پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

نوین هاب از آخرین تاثیرات محدودیت اینترنتی بر کسب و کارهای آنلاین می‌گوید

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
1 آبان 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه
نوین هاب از آخرین تاثیرات محدودیت اینترنتی بر کسب و کارهای آنلاین می‌گوید
زمان مطالعه: 4 دقیقه

با ادامه یافتن محدودیت اینترنت در روزهای اخیر، بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین به ابراز نگرانی در این باره پرداخته‌اند. این محدودیت‌ها که از 30 شهریور 1401 آغاز شده‌ است، به بهانه اعتراضات همچنان ادامه دارند. به همین منظور نوین هاب، به عنوان یک استارت‌آپ دیجیتال مارکتینگ،  آخرین تاثیرات محدودیت اینترنتی بر کسب و کارهای آنلاین و ضرر و زیانی که شامل این حوزه شده است را بررسی کرده است.

آماری از وابستگی‌ کسب‌وکارها به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی

تا به امروز حدود 11 میلیون نفر ایرانی از طریق شبکه‌های اجتماعی کسب درآمد می‌کنند. این در حالی است که درآمد 9 میلیون نفر از این افراد به طور مستقیم به اینستاگرام بستگی دارد. در سال‌های اخیر، اینستاگرام بسیاری از هزینه‌های جانبی را از بین برده است که از جمله‌شان می‌توان به اجاره مغـازه و فروشـگاه، هزینه‌های اسـتهلاکی، سرمایه‌گذاری‌های اولیه و … اشاره کرد.

با وجود شبکه اجتماعی و به ویژه اینستاگرام، بسیاری از افراد مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند و به فروش مستقیم از طریق اینستاگرام روی آوردند. بنا بر آماری هم که مرکز پژوهشی بتا به تازگی منتشر کرد تنها 19 درصد از تمام کسب‌وکارهای اینستاگرام فروشگاه دارند و ممکن است امکان ادامه فعالیت خارج از فضای اینستاگرام را داشته باشند.

همچنین بنا بر اطلاعات این مرکز پژوهشی، بیش از 2 میلیون کسب‌وکار در اینستاگرام فعالیـت دارند که در بینشان، 200 هزار کسب‌وکار بزرگ وجود دارد و بیشتر از 500 هزار کسب‌وکار بومی.

64 درصد از صاحبان این کسب‌وکارها خانم هستند و بسیاری از آن‌ها، سرپرست خانواده شمرده می‌شوند.

نکته قابل‌ملاحظه دیگر این است که بسیاری از این کسب‌وکارها تأمین‌کننده درآمد چندین نفر هستند و درواقع، بیش از 9 میلیـون نفـر برای درآمدزایی بـه صـورت مسـتقیم بـه اینسـتاگرام وابسته‌اند.

نوین هاب از آخرین تاثیرات محدودیت اینترنتی بر کسب و کارهای آنلاین می‌گوید 1

تأثیر فیلترینگ و محدودیت اینترنت به روی تولید داخلی

در آماری که بتا منتشر کرده است، می‌بینیم که 71 درصد از کالاهای مبادله شده در اینستاگرام، کالاهای تولید داخلی هستند. 10 درصد از آن‌ها در حوزه صنایع‌دستی و تولید بومی فعالیت دارند. این ارقام این سؤال بزرگ را در ذهن مطرح می‌کند که پس از فیلترینگ اینستاگرام چه اتفاقی برای چرخه اقتصادی تولید داخلی می‌افتد؟!

نوین هاب از آخرین تاثیرات محدودیت اینترنتی بر کسب و کارهای آنلاین می‌گوید 2

ما تا به حال شاهد مهاجرت گروه بزرگی از کسب‌وکارها از فیس‌بوک به سمت تلگرام و سپس به سوی اینستاگرام بودیم؛ کسب‌وکارهایی که در طول مسیر مبالغ هنگفتی را از دست داده اند. حالا هم می‌بینیم که بسیاری از این افراد به سمت گسترش سایت‌هایشان می‌روند و می‌خواهند درآمد خود را این‌گونه افزایش دهند،

گوشه‌ای از بیانیه انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی:

باید توجه داشت که وصل بودن به اینترنت داخلی این مشکل را برطرف نمی‌کند. بخش مهمی از مردم تفاوت میان اینترنت داخلی و اینترنت بین‌المللی را درک نمی‌کنند و وقتی نمی‌توانند موتور جست‌وجوی گوگل را استفاده کنند فرض می‌گیرند که اینترنت کاملاً قطع است.

در این بیانیه همچنین درباره سرمایه‌گذاری‌های بزرگ کسب‌وکارها به روی سئو سایتشان  و خسارت‌های ناشی از ملی شدن اینترنت صحبت شده است:

برآوردهایی وجود دارد که سایت‌های ایرانی سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای SEO فقط روی گوگل هزینه می‌کنند که هنگام جست‌وجوی کالاها و خدمات توسط مشتریان بالاتر و بهتر دیده شوند. وقتی گوگل قطع است کل این هزینه‌ها هدر می‌رود.

مطلب مرتبط: گام به گام راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی 

رفتار کاربران از 30 شهریور تاکنون

بازگشت به تلگرام مغلوبه

نزدیک به 5 سال از فیلترینگ تلگرام می‌گذرد، اما با توجه به آخرین آمار، کاربران اینترنت هنوز هم به یاد این پیام‌رسان هستند.

به تازگی مرکز پژوهش بتا اطلاعاتی منتشر کرده مبنی بر اینکه بازدید از پست‌های تلگرامی از نیمه شهریور تا نیمه مهر امسال، بیشتر از دو برابر رشد کرده است. به طوری که بازدید پست‌های تلگرامی از 1.2 میلیارد به 2.8 میلیارد رسیده است.

اینستاگرام، همچنان در مقام اول

طبق گزارش نوین‌هاب با پایان ماه مهر، یک ماه از فیلترینگ اینستاگرام می‌گذرد، با این حال، کاربران ایرانی، همچنان اینستاگرام را به عنوان انتخاب اول خود در شبکه‌های مجازی می‌دانند.

پرنده آبی توییتر

توییتر، یکی دیگر شبکه‌های اجتماعی  به حساب می‌آید که دوباره مورد توجه کاربران قرار گرفته است. این شبکه اجتماعی هم در ماه اخیر میان کاربران ایرانی محبوب‌تر از قبل شده است و آمار فعالیت کاربرانش روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کنند.

تأثیر فیلترینگ بر استفاده کاربران از ابزار نوین هاب

نوین هاب ابزاری است که برخی از کسب‌وکارها برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی‌شان از آن استفاده می‌کنند. این ابزار در گزارشی که در سایت خود منتشر کرده است بررسی کرده است که کاربران نوین هاب، از 30 شهریور تا 25 مهر چه تغییراتی در روند فعالیت‌های آنلاین خود داشته‌اند که در ادامه می‌خوانیم

رشد درصدی کاربران نوین هاب از 30 شهریور تا 25 مهر 1401 نسبت به ماه قبل خود با کاهش 76 درصدی مواجه بوده است.

همچنین سهم محتواهای منتشرشده توسط کسب‌وکارها در مقایسه 30 شهریور تا 25 مهر نسبت به 30 مرداد تا 25 شهریور 1401 از این قرار است:

  • اینستاگرام: منفی 92 درصد
  • توییتر: منفی 63 درصد
  • تلگرام: منفی 54 درصد
  • لینکدین: منفی 74 درصد
  • آپارات: منفی 61 درصد
  • سروش: منفی 64 درصد
  • ایتا: منفی 74 درصد
  • یوتیوب: منفی 55 درصد
  • بله: منفی 3 درصد
  • تامبلر: منفی 38 درصد
  • گپ: منفی 40 درصد

نوین هاب از آخرین تاثیرات محدودیت اینترنتی بر کسب و کارهای آنلاین می‌گوید 3

همانطور که در نمودار دیده می‌شود بزرگ‌ترین تاثیر رویدادهای ماه اخیر به روی اینستاگرام بوده است. کمترین میزان کاهش فعالیت‌ها در میان پلتفرم‌های فیلتر شده هم به یوتیوب و تلگرام اختصاص دارد.

فعالیت‌ها در اپلیکیشن‌های داخلی نیز به طرز قابل‌توجهی پایین آمده است و در میان این اپلیکیشن‌ها، کمترین میزان افت کاربری را در بله می‌بینیم.

نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات

اسمارتک