زمان مطالعه: 3 دقیقهگزارش درآمدهای شرکتهای بزرگ فناوری این هفته در نتایج خود حاکی از آن بود که درآمدتبلیغات دیجیتال متا ۱۲ درصد افزایش داشته است و این عدد بسیار بالاتر از رشد شرکتهایی مثل مایکروسافت و آلفابت است.
متا که کمپانی مادر شرکتهای فیس بوک، اینستاگرام و واتساپ است از سال ۲۰۲۱، برای اولین بار است که رشد دو رقمی را تجربه میکند و این در حالی اتفاق افتاده که رشد مایکروسافت تنها ۳ درصد و آلفابت ۲ درصد بوده است. متا در این میان برنده تبلیغات دیجیتال بود و با ۱۲ درصد رشد توانست به درامد ۳۱،۵ میلیارد دلار برسد و تحلیلگران را شگفتزده کند.
متا نشان داد که ایجاد تعامل بیشتر برای کاربران مساویست با پول بیشتر! زیرا متا در بسیاری از معیارها و پارمترهای کلیدی تعامل و اینگیجمنت رشد چشمگیری داشت:
- تعداد کاربران فعال روزانه فیس بوک (DAU) با ۵ درصد افزایش به ۲،۰۶ میلیارد رسید.
- کاربران فعال ماهانه با ۳ درصد رشد در سال به ۳،۰۳ میلیارد نفر رسید.
- تعداد کاربران فعال روزانه (DAU) در گروه «family of apps» که شامل اینستاگرام و واتساپ میشود، به ۳،۰۷ میلیارد رسید که ۷ درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان میدهد.
- کاربران فعال ماهانه در همین گروه نیز با افزایش ۶ درصدی به ۳،۸۸ میلیارد رسید.
برای متا گویا تعداد کارمندان کمتر نیز به معنی درآمد بیشتر است! زیرا این مجموعه اخیرا رویکردی در پیش گرفته بود که به کاهش هزینههای او منجر میشد و شامل تعدیل و اخراج بیش از ۲۱هزار کارمند از این شرکت بود. در کنار آن در این پروسه بسیاری از هزینههای شرکت را بازنگری کرد و کاهش داد و سلسله مراتب سازمان خود را نیز تغییر داد.
مایکروسافت
رتبه دوم در این جایگاه متعلق به مایکروسافت است. درآمد تبلیغات و جستجوی اخبار مایکروسافت ۳ درصد رشد داشته و به ۸۶ میلیون دلار رسیده است. که باید توجه داشت این عدد شامل هزینههای جذب ترافیک پرداخت شده به ناشران نیز میشود. که اگر از آنهزینهها چشمپوشی کنیم ، میتوان گفت رشد درآمد مایکروسافت به ۸ درصد هم میرسد. مایکروسافت در این رابطه اعلام کرده که به دلیل هزینه و صرف بودجه کمتری در تبلیغات، درآمد «کمی کمتر از آنچه انتظار میرفت» بوده است.
البته مایکروسافت درآمد خود را به دلار اعلام نکرده است اما اذعان داشت که درآمد لینکدین برای اولین بار در سال مالی ۲۰۲۳ مایکروسافت، پس از افزایش ۵ درصدی، از ۱۵ میلیارد دلار فراتر رفت.
از نظر تحلیلگران حتی با وجود رشد درآمد لینکدین، این اعداد همچنان پایینتر از حد تصور است که دلیل آن صرف بودجه کم در تبلیغات و ضعیف بودن یا فقدان راهحل و استراتژيهای مارکتینگی است.
آلفابت
آلفابت، شرکت مادر گوگل، با افزایش ۲ درصدی درآمد از طریق جستجو، به ۱،۸۵ میلیارد دلار درآمد رسید و در رتبه سوم جای گرفته است. درآمد تبلیغات YouTube در سه ماهه اول، ۴،۴ درصد افزایش یافت و به ۷،۶۷ میلیارد دلار رسید. متأسفانه درآمد شبکه تبلیغاتی گوگل ۵ درصد کاهش داشت.
اگرچه این نتایج از انتظارات تحلیلگران فراتر رفت، اما رشدهای تک رقمی نشان میدهد که هزینههای تبلیغات دیجیتال با اقتصاد سالم ایالات متحده همخوانی نداشته است.
با هوش مصنوعی کاملاً پیشروی کنید. فیلیپ شیندلر، مدیر ارشد کسب و کار گوگل، گفت که این شرکت به سرمایهگذاریهای هنگفت خود در زمینه هوش مصنوعی ادامه خواهد داد.
او در بیانیهای گفت: «هوش مصنوعی، محصولات تبلیغاتی جدید را افزایش میدهد. ما به تبلیغکنندگان کمک میکنیم تا تصمیمات بهتری بگیرند، مشکلات خود را حل کنند و خلاقیت در تبلیغات را افزایش دهند. من در مورد هوش مصنوعی بسیار هیجانزده هستم.»
چه مقاله جذابی هوش مصنوعی پیشرفته ترشده؟