گوگل: Page experience دیگر عامل رتبهبندی نیست اما سیگنال رتبهبندی است
سیستم رتبهبندی گوگل به وبسایتهایی پاداش میدهد که با محتوای مفید و باکیفیت تجربه خوبی را برای کاربران در صفحات خود بسازند. دنی سالیوان، رابط جستجوی گوگل، گفت: داشتن “page experience” هرگز یک “سیستم” رتبه بندی نبوده، اما همچنان به عنوان یک “سیگنال” رتبهبندی در نظر گرفته می شود. گوگل تاکید کرد که درست است “page experience” به عنوان یک سیستم رتبهبندی حذف شده، اما این به این معنی نیست که اگر وبسایتی داشته باشید که در آن تجربه خوبی برای کاربران ساخته باشید پاداش نخواهید گرفت.
چند وقتی است که گوگل سیستمهای تجربه صفحه که شامل، ریسپانسیو بودن برای موبایل، سرعت لود صفحه و سیستم سایت امن میشود را از لیست متریکهایش برای سیستم رتبه بندی خود حذف کرد.
گوگل همچنین نوشت: «این بروزرسانی برای این است تا صاحبان سایتها روی مجموعهای از متریکهای دیگر که باعث پیشرفت صفحه آنان و ساختن تجربه بهتر برای کاربران میشود تمرکز کنند و تعامل بیشتری با کاربران برقرار کنند».
بنابراین به نظر میرسد از دید گوگل، یک سری از متریکهای قدیمیاش دیگر برای سیستم رنکینگ یا همان رتبهبندی اهمیتی ندارد و تجربه صفحه را به عنوان یک سیستم رتبهبندی کلی کماهمیت جلوه داده است.
به زبان ساده، گوگل به دنبال این است که متوجه شود سایت شما چقدر مفید و کاربردی است و این بستگی به میزان تعامل کاربر با صفحه، میزانی پایدار بودن بینایی کاربر و هر متریک دیگری که ارزشمند و کاربردی بودن صفحه و محتوای شما را برای کاربران گوگل اثبات کند دارد.
اما این به این معنی نیست که تجربه صفحه به کل دیگر مهم نباشد، فراموش نکنید که تجربه صفحه یک “سیستم ” برای رتبهبندی نیست اما همچنان یکی از “متریک”ها محسوب میشود.
با وجود این آپدیت باید روی ارائه محتوای برجسته تمرکز کرد که به رفع نیاز کاربران کمک کند. باید محتوا و وب سایتی ساخت که فراتر از رقبا باشد و اطمینان حاصل کرد که کاربران می توانند به آن محتوا دسترسی راحت داشته باشند و در حین مصرف آن محتوا در دسکتاپ و موبایل تجربه خوبی خواهند داشت.