دانا پرداز
اخبار

عضو اتاق بازرگانی: با فیلتر اینستاگرام دیجیتال مارکترها شغل خود را از دست خواهند داد

زهرا قنبری زهرا قنبری
17 مهر 1399
زمان مطالعه: 2 دقیقه
عضو اتاق بازرگانی: با فیلتر اینستاگرام دیجیتال مارکترها شغل خود را از دست خواهند داد

افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اخبارهای اخیر مبنی بر فیلترینگ اینستاگرام اعلام کرد که با توجه به حجم 5 هزار میلیارد تومانی بازار ایران در این شبکه اجتماعی، فیلتر کردن آن را باعث اثرات مخرب مستقیم و غیرمستقیم بر فضای اقتصادی حوزه کسب‌و‌کارهای اینترنتی، و کل اقتصاد کشور خواهد شد.

به گفته کلاهی بیش از ۲۴ میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام فعال است که ۳۷ درصد آن‌ها حداقل یک بار خرید و فروش انجام داده‌اند و یک بازار ۵ هزار میلیارد تومانی در سال را ایجاد کرده‌اند. او با توجه به اینکه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک و تلگرام هیچ تاثیری نداشته و ندارد، گفت: «هنوز هیچ مصوبه یا برنامه‌ای برای فیلترینگ اینستاگرام صادر نشده است. ما تجربه فیلترینگ را قبلا در مورد شبکه‌های دیگر مثل توییتر، فیسبوک و تلگرام داشته و نتیجه را دیده‌ایم. به نظر می‌رسد که فیلتر کردن این شبکه‌ها فقط پروسه را کمی سخت کرده یا باعث رونق رقیب آن‌ها شده، اما باعث موفقیت در عدم استفاده مردم از آن‌ها نشده و تنها وقت و هزینه بیشتری را از آن‌ها گرفته است.»

عضو اتاق بازرگانی: با فیلتر اینستاگرام دیجیتال مارکترها شغل خود را از دست خواهند داد 1

او با تاکید بر این موضوع که فیلترینگ اینستاگرام تاثیری بر ایجاد فضای سالم‌تر یا رونق گرفتن شبکه‌های مشابه داخلی ندارد، اضافه کرد: « این تصور به زعم کلاهی، یک تصور واهی و غلط است، فیلترینگ اینستاگرام باعث اثرات مخرب مستقیم و غیرمستقیم بر فضای اقتصادی حوزه کسب و کارهای اینترنتی و کل اقتصاد خواهد بود. ما حدود ۲۴ میلیون کاربر اینستاگرام داریم که بر اساس برآوردها، ۳۷٪ از آن‌ها حداقل یک بار روی اینستا خرید و فروش انجام داده‌اند و این بازاری افرون بر ۵ هزار میلیارد تومان در سال است.»

به گفته کلاهی حدود ۲۰۰ هزار کسب و کار ایرانی فعال روی شبکه‌های مجازی نظیر اینستاگرام فعال هستند: «فیلتر شدن این شبکه باعث می‌شود که بخش بزرگی از این فعالان اقتصادی با چالش جدی مواجه شوند. این در حالی است که فراگیری ویروس کویید ۱۹ با وجود اینکه باعث افزایش استفاده از فضای مجازی برای سفارشات شده، اما مشکلات اقتصادی مردم حجم فروش را کاهش داده است.»

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نقش تجاری اینستاگرام در بازاریابی و مارکتینگ گفت: «بسیاری از شرکت‌ها و برندها نیز از این فضا برای بازاریابی محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند که آسیب جدی خواهند دید. افرادی هم در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند که به کلی شغل خود را از دست خواهند داد.»

منبع: ایلنا

پاکت
به اشتراک بگذارید:
زهرا قنبری
زهرا قنبری
نظرات

در حال بارگیری کپچا...