ابزارهای مارکتینگ اتومیشن فرصتی برای درآمدزایی بیشتر در صنایع دارویی هستند
فهرست مطلب
نیلوفر اشراقی فعال حوزه مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ معتقد است که مفهوم مارکتینگ در صنعت دارویی و فارما عملا با دیگر صنایع متفاوت است و میگوید: «اگر مفهوم مارکتینگ را ایجاد تقاضا بدانیم، عملا در صنعت دارویی این اتفاق رخ نمیدهد. در استراتژیهای بازاریابی و ارتباطی در صنایع دارویی هرچه جلوتر میرویم، دریچههای جدیدی به رویمان باز میشود و خلاقیت مارکترها در این صنایع رو به افزایش است.»
به گزارش دیام برد، نیلوفر اشراقی به افزایش Share of voice یا سهم از صدا به عنوان یکی از اهداف صنایع دارویی در نقاط تماس اشاره میکند و میگوید: «تفاوتی که صنایع دارویی نسبت به بقیه صنایع دارند، این است که در این صنعت نمیتوان از کپیرایترهای جنرال برای تولید محتوا استفاده کرد. برای تولید محتوا در صنایع دارویی نیازمند تیمهای مدیکالمحور هستیم که محتوای تولید شده توسط آنها براساس منابع علمی باشد. یعنی فردی که تولید محتوا میکند باید دادههای مربوط به صنایع دارویی را بداند و متخصص در این حوزه باشد.»
این فعال حوزه مارکتینگ، مفاهیم مارتک و مارکتینگ اتومیشنها را فرصتی جذاب برای درآمدزایی صنایع دارویی میبیند و میگوید: «اگر برندهای صنایع دارویی بتوانند در زنجیره ارزش خود برای بیمارانی که در آن صنعت دارویی جز گروه هدف هستند، پشتیبانی مشتریان ایجاد کنند و در پشتیبانی از ابزارهای مارکتینگ اتومیشن استفاده کنند، فرصت جذابی برای درآمدزایی خواهند داشت.»
مخاطب کمپینها فقط پزشکان نیستند
او یکی از دغدغههای مارکتینگ در صنایع دارویی را عدم امکان تبلیغات به صورت مستقیم میداند و میگوید: «دیدگاه رایجی وجود دارد که گروه هدف شرکتهای دارویی فقط پزشکان هستند در صورتی که اصلا به این شکل نیست. در حال حاضر در صنایع دارویی کمپینهایی اجرا میشوند که گروه هدفشان مخاطبان سیساید (C-side) است. نقاط تماس نیز براساس همین گروه هدف و مناسب آنها استفاده میشوند. گروه C-side یا مشتری نهایی در صنایع دارویی، بخش کماثرتر اما همچنان مهمی از بازار است که با برنامهریزی دقیق و بهینهسازی هزینهها، میتواند به افزایش آگاهی عمومی و گسترش نفوذ برند کمک کند.»
اشراقی ضمن اشاره به مفهوم (ZMOT) یا همان لحظه صفر حقیقت [Zero Moment of Truth] میگوید: «لحظهای پیش از آن که مخاطب بخواهد از محصول استفاده کند، سعی میکنیم با تولید محتوای زیاد در نقاط تماس متفاوت باعث شویم اطمینان و اعتماد بیمار جلب شود. تا بتواند با خیال راحت از دارو یا محصول مورد نیازش را تهیه و استفاده کند.»