دردسرهای اضافه شدن لغو۱۱ به انتهای پیامکها: چالشهای جدی در راه است
فهرست مطلب
اضافه شدن الزامی عبارت لغو۱۱ به انتهای پیامکهای خدماتی و تبلیغاتی چالشهایی جدی برای کسبوکارها ایجاد کرده است. آنها با انتقاد از شیوه اجرا شدن این تصمیم براین باورند که اصلاح نشدن این فرایند ممکن است در آینده مشکلاتی جدی ایجاد کند و کاربران امکان دریافت پیامکهای OTP را نیز نداشته باشند.
به گزارش دیام برد، اگر اخیرا به انتهای برخی از پیامکهای تبلیغاتی و خدماتی که برای شما ارسال میشوند، دقت کرده باشید، عبارت لغو۱۱ در انتهای آنها خودنمایی میکند. این عبارت که حالا درج آن در برخی از سرشمارهها الزامی شده است، به کاربر این امکان را میدهد که در صورت عدم تمایل به دریافت پیامک آن را لغو کند. هرچند به نظر میرسد این اقدام برای کاربران تصمیم به جا و درستی بوده، کسبوکارها و شرکتهای ارسال انبوه پیامک روایت دیگری از این موضوع دارند.
امکان قرار گرفتن کاربر در لیست سیاه پیامک و ارسال نشدن پیامکهای OTP برای او، تحمیل هزینه دوبرابر به کسبوکار به دلیل اضافه شدن تعداد پیامکها و مشخص نبودن چگونگی برداشتن این لغو برای کاربر از مواردی هستند که فعالان این حوزه به آن اشاره دارند. آنها بر این باورند که این تصمیم هرچند تصمیم خوبی است اما به شیوه اجرا شدن آن نقدهایی جدی وارد است.
این تصمیم منطقی نیست
بهار باقریان، مدیر دیجیتال مارکتینگ لندو در این رابطه میگوید: «ماجرای اضافه شدن عبارت لغو۱۱ برای ما دردسرساز شد. ماجرا از این قرار بود که از قبل، سرویس ارائه دهنده خدمات میگفت این عبارت باید در انتهای پیامک اضافه شود اما چون شرکت ما از پیامک تبلیغاتی استفاده نمیکند و بیشتر پیامکهای ارسالی خدماتی هستند و کاربر به دریافت آنها نیاز دارد، عبارت لغو۱۱ را به پیامکها اضافه نکردیم»
او ادامه میدهد: «در نهایت یک روز صبح دیدیم که ارسال پیامکها متوقف شده است و سرویس ارائه دهنده خدمات نیز میگوید که این توقف از سمت ما نیست و حتی به بعضی از پیامکها به صورت سیستمی این عبارت اضافه شده است.»
باقریان تاکید میکند: «اینکه پیامکهای خدماتی و otp لازم است که این عبارت را داشته باشند، تصمیم خندهداری است؛ چرا برای این موارد کاربر خودش شماره وارد میکند که برای ورود رمز یکبار مصرف دریافت کند و همان موقع ممکن است تصادفا پیامک را لغو کند و این اصلا منطقی نیست.»
مدیر دیجیتال مارکتینگ لندو اضافه میکند: «حتی در مواردی کاربر سر یک سری پیامکهای عملیاتی را لغو میکند اما شماره او به صورت سیستمی وارد بلک لیست میشود چون دیگر نمیتواند پیامک OTP دریافت کند.»
به گفته باقریان این تصمیم فعلا روی سرشمارههای ۱۰۰۰ اجباری شده است و لندو تلاش کرده است تا سرشمارههای دیگری خریداری کند اما این تصمیم هم خالی از زحمت نبوده است و هنوز به کسبوکارها راهحلی ارائه نشده است که چطور کاربری که لغو۱۱ را ارسال کرده، میتواند دوباره پیامک دریافت کند.
چالشهای جدی در راه است
صادق محمدی مدیرعامل مدیانا در رابطه با این موضوع براین باور است که دادن امکان لغو ارسال پیامک به کاربران به طور کلی اتفاق خوبی است اما این تصمیم به شکل بدی در حال اجراست که ممکن است ضربههای بدی وارد کند.
او در این رابطه توضیح میدهد: «در حال حاضر هرکسی که پیامک پروموشن را ارسال میکند باید در انتهای پیام خود عبارت لغو۱۱ را اضافه کند که کاربر بتواند با وارد کردن آن ارسال پیامک را لغو کند و سیستمهای ارسال پیامک مانند مدیانا، شماره کاربر را در یک بلک لیست بگذارند اما نکته اینجاست که ممکن است با وارد شدن شماره فرد به بلک لیست پیامهای OTP را نیز نداشته باشد و این سیستمی وارد بلک لیست شدن اشتباه بزرگی است که ممکن است در آینده مشکلات بزرگتری را ایجاد کند و تفکیک انواع پیامک در اینجا اهمیت زیادی دارد.»
محمدی ادامه میدهد: «از سوی دیگر اضافه شدن گزینه لغو درحالی است که به کاربر اطلاع داده نمیشود که اگر ارسال پیامک را لغو کرده باشد و دوباره بخواهد آن را دریافت کند، باید برای خروج از بلک لیست چه اقدامی انجام دهد. ما در مدیانا سیستمی را طراحی کردیم که اگر کاربر عبارت ۱۲ را وارد کند، دوباره به لیست دریافت پیامک باز میگردد اما اطلاعرسانی در این باره انجام نشده است. نکته اینجاست که اجرای این سازوکار باید به این شکل باشد که وقتی کاربری عبارت لغو۱۱ را ارسال کرد، پیامکی دریافت کند که در آن توضیح داده شده باشد که شما از باشگاه مشتریان این کسبوکار خارج شدید و اگر قصد بازگشت به لیست دریافت پیامک را دارید، باید به طور مثال فلان عدد را وارد کنید.»
مدیرعامل مدیانا در ادامه با انتقاد از اینکه برای اجرای این موضوع از کسبوکارهای ارسال پیامک نظرخواهی نشده است، میگوید: «یکی از موضوعاتی که در حال حاضر نگرانی ایجاد کرده است، به خطر افتادن پیامک و این زیرساخت تبلیغاتی است. نگرانی ما این است که روزی برسد که هیچ کانالی برای ارتباط وجود ندارد.»
baniii
لطفا شما دیگه شعار حمایت از حقوق مصرف کننده رو به زبون نیارید، ناسلامتی شما از پرچمداران تجاوز به حقوق مصرف کننده هستید.
اینهمه سال از خلاءقانونی و بانکهای اطلاعاتی سهلالوصول کمال بهره اقتصادی رو بردید، الانکه یه مانع دستوپاشکسته اونهم “بدون اطلاعرسانی جامع” اجرایی شده با تریبون عاریهای پلتفرمهای خوشنام فریاد «و ا مصیبتا» سردادید.””.
تمنا میکنیم شمارهی ما را لیست سیاهتون قرار بدید و نگران محرومیت کاربران از اطلاعات مهم نباشید، و برای کاربران اندک شعوری قائل باشیذ
ببخشید متوجه نشدیم مخاطبتون دقیقا کدام مجموعه هست