دانا پرداز
اخبار رپورتاژ

اتوماسیون بازاریابی: کلید موفقیت کسب‌وکارها در عصر دیجیتال

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
24 آذر 1402
زمان مطالعه: 6 دقیقه
اتوماسیون بازاریابی: کلید موفقیت کسب‌وکارها در عصر دیجیتال

شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ امروزه به خوبی از اهمیت اتوماسیون بازاریابی آگاه‌اند؛ در ایران نیز کسب‌وکارهای بزرگ و معروف به خودکارسازی و مارکتینگ اتومیشن روی آورده‌اند تا از رقبای خود در بازاریابی پیشی بگیرند و از مزایای بیشمار اتوماسیون بازاریابی بهره‌مند شوند.

انجام فرآیندهای مارکتینگ در مقیاس کلان و نظارت بر اقدامات و تلاش‌های بازاریابی و همچنین بازبینی و بهبود آن کاری بسیار پیچیده و زمان‌بر است و به هیچ عنوان به صورت دستی و توسط یک تیم بازاریابی قابل اجرا نیست.

اجازه بدهید برای درک بهتر اهمیت اتوماسیون بازاریابی یک مثال ساده بزنیم: تصور کنید یک کسب‌وکار در حوزه فروش آنلاین لوازم خانگی هستید و کاربر از طریق جستجوی گوگل به سایت شما وارد می شود و مطلب وبلاگ فروشگاه را در خصوص تلویزیون موردنظر خود را می‌خواند. سپس به فروشگاه می‌رود و چند نمونه تلویزیون را مشاهده و با یکدیگر مقایسه و از میان آنها یک مورد را به سبد خرید خود اضافه می‌کند.

اگر اتوماسیون بازاریابی نباشد باید تیمی از کارمندان در بخش فروش یا بازاریابی سبد خرید مشتریان را بررسی کنند و برای هر مشتری ایمیلی متناسب با سبد خرید آنها ارسال کنند تا مشتری خرید خود را نهایی کند.

حالا تصویر کنید هزاران کاربر در طول روز به قصد خرید صدها نوع محصول مختلف به سایت سر بزنند. انجام چنین فرآیندی که در مارکتینگ اتومیشن درلحظه و براساس یک جریان کار مشخص یا ورک فلو صورت می‌گیرد؛ به صورت دستی و توسط تیم بازاریابی تقریبا غیرممکن است.

از سوی دیگر با کمک اتوماسیون مارکتینگ می‌توان سفر مشتری را برای کاربری که از وبلاگ به سایت فروشگاه وارد شده است؛ متفاوت از کاربری که قبلا از ما یک یا چند خرید انجام داده است؛ درنظر گرفت. تعداد این جایگشت‌ها با توجه به تنوع محصولات و رفتار کاربران می‌تواند بسیار متنوع و پیچیده باشد که فقط با اتوماسیون بازاریابی می‌توان آن را مدیریت کرد.

درواقع در اتوماسیون بازاریابی شما می‌توانید مسیری برای هدایت سرنخ یا لید در قیف فروش مشخص کرده و این سرنخ‌ها را به خریدار تبدیل کنید.

طبق مطالعه‌ای که توسط  VentureBeat  و Nucleus Research انجام شده است، شرکت‌هایی که از نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی استفاده می‌کنند، به طور متوسط ۱۴.۵ درصد افزایش بهره‌وری فروش و کاهش ۱۲.۲ درصدی در هزینه‌های سربار بازاریابی خود دارند.

به نقل از Campaign Monitor  نرخ کلیک در اتوماسیون ایمیل ۱۹۶% بیشتر است. همچنین طبق مطالعه DMA در حوزه اتومیشن ایمیل، کمپین‌های ایمیل خودکار ۳۲۰ درصد بیشتر از کمپین های غیر خودکار درآمد ایجاد می‌کنند.

طبق گزارش کمپین مانیتور، کمپین‌هایی که در آنها بخش‌بندی یا تقسیم بندی گروه‌های مشتریان صورت گرفته است؛ درآمد از کمپین‌ها ۷۶۰ درصدی یافته است.

ازسوی دیگر نزدیک به ۶۸ درصد از بازاریابان معتقدند که صرفه‌جویی در زمان بزرگترین مزیت اتوماسیون بازاریابی است.

اتوماسیون بازاریابی: کلید موفقیت کسب‌وکارها در عصر دیجیتال 1

شخصی‌سازی در مارکتینگ اتومیشن

یکی از مهم‌ترین مزایای اتوماسیون بازاریابی امکان شخصی‌سازی پیام است؛ درواقع با کمک شخصی‌سازی پیام می‌توانید به کسی که یک مدل ایرپاد را به سبد خرید خود اضافه کرده است؛ یک ایمیل یا پیامک با نام فرد ارسال کنید و کد تخفیفی با فرصت محدود برای وی درنظر بگیرید تا خرید خود را نهایی کند.

علاوه براین، با کمک اتوماسیون بازاریابی می‌توان یک قالب برای پیام ایمیل خود آماده کنید و با قراردادن نام فرد، نام محصول، کد تخفیف، مهلت خرید و … پیام را برای هر فرد، شخصی ‌سازی کنید و این پیام را در زمان مناسب به فرد ارسال کنید.

ارسال پیام در زمان درست توسط اتوماسیون بازاریابی

در خودکارسازی بازاریابی، می توانید زمان مناسب برای ارسال پیام را تعیین کنید. با بررسی رفتار کاربران می توانید زمان لازم برای اقدام در هر مرحله از سفر مشتری در قیف بازاریابی را پیش‌بینی کنید و پس از گذشت این زمان، برای یادآوری و انجام اقدام مربوطه پیامی ارسال کنید.

اگر کاربران به طور معمول پس از ۳۰ دقیقه خرید خود را نهایی می کنند. می‌توانید پس از گذشت این زمان و به صورت خودکار پیامی شخصی‌سازی شده برای کاربر ارسال کنید تا خرید خود را نهایی کند.

یا در صورت اتمام موجودی به محض شارژ مجدد کالا، ایمیلی به کاربرانی که محصول موردنظر را در سبد خرید خود داشته‌اند ارسال کنید و آنها را به خرید محصول تشویق کنید.

یکپارچه شدن پروفایل کاربر در مارکتینگ اتومیشن

در اتوماسیون بازاریابی CDP نقشی بسیار مهم را ایفا می‌کند. ایجاد یک پروفایل یکپارچه از کاربر و ثبت کلیه اطلاعات او در یک سامانه به صورت یکپارچه، کمک می‌کند تا مدیریت بهتری روی اقدامات بازاریابی و فروش انجام شود.

با کمک CDP شما می‌توانید اطلاعات فرد شامل نام، ایمیل، شماره موبایل، اطلاعات وی در CRM، سوابق خرید و … را در یک پروفایل به صورت یک‌جا داشته باشید و از آن برای مدیریت و انجام کمپین‌های بازاریابی استفاده کنید.

CDP در اتوماسیون بازاریابی تنها توسط برخی از نرم افزارهای تراز اول مارکتینگ اتومیشن مانند وب انگیج ارائه می‌شود.

اتوماسیون بازاریابی: کلید موفقیت کسب‌وکارها در عصر دیجیتال 2

ارسال پیام از کانال‌های مختلف بازاریابی

می‌توانید وضعیت کاربر را در کانال‌های بازاریابی مختلف مثل ایمیل، پیامک، پوش نوتیفیکیشن و … بررسی کنید و سپس پیام را برای او ارسال کنید.

اگر کاربر، ایمیل ارسالی را باز نکرد می‌توانید از طریق پوش نوتیفیکیشن همان پیام را ارسال کنید. همچنین از آنجا که تمامی پیام‌ها به صورت یکپارچه مدیریت می‌شوند؛ از ارسال پیام‌های تکراری از کانال‌های دیگر نیز جلوگیری می‌شود.

بهترین نرم افزار اتوماسیون بازاریابی

انتخاب بهترین ابزار برای مارکتینگ اتومیشن در ایران کار چندان سختی نیست. نرم افزارهای مارکتینگ اتومیشن در جهان تعدادی انگشت شمار هستند که تنها برخی از آنها تراز اول هستند. از طرفی تحریم‌ها علیه ایران نیز گزینه‌های انتخابی را محدودتر کرده‌اند.

از بین قابلیت‌های مهمی که باید در انتخاب نرم افزار مارکتینگ اتومیشن در نظر بگیرید؛ داشتن  CDP  قدرتمند است. استفاده از CDP قدرتمند و توانایی آن در یکپارچه کردن اطلاعات کاربر و ساخت یوزر پروفایل یکپارچه، یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای انتخاب نرم افزار اتوماسیون بازاریابی است که کمتر نرم افزاری از آن بهره‌مند است.

در حال حاضر وب انگیج پرکاربردترین نرم افزار مارکتینگ اتومیشن در ایران است که نماینده رسمی آن دیجیتال فلای، دسترسی به این نرم افزار پرطرفدار را ممکن ساخته است.

هدف دیجیتال فلای، ایجاد فرصت برای شرکت‌های ایرانی به منظور بهره‌مندی از تکنولوژی‌های پیشرفته جهان است. این شرکت، با داشتن نمایندگی‌هایی در مناطق مختلف اروپا، جنوب شرق آسیا، و خاورمیانه در زمینه‌های مختلف تکنولوژی، از جمله مارکتینگ اتومیشن Webengage، راهکارهای ارزیابی ریسک، پشتیبانی مشتریان، خدمات گیمیفیکیشن و … خدمت رسانی می‌کند.

تیم متخصص دیجیتال فلای، با پوشش جامع در زمینه‌های حقوقی، مالی، و پشتیبانی فنی تمامی فرآیندهای مرتبط را یکپارچه‌سازی کرده و این امکان را برای شرکت‌های ایرانی فراهم می‌کند تا همانند شرکت‌های خارجی از این خدمات بهره‌مند شوند.

از جمله خدمات دیجیتال فلای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشخص کردن چارچوب نیازمندی فنی؛
  • دریافت آفرهای ویژه از شرکت سرویس دهنده؛
  • انجام قرارداد حقوقی با سرویس دهنده؛
  • پشتیبانی غیرفنی و ارتباط راحت تر؛
  • اشتراک گذاری تجارب مشتریان؛
  • ارائه فاکتور رسمی در ایران؛
  • انجام تراکنش‌های مالی؛
  • پشتیبانی یکپارچه سازی؛
  • پیشتیبانی از طریق اکانت منیجر؛

برای بهره مندی از این خدمات و ارتباط با این شرکت می‌توانید به وبسایت digitalfly.ir  مراجعه و یا از طریق واتساپ 09386696939  با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات

در حال بارگیری کپچا...