دقیقی از تعداد افراد مشاورهگرفته در دست نیست. رهنما کالج همچنین با همکاری جاب ویژن کارگاههایی برگزار کرد که موضوعات مختلفی را پوشش میداد.
فاز دوم
در فاز دوم کمپین، پلتفرمی رایگان به نام لینکا توسط رهنما کالج ایجاد شد.
پلتفرم لینکا محلی در دسترس بود که در آن، همان کاری که منتورهای رهنما کالج در غرفه نمایشگاه کار انجام دادند به صورت پلتفرمی، آنلاین و رایگان جلو میرفت. از آنجا که فرصت نمایشگاه کار محدود بود و همه افراد هم به صورت برابر به آن دسترسی نداشتند، با پلتفرم لینکا، همه افراد از هر شهر و سن و حوزه کاریای میتوانستند درخواست مشاوره رایگان بدهند و با اساتید رهنما کالج ارتباط بگیرند تا مسیر شغلی روشنتری داشته باشند. به گفته رهنما کالج اساتید هم به دلیل اعتقاد به مسئولیت اجتماعی خود در این برهه، همکاری و همراهی خود را با این طرح نشان دادند.
فاز سوم
در آخرین فاز از این کمپین مسئولیت اجتماعی، گروه آموزش رهنما کالج یک دوره رایگان آماده کردند که دوره رایگان «ورود به بازار کار» نام داشت.
این دوره 8 ساعته، با تمرکز روی مراحل مختلف ورود به بازار کار، به افرادی که در این زمینه نیاز به کمک دارند یاری میرساند. خود رهنما کالج در توصیف این دوره نوشته است:
«این دوره برای تمامی افرادی طراحی شده که بهتازگی از دانشگاه فارغالتحصیل شدهاند یا دانشجو هستند و به عنوان یک شغلاولی، قصد ورود به بازار کار را دارند و نمیدانند از کجا باید مسیر جستوجوی شغل را شروع کنند و چه پیشنیازهایی را مدنظر قرار دهند. همچنین افرادی که در حال حاضر مشغول به کار هستند اما میخواهند آموختهها و دانششان را نسبت به فرآیند استخدام و بازار کار بهبود دهند هم، میتوانند در این دوره شرکت کنند.»
علی جمالی، مدیر مارکتینگ رهنما کالج در خصوص این کمپین میگوید:
«ما از شهریور برای وضعیتی که رخ داده بود به دنبال راهحل برای افراد بودیم. اولین ایدهای که به آن رسیدیم طرح یک قدم کوچک برای یک شروع دوباره بود که در پاییز و در 16 آذر آن را لانچ کردیم. با این طرح، افراد میتوانستند برای دورههای ما درخواست بدهند با این تفاوت که آموزش تخصصی را برایشان در بخش پرداخت هزینه تسهیل میکردیم. افراد در درخواست خود به ما میگفتند که چرا به دوره مورد نظر نیاز دارند و ما پس از بررسی، به تناسب درخواست یک بخشی از هزینه را کم میکردیم. در این طرح حدود 110 نفر برای دورههای رهنما کالج (دیزاین، دیجیتال مارکتینگ، ماشین لرنینگ، مدیریت منابع انسانی) حمایت شدند و استارت دورهها را زدند.»
طرح یک قدم برای همراهی، طرحی بود که بعدتر در بهمنماه لانچ شد. رهنما کالج در این بخش، به جای تمرکز جزئی و دوباره روی مهارتهای تخصصی، روی مهارتهای نرم برای استخدام متمرکز شد. علی جمالی در این خصوص به دیام برد میگوید:
«در اینجا ما به این فکر کردیم که حالا افرادی که تخصص دارند یا آموزش دیدهاند، چطور دوباره شروع کنند یا آدمهایی که تازه میخواهند وارد بازار کار شوند، اولین قدم را چگونه بردارند. این ایده شامل همه مهارتهای نرم از جمله چگونگی آماده شدن برای مصاحبه شغلی، چگونگی نوشتن رزومه، چگونگی داشتن یک لینکدین قوی و… بود و بالاخره برای کمک به همه افراد در مسیر شغلیشان، در ابتدای بهمن لانچ شد. این دوره رایگان حالا، همواره در دسترس افراد است و میتوانید آن را در سایت رهنما کالج مشاهده کنید. این دوره به صورت ضبطشده است و تاکنون به دست بیش از 2 هزار شرکتکننده رسیده است.»
لینکا، پلتفرم رایگان مشاوره مسیر شغلی
علی جمالی در خصوص پلتفرم مشاوره شغلی لینکا توضیح میدهد:
«اتفاقی که در نمایشگاه کار افتاد، طولانی نبود و افراد از همه شهرها به آن دسترسی نداشتند. پلتفرم شدن این پروسه که از پیش هم زمینههای آن وجود نداشت و ما مجبور شدیم همهچیز را خودمان بسازیم، باعث شد که دسترسی رایگان و همگانیتری به مشاورهها وجود داشته باشد. طرف مشاورهدهنده در این پلتفرم معمولا منتورها، اساتید و متخصصانی هستند که چند سال از آدمهای مشاورهگیرنده جلوترند و تجربه ارزشمندی در حوزههای مارکتینگ، محصول، ماشین لرنینگ، توسعه نرمافزار و… دارند.»
مدیر مارکتینگ رهنما کالج در خصوص ایده این کار گفت:
«مشاوره رایگانی که در نمایشگاه کار اتفاق افتاد، ایده خوبی به ما داد و باعث شد که ما ساید عرضه و تقاضا را دربیاوریم. از هفته دوم بهمن، 15 تن از اساتید باتجربه در کنار ما بودند و هرکس به تناسب وقت و دغدغه خودش به ما کمک کرد و ما در لینکا، پروفایلهایی ایجاد کردیم که افراد بتوانند با ورود به پلتفرم، به تناسب حوزه خودشان درخواست مشاوره با آن افراد را بدهند. پس از طراحی پلتفرم، یک بخش وجود داشت که ما هنوز هم آن را به صورت دستی انجام میدهیم و آن پیوند دادن دقیق مشاورهگیرنده با مشاورهدهنده درست است. مسئلهای که داشتیم این بود که پلتفرم رایگان بود و ما باید حتما نسبت به اینکه آدمها مشاور درستی را برای خودشان انتخاب کردهاند هوشیار میبودیم. اصلا امکان این وجود نداشت که پلتفرم را به حال خودش رها کنیم چرا که ممکن بود تجربه بدی برای مشاورهگیرنده و مشاورهدهنده ایجاد شود.»
رهنما کالج برای تسهیل فرآیند معرفی کردن مشاورهگیرنده به مشاورهدهنده درست، یک فرم انگیزهنامه طراحی کرده است که مشاورهگیرنده باید آن را پر کند. با بررسی این فرم، از درست بودن مشاور انتخابی اطمینان حاصل میشود و در صورت نیاز، مشاور انتخابی با فرد دیگری جایگزین میشود. به گفته رهنما کالج، بیشتر از 750 نفر در پلتفرم لینکا ثبت نام اولیه کردند؛ از این 750 نفر، بیشتر از 350 نفر درخواست مشاوره و جلسه با استاد مورد نظر را انتخاب کردند. بعد، 220 نفر از آنها انگیزهنامه را پر کردند و نهایتا، حدود 100 نفر مشاوره خود را در پلتفرم دریافت کردند. قابل توجه است که مشاورهها در پلتفرم، نیم ساعته انجام میشود.
رهنما کالج با اشاره به موفقیت این پلتفرم، به دنبال اتمام این فاز در زمستان است. ایده اصلی این است که این پلتفرم به عنوان یک سرویس جانبی در رهنما کالج و در حوزه مسئولیت اجتماعی در دسترس افراد باشد. رهنما کالج برای فاز اول به سراغ اساتید خود رفته است اما پس از عید، راه را برای درخواست افراد مشاور و شرکت در این مسیر باز گذاشته است؛ بدین شکل تعداد مشاورهدهندگان لینکا نیز بیشتر خواهد شد. قابل توجه است که مشاورهها فعلا در همان 5 فیلدی متمرکزند که رهنما کالج آنها را آموزش میدهد.
مسئولیت اجتماعی، نوری در تاریکی زمان
علی جمالی، مدیر مارکتینگ رهنما کالج اشاره میکند که چرایی همه این فازها و اقدامات بسیار مهم است. او با صحبت درباره اتفاقات سخت شهریور و مهرماه و تغییراتی که در فضای اجتماعی و اکوسیستم ایجاد شد، از پا گرفتن نوعی دغدغه گفت:
«در آن زمان سخت، کسبوکارهایی بودند که دغدغه کمک کردن را داشتند و ما هم یکی از این کسبوکارها بودیم. از آنجا که شرایط پایداری را تجربه نمیکردیم، فکرها و ایدهها مدام تغییر میکرد. سرعت اتفاقات در کسبوکارها خیلی سریع بود. کمکم فهمیدیم اوضاع چطور است و چقدر کسبوکارها و بعد، افرادی که در این کسبوکارها مشغول بودند ضربه خوردهاند. با توجه به فضای ملتهبی که وجود داشت، تقریبا توانستیم دغدغه خود را اینگونه تعریف کنیم که ما در حال حاضر یک ظرفیتی در دست داریم که بهدستآمده از کامیونیتی ماست. مهمترین دارایی رهنما کالج هم همین جمع و کامیونیتی است. جمعی که از آن حرف میزنم بسیار گسترده است؛ از اساتید، طراحان دورهها و منتورهایی که در برگزاری دورهها حضور دارند گرفته تا مهارتجویانی که در دورهها شرکت میکنند، همگی جزوی از این کامیونیتی هستند. ظرفیت وجود داشت و باید استفاده درستی از آن میشد.»
علی جمالی ادامه داد:
«راهحلهایی که به آنها رسیدیم دو دسته شد؛ یکی آموزشهای مهارتهای نرمی که معمولا در بوتکمپهایمان داشتیم اما میخواستیم در دسترستر باشد، و دیگری بحث تخصص و مهارت بود که مشاوره مسیر شغلی را وارد کار کردیم. همانطور که گفتیم 16 آذر بود که کار رسما شروع شد. در رهنما کالج آدمها خیلی برای ما مهم هستند. دلیل وجود پلتفرم لینکا، مدیریت همهجانبه پروسهها و محدود کردن تعداد آدمها در دورهها برای همین است. برای ما مهم است که آدمها چه نتیجهای میبینند. ما به همین دلیل در اسکیل بزرگ کار نمیکنیم و دقت بیشتری به خرج میدهیم.»
در آخر، از مدیر مارکتینگ رهنما کالج در خصوص چالشهایی که این کمپین مسئولیت اجتماعی برای رهنما کالج داشت پرسیدیم. او در جواب گفت: «اجرا کردن طرحی که در ذهن داشتیم، برای خودمان خیلی چالش داشت. مثلا برای ضبط دوره ورود بازار کار، پروداکشن سختی داشتیم. تولید باید سریع پیش میرفت و در وضعیتی که داشتیم، سر وقت رساندن کار مهم بود. هماهنگی اساتید هم بود. در بحث مشاوره چالشمان این بود که زیرساخت و پلتفرم مشابهی وجود نداشت. مثلا ما میدانستیم که یک بخش مشاورهگیرنده و یک بخش مشاورهدهنده داریم، اما در وسط این فرآیند هم یک بخش دستی وجود داشت که ما قصد نداشتیم بیخیالش شویم. این وسط باید انگیزهنامه را بررسی میکردیم که کار ما را سخت میکرد اما تجربه بهتری برای کاربران میساخت. طرح رایگان بود ولی برای ما مهم بود که مشاورهگیرنده حتما تاثیر خوبی از مشاوره دریافت کند. به طور کلی، چالشهای زیادی داشتیم، اما مهم بود که در این دوران تاریک، مسئولیت اجتماعی خود را به جا آوریم.»
پلتفرم لینکا و دوره رایگان ورود به بازار کار هماکنون از طریق لینکها برای همه در دسترس است.