پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار
معرفی ابزار متریکس:

راهکارهای اتریبیوشن و مارکتینگ اتومیشن متریکس برای مارکترها

الهه صالحی الهه صالحی
6 آبان 1403
زمان مطالعه: 7 دقیقه
راهکارهای اتریبیوشن و مارکتینگ اتومیشن متریکس برای مارکترها

متریکس پلتفرم یکپارچه‌ اتریبیوشن و مارکتینگ اتومیشن بر بستر وب و موبایل است که پرفورمنس مارکترها با استفاده از آن می‌توانند نتایج کمپین‌های تبلیغاتی خود را براساس داده‌های واقعی و دقیق رصد کنند و به تحلیل کیفی کاربران جذب شده از طریق این تبلیغات بپردازند. متریکس در گزارشی که در اختیار دی‌ام برد قرار داده، تلاش کرده است تا دو ابزار اصلی خود یعنی اتریبیوشن و مارکتینگ اتومیشن را معرفی کند.

راهکارهای اتریبیوشن و مارکتینگ اتومیشن متریکس برای مارکترها 1

اتریبیوشن چیست؟

اتریبیوشن یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ  است که به پرفورمنس‌مارکترها کمک می‌کند تا تمام گام‌هایی که کاربران از زمان دیدن تبلیغ تا رسیدن به دانلود و نصب اپلیکیشن طی می‌کنند را رصد کرده و تمام فعالیت‌های مختلف کاربران بعد از نصب اپلیکیشن را نیز به تفکیک کانال جذب آنها تحلیل کنند.

راهکارهای اتریبیوشن و مارکتینگ اتومیشن متریکس برای مارکترها 2

ابزار اتریبیوشن متریکس قابلیت‌های مختلفی را به مشتریان خود ارائه می‌کند که در ادامه به آنها اشاره شده است:

شناسایی منبع جذب کاربران از طریق لینک ترکر یکی از قابلیت‌های اصلی ابزار اتریبیوشن متریکس است. لینک ترکر درواقع یک لینک ساده است که برای ردیابی و تحلیل کلیک‌ها و تعاملات کاربران بر روی تبلیغات استفاده می‌شود. هدف اصلی لینک ترکر این است که به مشتریان خود کمک کند متوجه شوند کاربران از کدام تبلیغات، اپلیکیشن را نصب کرده‌اند.

کاربران در واقع می‌توانند با پیاده‌سازی SDK متریکس در اپلیکیشن خود، گزارش‌های زیر را در پنل دریافت کنند:

1. نمایش تعداد نصب (install)، حذف نصب (uninstall)، نصب دوباره‌ی اپلیکیشن (reinstall)، نرخ تبدیل (conversion rate) و نرخ ریزش کاربران به تفکیک کانال جذب کاربر.

2.نمایش تعداد نصب‌های ارگانیک اپلیکیشن به تفکیک استور

3. نمایش تعداد نصب‌های ارگانیک حاصل از جستجو در گوگل به تفکیک کلیدواژه.

4. نمایش تعداد نصب‌های مستقیم اپلیکیشن (نصب اپلیکیشن در جایی خارج از استور).

5.نمایش تعداد نصب اپلیکیشن از طریق تبلیغات جستجوی کافه‌بازار به تفکیک کلیدواژه.

6.نمایش تعداد نصب اپلیکیشن از طریق تبلیغات گوگل‌ادز.

7.امکان مقایسه عملکرد کمپین‌ها و شبکه‌های تبلیغاتی مختلف با هم.

8.نمایش تمام اقدامات کاربران داخل اپلیکیشن به تفکیک کانال جذب کاربر.

9.محاسبه و نمایش درآمد اپلیکیشن به تفکیک کانال جذب کاربر.

رصد رفتار کاربران پس از نصب اپلیکیشن یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که متریکس در این ابزار در اختیار کاربران خود قرار داده است. در این قابلیت هر اقدامی از سوی کاربر پس از نصب مانند مثل ثبت‌نام، جستجو، افزودن به سبد خرید، پرداخت و … از سوی کاربر رصد می‌شود.

در واقع مشتریان به منظور ارزیابی میزان کیفیت کاربرانی که از منابع مختلف جذب شده‌اند و شناسایی این منابع، می‌توانند رفتار کاربران خود را در قالب رخدادها در پنل متریکس تعریف کرده تا پس از پیاده‌سازی، بتوانند آنها را به تفکیک منابع جذب رصد کنند.

راهکارهای اتریبیوشن و مارکتینگ اتومیشن متریکس برای مارکترها 3

شناسایی تقلب‌های موبایلی قابلیت دیگری است که کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند. تقلب‌های موبایلی زمانی ایجاد می‌شود که شبکه‌های تبلیغاتی یا ناشرها، با استفاده از انواع روش‌های غیراخلاقی و دستکاری در اطلاعات، باعث ایجاد نصب‌های تقلبی و غیر واقعی برای اپلیکیشن شوند؛ آنها حتی توانسته‌اند بسیار فراتر از نصب روند و به جعل رخدادها و خریدهای درون اپلیکیشن نیز ورود کنند، به طوری که می‌توان گفت امروزه اطمینان از واقعی بودن ترافیک ایجاد شده برای یک اپلیکیشن، یکی از بزرگترین دغدغه‌‌های پرفورمنس مارکترهاست.

راهکارهای اتریبیوشن و مارکتینگ اتومیشن متریکس برای مارکترها 4

تحلیل کوهورت قابلیت دیگر این ابزار است. تحلیل کوهورت نوعی تحلیل رفتار گروهی است که در آن شما کاربران اپلیکیشن خود را بر اساس یک ویژگی‌ مشترک (مانند زمان نصب اپلیکیشن)، گروه‌بندی و اقدامات آنها را ردیابی می‌کنید. گروه‌بندی کاربران مشابه باعث می‌شود الگوی رفتاری هر دسته در طول زمان واضح‌تر دیده شود.

در پنل متریکس چهار نوع کوهورت ساده، درآمدی، پیشرفته و حذف نصب قابل رصد است.

راهکارهای اتریبیوشن و مارکتینگ اتومیشن متریکس برای مارکترها 5

 

متریکس خروجی داده خام را از دیگر قابلیت‌های این ابزار دانسته است که کاربران به واسطه آن می‌توانند  از دو طریق “خروجی داده خام” و “ارسال کال‌بک”، به داده‌های خام مشتریان خود دسترسی داشته باشند.

این پلتفرم اشاره کرده که کاربران می‌توانند  first install time, IDFA, android id و android advertising id مربوط به نصب‌ها، رخدادها، و حذف نصب‌ها را در بازه‌ی زمانی دلخواه خود خروجی گرفته یا از طریق کالبک، به صورت لحظه‌ای سمت سرور خود دریافت کنند.

راهکارهای اتریبیوشن و مارکتینگ اتومیشن متریکس برای مارکترها 6

قابلیت‌های پنل مارکتینگ اتومیشن متریکس

مارکتینگ اتومیشن متریکس، سرویس دیگر این پلتفرم است. متریکس مزیت استفاده از این سرویس را ساخت ارتباط تعاملی با مشتریان، تجربه کاربری بهتر، افزایش نرخ تبدیل و نرخ بازگشت سرمایه و بازگرداندن مشتریان غیرفعال به چرخه خرید می‌داند.

متریکس در این گزارش به قابلیت‌های این ابزار اشاره کرده است:

  1.  بخش‌بندی مشتریان  (Segmentation): تقسیم‌بندی مخاطبان و مشتریان یک کسب‌و‌کار به دسته‌های کوچکتر با ویژگی‌های مشترک

  2. امکان بخش‌بندی مشتریان به صورت لایو و استاتیک در پنل متریکس

  3. اجرای کمپین‌ (AMPAIGN)از نوع one-time و Triggered

کمپین one-time : در این نوع کمپین، پیام‌های شما فقط یک بار و در زمان تنظیم شده ارسال می‌شوند.

کمپین Triggered: در این کمپین، ارسال پیام به زمان انجام اقدامی خاص از سمت کاربر در بازه تنظیم شده در کمپین بستگی دارد.

راهکارهای اتریبیوشن و مارکتینگ اتومیشن متریکس برای مارکترها 7

ارسال پیام در این کمپین‌ها از طریق کانال‌های زیر در پنل متریکس ممکن است: 

  • پیامک (SMS)
  • پوش نوتیفیکیشن اپ (Web push)
  • پوش‌نوتیفیکیشن وب (App push)
  • ایمیل مارکتینگ (E-mail marketing)
  • پیام‌های درون برنامه‌ای (وب سایت و اپلیکیشن)

۴. DND و Frequency Capping

برای مدیریت بهتر زمان‌بندی و تعداد پیام‌های ارسالی، متریکس تلاش کرده است تا دو قابلیت  Frequency Capping و Do Not Disturb را به مشتریان خود ارائه دهد.

Frequency Capping یا محدودیت تکرار یکی از ویژگی‌های کلیدی در پنل متریکس است که به بازاریابان کمک می‌کند تا تعداد دفعات نمایش پیام‌های تبلیغاتی به یک کاربر خاص را در یک بازه زمانی مشخص محدود کنند. این قابلیت مانع از آن می‌شود که یک کاربر بیش از حد با پیام‌های شما بمباران شود.

قابلیت DND یکی دیگر از قابلیت‌های پنل مارکتینگ اتومیشن متریکس است که به شما اجازه می‌دهد تا بازه‌های زمانی خاصی را برای عدم ارسال پیامک‌های تبلیغاتی انتخاب کنید. این زمان‌ها می‌تواند شامل ساعات خواب، تعطیلات، یا هر زمان دیگری باشد که مشتریان ترجیح می‌دهند در آن زمان‌ها، پیام‌های تبلیغاتی شما را دریافت نکنند.

از این دو قابلیت در ساخت کاستومر جرنی‌ها و کمپین‌ها استفاده می‌شود.

۵. ساخت سفر مشتری (Customer journey)

کاستومر جرنی یا سفر مشتری به فرآیند کامل تعامل مشتری با یک برند از اولین نقطه تماس تا هدف نهایی‌ (مانند خرید از سایت) و حتی پس از آن گفته می‌شود. این سفر شامل مراحلی است که مشتری طی می‌کند تا به یک خریدار یا مشتری وفادار تبدیل شود. کاستومر جرنی به برندها کمک می‌کند تا رفتار مشتریان را درک کنند و نقاط تماس مؤثر را شناسایی و نرخ تبدیل و وفاداری را افزایش دهند.

مزایای رقابتی پلتفرم متریکس

متریکس در ادامه گزارشی که در اختیار دی‌ام برد قرار داده است، یکپارچه بودن پلتفرم اتریبیوشن و مارکتینگ اتومیشن در یک پنل را از مهم‌ترین مزیت‌های خود دانسته که به مشتریان کمک می‌کند تا تنها با یک بار پیاده‌سازی SDK  بتوانند از تمام قابلیت‌های پنل به طور یکجا استفاده کنند و همچنین بتوانند از داده‌های اتریبیوشن کاربران برای دسته بندی آنها استفاده کنند و سپس اقدام به ساخت جرنی و کمپین کنند، متریکس همچنین از جمله دیگر مزایای خود را این موارد دانسته:

  • پشتیبانی اختصاصی برای هر مشتری
  • سرویس شناسایی تقلب 
  • ارائه داده‌های درلحظه
  • حفظ حریم خصوصی مشتریان
  • نسخه‌های مختلف SDK برای استفاده‌ی تمامی پلتفرم‌های اپلیکیشن و صرفه اقتصادی 

این پلتفرم در ادامه، اجرای تبلیغات موثرتر از طریق رصد نتایج تبلیغات کانال‌های مختلف، افزایش بازگشت سرمایه از طریق انتخاب پربازده‌ترین کانال‌های تبلیغات، حفظ مشتریان و بازگرداندن آنها به چرخه خرید از طریق ایجاد تعاملات شخصی‌سازی شده، مدیریت بودجه‌ی بازاریابی و رشد کسب‌و‌کار از طریق جذب بیشتر مشتری و حفظ مشتریان قبلی را از جمله ارزش‌هایی دانسته است که برای مشتریان خود خلق می‌کند.

برای خواندن نسخه کامل این محتوا می‌توانید به وبلاگ متریکس مراجعه کنید.

 

 

پاکت
به اشتراک بگذارید:
الهه صالحی
الهه صالحی
روزنامه‌نگاری خوانده‌م و عاشق رسانه‌م؛ دی‌ام برد برای من فرصت جدیدی بود که بیشتر از دنیای جذاب مارکتینگ بدونم.
نظرات

در حال بارگیری کپچا...

هارمونی