پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

نسخه جدید راهنمای جامع ابزارهای بازاریابی ایران به زودی منتشر می‌شود

مهدیه اسماعیلی مهدیه اسماعیلی
31 خرداد 1403
زمان مطالعه: 7 دقیقه
نسخه جدید راهنمای جامع ابزارهای بازاریابی ایران به زودی منتشر می‌شود
زمان مطالعه: 5 دقیقه

نسخه جدید راهنمای جامع ابزارهای بازاریابی ایران (Iran Martech Landscape) که نسخه قبلی آن برای اولین بار در سال ۱۴۰۱ توسط دی‌ام برد منتشر شد، قرار است توسط این رسانه منتشر شود. نسخه‌ای که علاوه بر جامع‌تر بودن، تفاوت‌های زیادی با نسخه قبلی داشته و می‌تواند کمک‌های زیادی به بازاریابان کند.

مارتک یا فناوری بازاریابی به معنی تلفیق تکنولوژی با علم بازاریابی است و به استفاده از تکنولوژی برای رسیدن به اهداف بازاریابی گفته می‌شود. مارتک (Martech) فناوری بازاریابی ترجمه شده است و از دو کلمه فناوری (Technology) و بازاریابی (Marketing) تشکیل شده است. گزارشی نیز تحت عنوان Martech Landscape به صورت سالانه توسط بسیاری از کشورهای دنیا منتشر می‌شود که راهنمایی جامعی از ابزارهای بازاریابی آن کشورها به شمار می‌رود. در واقع Martech Landscape هر کشور، مرجعی دسته‌بندی‌شده از تمامی ابزارهای مارکتینگی آن کشور است که به بازاریابان کمک می‌کند تا ابزارهای مورد نیاز خود را شناخته و از آن‌ها استفاده کنند. 

تاریخچه Martech Landscape در دنیا

چنین محتوایی برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۱ با معرفی ۱۰۰ تا ۱۵۰ ابزار در سطح اینترنت منتشر شد. این محتوا را اسکات برینکر، برنامه‌نویس و کارآفرین آمریکایی تهیه و منتشر کرد. همین اتفاق باعث شد تا اهالی صنعت مارکتینگ از او به عنوان پدرخوانده مارتک یاد کنند. تاکنون نیز چشم‌انداز صنعت مارتک در جهان روزبه‌روز درحال افزایش است. جالب است بدانید این صنعت طی ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴، ۲۷.۸ درصد رشد داشته است. نسخه جدید این نقشه در بسیاری از کشورهای مختلف دنیا نیز در دست آماده‌سازی است. گفتنی است تاکنون بیش از ۱۴ هزار ابزار بازاریابی در جهان شناسایی شده است.

راهنمای جامع ابزارهای بازاریابی، یک نقشه کاربردی است که ساختار تقریبا مشابهی در تمام جهان دارد. مارتک در ۲۵ سال اخیر توانسته است در حوزه‌های مختلفی ورود کند و نقشه ابزارهای مارتک هم از همان الگو پیروی می‌کند. به طور کلی یک Martech Landscape استاندارد در حال حاضر شامل ۶ دسته مهم است. این ۶ دسته درواقع، بخش‌هایی از بازاریابی هستند که فرآیندشان به واسطه پیشرفت و گسترش ابزارهای تکنولوژیک، سریع‌تر رخ می‌دهد.

نسخه جدید راهنمای جامع ابزارهای بازاریابی ایران به زودی منتشر می‌شود 1

.۱ ابزارهای «تبلیغات و پروموشن»

این دسته از ابزارهای مارکتینگ تکنولوژی شامل پلتفرم‌هایی هستند که بازاریابی و تبلیغات را از طریق نفوذ برند و ارائه خلاقانه، بهینه‌سازی و ممکن می‌کنند. زیرمجموعه‌های این دسته، موبایل مارکتینگ، روابط عمومی، حوزه چاپ، تبلیغات سرچ (search ad) و تبلیغات شبکه‌های اجتماعی هستند.

۲. ابزارهای «محتوا و تجربه کاربری»

یکی از گسترده‌ترین دسته‌ها در ساختار مارتک لندسکیپ، همین دسته است. در گستره این دسته، از ابزارهای ارسال ایمیل و پیامک گرفته تا پلتفرم‌های مدیریت برنامه، آتومیشن و سئو وجود دارد. درواقع کثیری از ابزارهای موجود در این دسته برای کسب‌وکار و بازاریابی حیاتی محسوب می‌شوند؛ چرا که پایه و اساس جمع‌آوری داده، تولید لید (سرنخ فروش)، فرآیند فروش و تعامل کاربر در ابزارهای همین دسته نهفته است. از زیرمجموعه‌های این دسته می‌توان به ایمیل مارکتینگ، بازاریابی محتوایی، ابزارهای سئو و ابزارهای تولید ویدیو اشاره کرد.

۳. ابزارهای «شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات»

این دسته نیز وسعت زیادی دارد و ابزارهای متنوعی را در خود جا داده است. ابزارهای اجتماع‌سازی و مدیریت اجتماع، اینفلوئنسرها، ایونت‌ها و برنامه‌های زنده، مدیریت تماس و چت‌بات‌ها موارد بسیار متفاوتی از یکدیگر هستند و بین فروش و وفاداری مشتری در حرکتند؛ اما چیزی که همه این موارد را به عنوان ابزارهای شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات در یک دسته جمع‌آوری می‌کند، ایجاد اجتماع و استفاده از ارتباطات برای گسترش، مدیریت و افزایش آگاهی برند است. سوشال مدیا مارکتینگ، نظارت بر سوشال مدیا، وبینارها و رویدادها، همه و همه مثال‌هایی برای این دسته هستند.

۴.ابزارهای «تجارت و فروش»

ابزارها در این دسته به شکل مستقیمی با فروش واقعی کسب‌وکارها در ارتباط‌اند و روی آن تاثیر می‌گذارند. پلتفرم‌های موجود در این دسته، وظیفه دارند فروش شما را، چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین، بهینه‌سازی و مدیریت کنند. این ابزارها عموما با سنجه‌های مرتبط با فروش کار خود را جلو می‌برند. ابزارهای تجارت الکترونیک، اتوماسیون بازاریابی و فروش، ابزارها و پلتفرم‌های ارزیابی فروش، همگی در این دسته هستند.

۵. ابزارهای «داده»

داده‌ها می‌توانند یکی از مهم‌ترین دارایی‌های شما باشند که در طول فرآیند بازاریابی تولید یا بازتولید می‌شوند. شما به‌راحتی می‌توانید از داده‌های به‌دست‌آمده در راه کسب فروش و نفع بیشتر خود استفاده کنید. تمامی پلتفرم‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند، دسترسی، مدیریت و تجسم داده را هدف گرفته‌اند. برای مثال، ابزارهایی مثل داشبوردها، اینسایت‌ها، فرآیندهای تجسم داده، آنالیتیکس داده‌های موبایل و وب، CDPها، ابزارهای تجزیه و تحلیل داده -و به شکل جالبی- ابزارهای احزار هویت و حریم خصوصی در این دسته خودشان را نشان می‌دهند.

۶. ابزارهای «مدیریتی»

ابزارهای مدیریتی عموما تیم‌های داخلی شما و شکلی که اعضا در این تیم‌ها با هم به همکاری و ارتباط می‌پردازند را رصد و ثبت می‌کند. بسته به اینکه شرکت شما چه ساختار و سلسله‌مراتبی داشته باشد، محور این ابزارها می‌تواند از ثبت زمان‌های مشخص کاری و مدیریت مالی تا نحوه استخدام کارمندان و اعضای جدید و شیوه ارتباط‌گیری آن‌ اعضا را شامل شود.

این دسته‌ها در برخی از مارتک لندسکیپ‌ها ۵تایی و در برخی دیگر ۷ تایی هم هستند؛ اما شکل استانداردی که خود آقای اسکات برینکر هم بر آن تاکید دارد، همین ساختار شش‌گانه است.  

Martech Landscape ایران

این نقشه برای اولین بار در سال ۱۴۰۱ توسط رسانه دی‌ام برد تهیه و منتشر شد. (از اینجا دریافت کنید.) دی‌ام برد این نقشه جامع با حمایت دیما و سکان منتشر کرد که نزدیک به ۴۰۰ ابزار بازاریابی را شامل می‌شد. نسخه جدید این نقشه نیز قرار است به زودی توسط دی‌ام برد منتشر شود. گفتنی این نسخه جدید Martech Landscape ایران، علاوه بر جامعیت بیشتر، تفاوت‌های عمده‌ای با نسخه قبلی دارد.

یکی از تفاوت‌هایی که نسخه جدید راهنمای جامع بازاریابی ایران با نسخه قبلی خود دارد این است که نسخه جدید صرفا یک فایل قابل دانلود نیست، بلکه یک صفحه فرود برای آن طراحی شده که کاربر می‌تواند از طریق فیلترهای مختلف، ابزارهای مورد نظر خود را مشاهده کرده و اطلاعات لازم درباره آن‌ها را بدست آورد و درنهایت به وبسایت آن ابزار هدایت شود. این سند همانطور که از نامش مشخص است قرار است راهنمای کاملی از تمام ابزارهای بازاریابی ایرانی باشد. وقتی از تمامی ابزارها صحبت می‌کنیم منظورمان تنها ابزارهای دیجیتال‌مارکتینگ نیست، بلکه ابزارهایی که در حوزه بازاریابی آفلاین فعالیت می‌کنند نیز در این نقشه آمده است.

درواقع این سند مجموعه‌ای از ابزارهایی است که خودشان برپایه تکنولوژی هستند اما می‌توانند به بازاریابان کسب‌وکارهای مختلف اعم از کسب‌وکارهای آفلاین کمک کنند. برای مثال ابزارهایی که در حوزه پایش تبلیغات محیطی فعالیت می‌کنند، در این دسته قرار میگیرند.

تمامی مجموعه‌هایی که ابزاری در حوزه مارتک را توسعه داده‌اند، همگی در این نقشه جای می‌گیرند. بنابراین آژٰانس‌ها نقشی در این سند ندارند. تفاوت مارتک با آژانس در اینجا مشخص می‌شود که مارتک صرفا متکی بر نیروی انسانی نیست و بعد دیگری به نام تکنولوژی به آن اضافه شده است. بعدی که فعالیت در زمینه بازاریابی را آسان‌تر کرده است.

نسخه جدید راهنمای جامع ابزارهای بازاریابی ایران به زودی منتشر می‌شود 2

نقشه راهنمای جامع ابزارهای بازاریابی ۱۴۰۱ ایران

Martech Landscape چه کاربردهایی دارد؟

هادی مرادی، سردبیر دی‌ام برد درباره کاربردهای این نقشه می٬گوید: «نقشه راهنمای بازاریابی می‌تواند به همه افراد در هر کسب‌وکاری کمک کند تا نیازهای خود را رفع کنند. این نقشه همچنین به بازاریابان کمک می‌کند تا ابزارهای حوزه مارکتینگ را بشناسند و آن‌ها را بکار گیرند. این نقشه همچنین باعث می‌شود، خلاهای بازار مارتک ایران مشخص می‌شود. یعنی می‌‌توان فهمید در کدام بخش‌ها ابزار داریم و در کدام بخش‌ها نیاز است تا ابزارهای جدیدی توسعه دهیم. این می‌تواند به افرادی که تازه می‌خواهند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند، کمک کند تا بازار مناسب را بشناسند. سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند با استفاده از این سند و شناخت خلاهای ابزارهای بازاریابی، ظرفیت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری را بشناسند.»

به گفته او همچنین قرار است در این لندینگ پیج بستری فراهم شود تا کاربران به این ابزارها نمره دهند و ابزارهای برتر هر حوزه مشخص شود.

ما تاکنون بیش از ۵۰۰ ابزار را شناسایی کرده‌ایم که قرار است در این گزارش منتشر شود. اگر شما ابزاری در حوزه مارتک دارید و یا ابزاری را می‌شناسید که کمتر شناخته شده است، می‌توانید آن را به ما معرفی کنید. برای معرفی این ابزارها می‌توانید نام ابزار را در این پرس‌لاین ثبت کنید.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
مهدیه اسماعیلی
مهدیه اسماعیلی
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in