وقتی برندها به مدارس میروند
فهرست مطلب
زمانی که صحبت از نسل زد میشود، نسلی که به دنبال تجربههای متفاوت و خاص است، برای برندها ارتباط ساده و سنتی با این نسل کافی نخواهد بود. در این زمان برندها بیش از هر زمان دیگری نیاز دارند که به روشهای نوین و جذاب با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. اینجاست که کمپینهای جدید با هدف ایجاد ارتباط با مخاطب هدف و ایجاد ارزشهای نو، به یکی از استراتژیهای مهم برندها تبدیل میشود.
یکی از برندهایی که اخیراً وارد این عرصه شده و سعی کرده به شکلی متفاوت با نسل زد ارتباط برقرار کند، برند کشکام است. کشکام، محصولی از شرکت سمیه، به تازگی کمپینی بازیمحور به نام «پیچوکام» را اجرا کرده است که با ایجاد فضایی چالشبرانگیز، دانشآموزان را به تجربههای متفاوت دعوت میکرد. این کمپین که در ۱۷ مدرسه دخترانه و پسرانه و با توزیع ۲۳۰۰۰ سمپل کشکام با هدف ایجادفضایی تعاملی اجرا شده تا دانشآموزان از طریق بازی در چالشهای گروهی شرکت کنند.
پیچوکام: هیجان، آموزش و همکاری
بر اساس گزارشی که روابط عمومی این مجموعه در اختیار دیام برد قرار داده است کمپین «پیچوکام» در واقع یک گیمفیکشن بود که در آن دانشآموزان به گروههای مختلف تقسیم میشدند و در یک بازی چند مرحلهای شرکت میکردند. این بازیها شامل: معما، چالشهای فیزیکی و رقابتهای هیجانانگیز بودند که در نهایت منجر به یادگیری مهارتهای کار گروهی، حل مسئله و افزایش هوش اجتماعی میشدند. روابط عمومی کشکام پیرامون هدف این کمپین توضیح میدهد: هدف کمپین این بود که دانشآموزان در کنار سرگرمی، تجربهای ارزشمند از همکاری و رشد فردی را به دست آورند. این کمپین در شهرهای تهران، کرج، اصفهان، مشهد، رشت و کرمان برگزار شده است و دانشآموزان از مدارس منتخب در این چالشها شرکت کردهاند. کشکام توانسته از این رویدادها برای ایجاد یک ارتباط نزدیک و انسانی با نسل زد بهره ببرد؛ نسلی که به دنبال برندهایی است که علاوه بر تبلیغ محصولات، ارزشهای انسانی و اجتماعی را نیز ترویج کنند.
امیر فلزی، سرپرست ارتباطات بازاریابی صنایع غذایی سمیه با اشاره به خلاقیت و نگاه نوآورانه کمپین خود پیرامون وجه تمایز آن عنوان میکند: «آنچه پیچوکام را از دیگر کمپینهای مشابه متمایز میکند، خلاقیت و نگاه نوآورانه آن به تعامل با نسل جدید است. این کمپین نشان داد که ارتباط با نسل زد میتواند از طریق بازی و تعامل شکل بگیرد. بهجای رویکردهای کلیشهای، کشکام انتخاب کرد که کودکان و نوجوانان را در قلب یک تجربهی سرگرمکننده و الهامبخش قرار دهد. تجربهای که سرشار از حال خوب، نکات آموزنده و حل مسائل معمایی بود. کشکام در اجرای این کمپین نه تنها از جنبههای اجتماعی و فرهنگی بهره برده، بلکه برند خود را بهعنوان یک برند پویا و با درک صحیح از نیازهای نسل جدید معرفی کرده است.
در این کمپین، کشکام علاوه بر ایجاد هیجان و تعامل در مدارس، فرصتی را در اختیار دانش آموزان قرار داد تا طعم شیرین پیروزی را بچشند و در عین حال محصول کشکام را که یک تنقلات سالم و خوشمزه است، تجربه کنند. این رویکرد علاوه بر اینکه به معرفی محصولات برند کمک کرده است ، یک پیام اجتماعی قوی نیز به همراه دارد: بازی و همکاری گروهی، هم شادی و هم یادگیری را به ارمغان میآورد.»
اثرات مثبت مسئولیت اجتماعی بر برندها
برای برندهایی که به دنبال ایجاد ارتباط مستمر با نسل زد هستند، مسئولیت اجتماعی ابزاری کلیدی برای دستیابی به این هدف است. برندهایی که بهطور واقعی و ملموس درگیر مسائل اجتماعی و انسانی میشوند، میتوانند حس اعتماد و وفاداری را در مخاطبان خود ایجاد کنند. روابط عمومی این مجموعه نیز در این رابطه باور دارد: «کمپین «پیچوکام» کشکام نه تنها به تبلیغ محصولات کمک کرده است، بلکه یادآور میشود که مسئولیت اجتماعی را میتوان در قالب یک اتفاق جذاب، سرگرمکننده و آموزنده طراحی و اجرا کرد.»
سرپرست ارتباطات بازاریابی صنایع غذایی سمیه معتقد است: «این کمپین نشان داد که ایجاد تجربههای متفاوت و پویا، نهتنها محصول را معرفی میکند، بلکه پلی میسازد میان ارزشهای برند و خواستههای نسل زد. کشکام با این رویکرد، گامی بزرگ در مسیر ارتباط با مخاطبان جوان و الهامبخشی به دیگر برندها برداشت. کشکام با این رویکرد، به طور مستقیم و متفاوت با نسل جدید ارتباط برقرار کرد و در عین حال ارزشهای انسانی و اجتماعی را به آنان انتقال داد. برای برندها، این نوع مسئولیت اجتماعی نه تنها یک انتخاب، بلکه یک استراتژی هوشمندانه برای دستیابی به مخاطبینی است که به دنبال برندهایی با درک عمیق از نیازها و آرزوهای خود هستند.»