پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

گوگل در رویداد هوش مصنوعی خود، از چند قابلیت جدید مبتنی بر AI رونمایی کرد

زهرا محبی زهرا محبی
20 بهمن 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه
گوگل در رویداد هوش مصنوعی خود، از چند قابلیت جدید مبتنی بر AI رونمایی کرد
زمان مطالعه: 3 دقیقه

گوگل در رویداد هوش مصنوعی خود که روز 8 فوریه (دیروز) در پاریس برگزار شد، از چند قابلیت تازه گوگل که قدرت‌گرفته از هوش مصنوعی بودند رونمایی کرد. گوگل که از سوی محصول جدید شرکت OpenAI تهدیداتی حس می‌کرد، به صورت شتابزده از هوش مصنوعی اختصاصی خود با نام Bard رونمایی کرد و در این رویداد هم، قسمت اعظمی از مباحث مربوط به همین محصول تازه بود. گوگل در رویداد پاریس، چند قابلیت تازه نیز معرفی کرد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

همانطور که گفتیم، تمرکز این رویداد روی معرفی هرچه بیشتر Bard، چت‌بات هوش مصنوعی تازه گوگل بود. Bard به کاربران کمک می‌کند که پاسخ سوالات خود را پیدا کنند و با ایجاد گفت‌وگو با او، حس یک مکالمه واقعی را به او می‌دهد. گوگل با استفاده از مدل‌های زبانی مختلف و هوش مصنوعی، میان نتایج موجود می‌گردد و آنچه کاربر به دنبال آن است را برای او پیدا می‌کند.

سوتی Bard و ضرر 100 میلیاردی

البته ظاهرا Bard آنقدرها هم قابل اعتماد نیست. گوگل در طی رویداد دیروز، توسط یک توییت فهمید که Bard در ویدیویی که برای معرفی بیشتر این محصول منتشر شده است، یک اشتباه بزرگ داشته است. آنطور که مشخص بود، Bard در این ویدیو به یکی از سوالات کاربران در خصوص تلسکوپ جیمز وب و اولین تصویر ثبت‌شده از سیارات فراخورشیدی، پاسخی کاملا اشتباه داده بود! این سوتی، آبروریزی بزرگی برای گوگل بود که به مذاق سرمایه‌گذاران خوش نیامد، اما ضربه اصلی چندین ساعت بعد از این کشف در رویداد خودش را نشان داد؛ پس از این اشتباه، سهام آلفابت گوگل چیزی نزدیک به «۹ درصد» سقوط کرد که عددی معادل ۱۰۰ میلیارد دلار است!

 قابلیت مولتی‌سرچ یکی از قابلیت‌های معرفی‌شده در رویداد بود. این قابلیت به واسطه هوش مصنوعی به کاربران اجازه سرچ همزمان «تصویر» و «متن» را می‌دهد. این قابلیت هم‌اکنون برای همه کاربران سراسر جهان با هر نوعی تلفن هوشمندی فعال شده است. سرچ محلی نیز از دیگر بخش‌های قابلیت به‌روزشده جست‌وجوست و کاربران را قادر می‌سازد که اقلام خاص را بین کسب‌وکارهای محلی نزدیک به خود سرچ کنند.

همچنین، با سرچ اسکرین یا به عبارت بهتر، سرچ چیزی که پیش روی شماست، می‌توانید از طریق گوگل لنز سریعا به جواب برسید. برای مثال فکر کنید روبه‌روی شما نام یک موسسه است، می‌توانید با روشن کردن دوربین و ظاهر شدن منظره روبه‌رو روی گوشی خود، نام آن موسسه را در فضای گوگل جست‌وجو کنید.

قابلیت‌های مرتبط با گوگل مپ

در این رویداد، به قابلیت ایمرسیو ویو (Immersive View) یا نمای سه‌بعدی اشاره شد، قابلیت تازه‌ای که با کمک هوش مصنوعی به گوگل مپ اضافه شده است و مکان‌ها را به صورت سه‌بعدی به کاربر نشان می‌دهد. با این نحوه نمایش جدید، پیدا کردن مقصد یا مکان موردنظر بسیار راحت‌تر شده است. البته این قابلیت فعلا برای تعداد محدودی شهر (لندن، لس‌آنجلس، توکیو، سن‌فرانسیسکو و نیویورک) فعال شده است اما به‌زودی قرار است برای دیگر شهرها نیز اضافه شود.

نمایش زنده یا Live View از دیگر قابلیت‌های بخش مپِ گوگل است. با قابلیت نمایش زنده و با استفاده از دوربین گوشی، نمای روبه‌روی خود به صورت دیجیتالی مشاهده و روی مکان‌های مدنظر خود نشانه‌گذاری کنید. این قابلیت، به نوعی، اسکن فضا و شناسایی عناصر است. این لایه دیجیتالی که توسط دوربین به اسکرین شما اضافه می‌شود، اطلاعات مکان‌های مختلف ثبت‌شده روی مپ را نیز برای شما می‌آورد و شما حتی می‌توانید کامنت‌های کاربران را راجع به آن‌ها بخوانید.

از دیگر قابلیت‌هایی که در این رویداد بدان اشاره شد، افزایش زبان‌های آفلاین گوگل ترنسلیت و توسعه API در آینده‌ای نزدیک بود. این رویداد در روز 8 فوریه و در پاریس برگزار شد و امکان دیدن آن به صورت لایو نیز وجود داشت.

مطلب مرتبط: گوگل دیسکاور چیست؟ | روش‌های ورود به گوگل دیسکاور

نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
زهرا محبی
زهرا محبی
کشف دنیاها و آدم‌های جدید خوشحالم می‌کنه و یاد گرفتن زنده نگهم می‌داره. دی‌ام بُرد سرزمین جدیدِ پر از اکسیژنیه که الان توش سکونت دارم.
نظرات

اسمارتک