پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار مصاحبه‌ها

دردسرهای اضافه شدن لغو۱۱ به انتهای پیامک‌ها: چالش‌های جدی در راه است

الهه صالحی الهه صالحی
24 تیر 1402
زمان مطالعه: 7 دقیقه
دردسرهای اضافه شدن لغو۱۱ به انتهای پیامک‌ها: چالش‌های جدی در راه است
زمان مطالعه: 6 دقیقه

اضافه شدن الزامی عبارت لغو۱۱ به انتهای پیامک‌های خدماتی و تبلیغاتی چالش‌هایی جدی برای کسب‌وکارها ایجاد کرده است. آنها با انتقاد از شیوه اجرا شدن این تصمیم براین باورند که اصلاح نشدن این فرایند ممکن است در آینده مشکلاتی جدی ایجاد کند و کاربران امکان دریافت پیامک‌های OTP را نیز نداشته باشند.

به گزارش دی‌ام برد، اگر اخیرا به انتهای برخی از پیامک‌های تبلیغاتی و خدماتی که برای شما ارسال می‌شوند، دقت کرده باشید، عبارت لغو۱۱ در انتهای آنها خودنمایی می‌کند. این عبارت که حالا درج آن در برخی از سرشماره‌ها الزامی شده است، به کاربر این امکان را می‌دهد که در صورت عدم تمایل به دریافت پیامک آن را لغو کند. هرچند به نظر می‌رسد این اقدام برای کاربران تصمیم به جا و درستی بوده، کسب‌وکارها و شرکت‌های ارسال انبوه پیامک روایت دیگری از این موضوع دارند.

امکان قرار گرفتن کاربر در لیست سیاه پیامک و ارسال نشدن پیامک‌های OTP برای او، تحمیل هزینه دوبرابر به کسب‌وکار به دلیل اضافه شدن تعداد پیامک‌ها و مشخص نبودن چگونگی برداشتن این لغو برای کاربر از مواردی هستند که فعالان این حوزه به آن اشاره دارند. آنها بر این باورند که این تصمیم هرچند تصمیم خوبی است اما به شیوه اجرا شدن آن نقدهایی جدی وارد است.

این تصمیم منطقی نیست

بهار باقریان، مدیر دیجیتال مارکتینگ لندو در این رابطه می‌گوید: «ماجرای اضافه شدن عبارت لغو۱۱ برای ما دردسرساز شد. ماجرا از این قرار بود که از قبل، سرویس ارائه دهنده خدمات می‌گفت این عبارت باید در انتهای پیامک اضافه شود اما چون شرکت ما از پیامک تبلیغاتی استفاده نمی‌کند و بیشتر پیامک‌های ارسالی خدماتی هستند و کاربر به دریافت آنها نیاز دارد، عبارت لغو۱۱ را به پیامک‌ها اضافه نکردیم»

دردسرهای اضافه شدن لغو۱۱ به انتهای پیامک‌ها: چالش‌های جدی در راه است 1

بهار باقریان، مدیر دیجیتال مارکتینگ لندو

او ادامه می‌دهد:‌ «در نهایت یک روز صبح دیدیم که ارسال پیامک‌ها متوقف شده است و سرویس ارائه دهنده‌ خدمات نیز می‌گوید که این توقف از سمت ما نیست و حتی به بعضی از پیامک‌ها به صورت سیستمی این عبارت اضافه شده است.»

باقریان تاکید می‌کند: «اینکه پیامک‌های خدماتی و otp  لازم است که این عبارت را داشته باشند، تصمیم خنده‌داری است؛ چرا برای این موارد کاربر خودش شماره وارد می‌کند که برای ورود رمز یک‌بار مصرف دریافت کند و همان موقع ممکن است تصادفا پیامک را لغو کند و این اصلا منطقی نیست.»

مدیر دیجیتال مارکتینگ لندو اضافه می‌کند: «حتی در مواردی کاربر سر یک سری پیامک‌های عملیاتی را لغو می‌کند اما شماره او به صورت سیستمی وارد بلک لیست می‌شود چون دیگر نمی‌تواند پیامک OTP دریافت کند.»

به گفته باقریان این تصمیم فعلا روی سرشماره‌های ۱۰۰۰ اجباری شده است و لندو تلاش کرده است تا سرشماره‌های دیگری خریداری کند اما این تصمیم هم خالی از زحمت نبوده است و هنوز به کسب‌وکارها راه‌حلی ارائه نشده است که چطور کاربری که لغو۱۱ را ارسال کرده، می‌تواند دوباره پیامک دریافت کند.

چالش‌‌های جدی در راه است

صادق محمدی مدیرعامل مدیانا در رابطه با این موضوع براین باور است که  دادن امکان لغو ارسال پیامک به کاربران به طور کلی اتفاق خوبی است اما این تصمیم به شکل بدی در حال اجراست که ممکن است ضربه‌های بدی وارد کند.

او در این رابطه توضیح می‌دهد: «در حال حاضر هرکسی که پیامک پروموشن را ارسال می‌کند باید در انتهای پیام خود عبارت لغو۱۱ را اضافه کند که کاربر بتواند با وارد کردن آن ارسال پیامک را لغو کند و سیستم‌های ارسال پیامک مانند مدیانا، شماره کاربر را در یک بلک لیست بگذارند اما نکته اینجاست که ممکن است با وارد شدن شماره فرد به بلک لیست پیام‌های OTP را نیز نداشته باشد و این سیستمی وارد بلک لیست شدن اشتباه بزرگی است که ممکن است در آینده مشکلات بزرگ‌تری را ایجاد کند و تفکیک انواع پیامک در اینجا اهمیت زیادی دارد.»

دردسرهای اضافه شدن لغو۱۱ به انتهای پیامک‌ها: چالش‌های جدی در راه است 2

صادق محمدی، مدیرعامل مدیانا

محمدی ادامه می‌دهد: «از سوی دیگر اضافه شدن گزینه لغو درحالی‌ است که به کاربر اطلاع داده نمی‌شود که اگر ارسال پیامک را لغو کرده باشد و دوباره بخواهد آن را دریافت کند، باید برای خروج از بلک لیست چه اقدامی انجام دهد. ما در مدیانا سیستمی را طراحی کردیم که اگر کاربر عبارت ۱۲ را وارد کند، دوباره به لیست دریافت پیامک باز می‌گردد اما اطلاع‌رسانی در این باره انجام نشده است. نکته اینجاست که اجرای این سازوکار باید به این شکل باشد که وقتی کاربری عبارت لغو۱۱ را ارسال کرد، پیامکی دریافت کند که در آن توضیح داده شده باشد که شما از باشگاه مشتریان این کسب‌وکار خارج شدید و اگر قصد بازگشت به لیست دریافت پیامک را دارید، باید به طور مثال فلان عدد را وارد کنید.»

مدیرعامل مدیانا در ادامه با انتقاد از اینکه برای اجرای این موضوع از کسب‌وکارهای ارسال پیامک نظرخواهی نشده است، می‌گوید: «یکی از موضوعاتی که در حال حاضر نگرانی ایجاد کرده‌ است، به خطر افتادن پیامک و این زیرساخت تبلیغاتی است. نگرانی ما این است که روزی برسد که هیچ کانالی برای ارتباط وجود ندارد.»

لغو۱۱ برای پیامک‌های OTP الزامی نیست

رعنا کرمانشاهی، سرپرست پروداکت مارکتینگ دیجی‌کالا در این رابطه توضیح می‌دهد: «اگر کسی ارسال پیام تبلیغاتی را روی اپراتور مسدود کند، از سرشماره‌های غیرخدماتی پیامک دریافت نخواهد کرد ولی سرشماره‌های خدماتی سرشماره‌هایی هستند که در صورت مسدود کردن پیامک تبلیغاتی از سمت اپراتور، پیامک‌های این سرشماره‌ها دریافت خواهد شد.»
او ادامه می‌دهد: «از حدود یک سال پیش اضافه کردن عبارت لغو=۱۱ به آخر پیامک‌ها(از سرشماره‌های خدماتی) اجباری شد تا کاربرها بتوانند در صورت عدم تمایل، دریافت پیامک از سرشماره‌ی خاصی را لغو کنند.هدف این موضوع هم رعایت حقوق مصرف‌کنندگان بوده چون پیامک‌هایی که از سرشماره‌های خدماتی ارسال می‌شوند تبلیغاتی‌اند و ناخواسته! یعنی گیرنده‌ پیامک، خودش انتخاب نکرده که این پیامک‌ها را دریافت کند.»
دردسرهای اضافه شدن لغو۱۱ به انتهای پیامک‌ها: چالش‌های جدی در راه است 3

رعنا کرمانشاهی، سرپرست پروداکت مارکتینگ دیجی‌کالا

او در ادامه با اشاره به اینکه پیامک‌های OTP و ترنزکشنال، پیامک‌هایی هستند که کاربر درخواست دریافت آنها را می‌دهد؛ توضیح می‌‌دهد: «برای مثال با عضویت در سایت، با قبول ارسال پیامک‌های اطلاع‌رسانی (مثل تراکنش‌های بانکی یا اطلاعات سفارش و…) و این دسته از پیامک‌ها ماهیت تبلیغاتی ندارند و اگر به کاربر اجازه لغو داده شود، بخش مهمی از این اطلاعات مهم را از دست می‌دهد و در نتیجه درج عبارت لغو۱۱ در آنها الزامی نیست.»
کرمانشاهی در رابطه با تحمیل هزینه اضافی به کسب‌وکار برای اضافه شدن تعداد پیامک‌ها می‌گوید: «چه بسا باعث کاهش هزینه‌ها هم خواهد شد چون کاربری که تمایل به دریافت پیامک ندارد حذف می‌شود و هزینه صرف کسانی می‌شود که اصطلاحا احتمال کانورت شدن بالایی دارند؛ ولی با اضافه شدن این فیچر، بخشی از کاربران روی کانال پیامک از دست می‌دهیم که برای جبران باید فعالیت‌های مارکتینگی در سایر کانال‌ها انجام شود تا مطمئن شویم که کاربر را از دست نداده‌ایم.»
دردسرهای اضافه شدن لغو۱۱ به انتهای پیامک‌ها: چالش‌های جدی در راه است 4

بهار بهبودی، مدیر مارکتینگ زرین‌پال

بار مراجعه به به امور مشتریان افزایش یافته است

بهار بهبودی ، مدیر مارکتینگ زرین‌پال نیز در این رابطه می‌گوید که اضافه شدن لغو ۱۱، باعث شده تعدادی از پذیرندگان به اشتباه فکر کنند ارسال این عدد فقط موجب لغو پیامک تبلیغاتی است در صورتی که رمز ورود یکبار مصرف (OTP) هم برای دیگر برای آنها ارسال نمی‌شود. در نتیجه برای ورود به پنل کاربری دچار مشکل می‌شوند و همین مساله موجب افزایش بار مراجعه به امورمشتریان زرین‌پال و همینطور قطع ارتباط ما با این پذیرندگان برای ارسال پیام‌های ضروری شده است.

لغو۱۱ مشکل را حل نمی‌کند

هادی مرادی، سردبیر دی‌ام برد نیز در این رابطه می‌گوید:‌ «آزاردهنده‌ترین پیامک‌های تبلیغاتی، پیامک‌هایی هستند که مشخص نیست شماره ما را از کجا آورده‌اند! اغلب هم پیامک خرید زمین هستند یا کاشت مو و امثالهم، آن هم با خط خدماتی؛ که خود این تخلف است اما بررسی دقیقی روی آن صورت نمی‌گیرد.»

او با تاکید براینکه لغو ۱۱ این مشکل را حل نمی‌کند، توضیح می‌دهد:‌ «چرا که این اسپم‌ارسال‌کنندگان لغو۱۱ را در انتهای پیامکشان می‌گذارند و دفعه بعد با سرشماره جدیدی مزاحم کاربر می‌شوند؛‌ و این سیکل ادامه پیدا می‌کند.در عوض یک کسب‌وکار که اجازه ارسال پیامک را از کاربر گرفته، در معرض بلاک شدن همیشگی است که این هم به ضرر کسب‌وکار است و هم کاربر.»

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
الهه صالحی
الهه صالحی
روزنامه‌نگاری خوانده‌م و عاشق رسانه‌م؛ دی‌ام برد برای من فرصت جدیدی بود که بیشتر از دنیای جذاب مارکتینگ بدونم.
نظرات

بانی بان
بانی بان

baniii
لطفا شما دیگه شعار حمایت از حقوق مصرف کننده رو به زبون نیارید، ناسلامتی شما از پرچمداران تجاوز به حقوق مصرف کننده هستید.
اینهمه سال از خلاءقانونی و بانکهای اطلاعاتی سهل‌الوصول کمال بهره اقتصادی رو بردید، الانکه یه مانع دست‌وپاشکسته اونهم “بدون اطلاع‌رسانی جامع” اجرایی شده با تریبون عاریه‌ای پلتفرمهای خوشنام فریاد «و ا مصیبتا» سردادید.””.
تمنا میکنیم شماره‌ی ما را لیست سیاهتون قرار بدید و نگران محرومیت کاربران از اطلاعات مهم نباشید، و برای کاربران اندک شعوری قائل باشیذ

    هادی مرادی
    هادی مرادی

    ببخشید متوجه نشدیم مخاطبتون دقیقا کدام مجموعه هست

اسمارتک