پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار
راهبر ارشد بازاریابی اوزون در رویداد تکراسا عنوان کرد:

چرخه تجارت میان مشتریان با بازاریابی O2O کامل می‌شود

الهه صالحی الهه صالحی
20 آبان 1403
زمان مطالعه: 6 دقیقه
چرخه تجارت میان مشتریان با بازاریابی O2O کامل می‌شود

میثم کیهانی، راهبر ارشد بازاریابی اوزون در ارائه خود در رویداد تکنولوژی‌های بازاریابی تکراسا به موضوع ترندهای روز O2O پرداخت. کیهانی در این‌باره گفت: «O2O تکمیل‌کننده چرخه تجارت میان مشتریان است. مهم‌ترین عنصر در این شیوه از بازاریابی داده‌ای است که از رفتار خرید مشتریان جمع‌آوری می‌شود.»

میثم کیهانی، راهبر ارشد بازاریابی اکوسیستم اوزون در ارائه خود در رویداد تکنولوژی‌های بازاریابی تکراسا اینسایت به موضوع ترندهای روز O2O در ایران و جهان پرداخت. کیهانی در این‌باره گفت: «O2O تکمیل‌کننده چرخه تجارت با مشتریان آنلاین و آفلاین است. مهم‌ترین عنصر در این شیوه از بازاریابی، داده‌هایی است که از رفتار خرید مشتریان جمع‌آوری می‌شود. هدف اصلی O2O، ترکیب نقاط قوت هر دو دنیای آنلاین و آفلاین برای بهبود تجربه مشتری و افزایش بازدهی کسب‌وکارها در قالب کاهش هزینه جذب مشتری (CAC) و افزایش نرخ بازگشت مشتری است.»

داده؛ پادشاه بازاریابی مدرن

راهبر ارشد بازاریابی اوزون با تاکید بر اهمیت داده، گفت: «ما در اوزون به عنوان زیرساخت O2O گلرنگ، با ابزارهایی پیشرفته برای جمع‌آوری و تحلیل رفتار خرید مشتریان، از استراتژی بازاریابی O2O جهت فروش و بازگشت مشتریان استفاده می‌کنیم. استراتژی بازاریابی O2O این امکان را برای کسب و کارها فراهم می‌کند تا تجربه‌های خرید شخصی‌سازی شده ارائه دهند، رفتار مشتریان در هر دو کانال آنلاین و آفلاین را تحلیل کنند و هزینه‌های جذب مشتری (CAC) را کاهش دهند و نرخ بازگشت مشتری را افزایش دهند.»

کیهانی با اشاره به اینکه در کمپین‌های اجراشده توسط اوزون، رفتار خرید مشتریان را به طور دقیق تحلیل می‌شود و بر اساس این داده‌ها، تجربه‌ای شخصی‌سازی شده ارائه می‌شود، تاکید کرد که این موضوع باعث کاهش هزینه جذب مشتری (CAC) و افزایش نرخ بازگشت مشتری خواهد شد.

راهبر ارشد بازاریابی اوزون با ارائه مثالی توضیح داد که: «مثلا کسی که از یکی از شعب افق کوروش به عنوان یک فروشگاه آفلاین خرید می‌کند، داده‌های مرتبط با رفتار خرید اعم از استان، شهر، آدرس فروشگاه، زمان خرید، ریز کالاهای خریداری‌شده، تعدد خرید محصولات، میانگین سبد خرید، جنسیت، سن، دارایی‌ها در کیف پول‌های مختلف و … را از خود به جا می‌گذارد. سپس به خانه می‌رود و از تپسی‌فود ناهار خود را سفارش می‌دهد که علایق غذایی او را نمایش می‌دهد. سپس وی از فیلم‌نت با درگاه اوزون، اشتراک خود را تمدید می‌کند و سریالی را تماشا می‌کند که باز به ما درباره او، تصویر دقیق‌تری را ارائه می‌دهد. این روند همچنان در بین دیگر فروشگاه‌ها نیز ادامه پیدا می‌کند. از طرف دیگر، با ابزار اوزون‌‌سوشال، داده‌های روابط اجتماعی فرد همانند شبکه دوستان، علاقه‌مندی‌ها و ساعت‌های حضور در آن، به مجموعه داده‌های به دست آمده افزوده می‌شود. همه این‌ها موجب می‌شود بستر O2O یک منبع مهم برای دریافت دیتا درباره کاربران و مشتریان باشد که در نهایت منجر به کاهش هزینه جذب مشتری (CAC) و افزایش نرخ بازگشت مشتری می‌شود.»

مزایای استراتژی بازاریابی O2O برای کسب‌وکارها

کیهانی در بخش دیگری از این ارائه به مزایای استراتژی بازاریابی O2O برای کسب‌وکارها در مقیاس جهانی اشاره کرد و گفت: «افزایش تعامل مشتریان (engagement) بین ۲۵ تا ۳۰ درصد، کاهش هزینه جذب مشتری (CAC) برای کسب و کارهای آنلاین و آفلاین، افزایش نرخ بازگشت مشتری (retention)، افزایش پاخور در فروشگاه‌های فیزیکی و افزایش ترافیک در فروشگاه‌های آنلاین و بهبود کلی تجربه مشتری در تمامی نقاط تماس (Touchpoints) آنلاین و آفلاین از مهم‌ترین مزایایی هستند که O2O برای کسب‌وکارها خلق می‌کنند.»

تحلیل جهانی و نقش ایران در توسعه راهبرد O2O

او در ادامه با اشاره به روندهای جهانی استفاده از O2O، گفت: «در منطقه آسیا-اقیانوسیه، کسب و کارها از طریق اپلیکیشن‌های موبایل، نرخ تعامل مشتریان را ۳۰ درصد افزایش داده‌اند. در آمریکای شمالی، با استفاده از بازاریابی دیجیتال، پاخور فروشگاه‌های حضوری افزایش داده شده است و در اروپا، برنامه‌های وفاداری مشتریان با رویکرد O2O یکپارچه‌ شده‌اند. در خاورمیانه نیز مشتریان با استفاده از QR کدها از فروشگاه‌های فیزیکی به پلتفرم‌های آنلاین هدایت می‌شوند.»

کیهانی ادامه داد:‌ «همچنین در ایران اوزون به عنوان یکی از اکوسیستم‌های گروه گلرنگ، با استفاده از این روندها توانسته است بستری قدرتمند برای اتصال کانال‌های مختلف آنلاین و آفلاین در داخل و بیرون از دایره کسب و کارهای گروه گلرنگ ایجاد کند.»

نمونه‌های موفق O2O از جهان و ایران

کیهانی در ادامه با ذکر مثال گفت: «شرکت‌های بزرگ خرده‌فروشی مانند آمازون و والمارت در زمینه بازاریابی (O2O) پیشتاز هستند. آمازون در سال ۲۰۱۷ با خرید فروشگاه‌های زنجیره‌ای Whole Foods به مبلغ ۱۳.۷ میلیارد دلار وارد فضای خرده‌فروشی فیزیکی شد. اکنون آمازون به مشتریان خود این امکان را می‌دهد که با کارت اعتباری Amazon Prime در فروشگاه‌های Whole Foods خرید کنند. این در حالی بود که تا پیش از این، آمازون مشتریان محصولات غذایی تازه را از دست می‌داد.»

کیهانی همچنین اضافه کرد: «از سوی دیگر، والمارت با خرید Flipkart تلاش کرد تا یک مدل کسب و کار ترکیبی ایجاد کند. والمات در این مدل از Flipkart برای فروش آنلاین و از فروشگاه‌های فیزیکی والمارت برای فروش حضوری استفاده می‌کند. والمارت همچنین با خرید Jet.com به مبلغ ۳ میلیارد دلار، سعی کرد فاصله میان تجارت آنلاین و آفلاین را از بین ببرد.»

کیهانی سپس به توسعه استراتژی O2O در ایران پرداخت و گفت: «علاوه بر گروه گلرنگ که استراتژی بازاریابی O2O را در بین فروشگاه‌های آفلاین و پلتفرم‌های آنلاین خود در ایران اجرا کرده است، دیجی‌کالا و علی‌بابا (ایران)، با راه‌اندازی فروشگاه‌های فیزیکی به ادغام کانال‌های آنلاین و آفلاین برای جذب مشتریان بیشتر پرداخته‌اند.»

آینده استراتژی بازاریابی O2O

کیهانی در اسلاید آینده استراتژی بازاریابی O2O از فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و تحلیل کلان داده‌ها صحبت کرد. او اشاره کرد که اوزون با سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها، در مسیر تبدیل شدن به یک بستر پیشرو در ایجاد تجربه‌های مدرن خرید برای مشتریان قرار دارد.

او با اشاره به ترندهای آینده O2O تاکید کرد که اوزون در حال سرمایه‌گذاری بر فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی (AI)، برای تحلیل رفتار مشتری و ارائه پیشنهادهای هوشمند، فناوری واقعیت افزوده (AR)، برای بهبود تجربه خرید و کدهای QR، برای هدایت مشتریان میان کانال‌های آنلاین و آفلاین است و این فناوری‌ها به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند که تجربه خریدی غنی و یکپارچه برای مشتریان خود فراهم کنند و نگاه صاحب‌نظران درباره آینده مارکتینگ در ایران و جهان، به کارگیری فناوری‌های نو در اکوسیستم‌های در هم‌تنیده کسب‌وکار و گردآوری و تحلیل داده رفتار خرید مشتریان است و O2O یکی از راهبردهای پیشرو در چنین دورنمایی خواهد بود.

 

 

پاکت
به اشتراک بگذارید:
الهه صالحی
الهه صالحی
روزنامه‌نگاری خوانده‌م و عاشق رسانه‌م؛ دی‌ام برد برای من فرصت جدیدی بود که بیشتر از دنیای جذاب مارکتینگ بدونم.
نظرات

در حال بارگیری کپچا...

هارمونی