پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار گزارش‌ها

مدیرعامل کارنامه: ۸۵ درصد بازار کارشناسی خودرو سنتی‌ست و سهم بازار کارنامه ۱۲ درصد است

الهه صالحی الهه صالحی
22 خرداد 1402
زمان مطالعه: 7 دقیقه
مدیرعامل کارنامه: ۸۵ درصد بازار کارشناسی خودرو سنتی‌ست و سهم بازار کارنامه ۱۲ درصد است
زمان مطالعه: 6 دقیقه

پلتفرم خرید و فروش و بررسی فنی خودرو کارنامه از اولین گزارش سال معاملات خودرو ایران رونمایی کرد. کارنامه در این گزارش به ارائه داده‌هایی از خریدوفروش خودرو در ایران پرداخته است و براساس آن حدود ۸۰ درصد از معاملاتی که در بازار خودرو انجام می‌شود، متعلق به خودروهای دست دوم است. علاوه براین کارنامه اعلام کرد که سهم این پلتفرم از بازار آنلاین کارشناسی خودرو حدود ۱۲ درصد است.

به گزارش دی‌ام برد، کارنامه به عنوان پلتفرم بررسی فنی و خرید و فروش خودرو فعالیت خود را از سال ۱۳۹۸ آغاز کرد و به گفته مدیرانش در طول این سه سال برای بیشتر از ۲۵۰ هزار خودرو کارشناسی فنی انجام داده است و تنها در سال ۱۴۰۱ مجموع ارزش خودروهایی که کارنامه در معامله آنها حضور داشته معادل ۱۹.۵ هزار میلیارد تومان بوده‌است. کارنامه روز گذشته برای اولین بار گزارش سال خود را از بازار خودرو ارائه کرد که می‌توانید این گزارش را از اینجا دانلود کنید.

مدیرعامل کارنامه: ۸۵ درصد بازار کارشناسی خودرو سنتی‌ست و سهم بازار کارنامه ۱۲ درصد است 1

کارنامه در طول فعالیت سه ساله خود ۲۵۰ هزار خودرو را کارشناسی کرد

نیما نامداری، مدیرعامل کارنامه در رویداد رونمایی از گزارش کارنامه از بازار خودروی سال ۱۴۰۱ ایران با بیان اینکه تلاش ما در تهیه این گزارش بر این بود که به نوعی جعبه بازار سیاه خودرو را باز کرده و آمار معاملات خودرو دست دوم را جمع‌آوری کنیم، گفت: «سعی ما این بود که برای تهیه این گزارش در ابتدا آمارهای مرتبط با بازار معاملات دست دوم خودرو و میزان نوسان، عرضه و تقاضا را بررسی کرده و سپس سهم خودمان را از این بازار اعلام کنیم.»

مدیرعامل کارنامه: ۸۵ درصد بازار کارشناسی خودرو سنتی‌ست و سهم بازار کارنامه ۱۲ درصد است 2

نشست خبری رونمایی از گزارش سال کارنامه

او ادامه داد:‌ «اما بررسی‌های ما نشان داد که چنین آماری موجود نیست و تنها آمارهایی که در بازار خودرو به عنوان اطلاعات قابل استناد در دسترس قرار دارد، قیمت‌ خودروهای صفر یا آخرین مدل‌های خودرو است و این برای ما بسیار عجیب بود که با وجود اینکه بازار خودرو یکی از مهم‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری مردم است، شاخص قابل استنادی برای قیمت‌ آن وجود ندارد.»

نامداری با بیان اینکه مجموعه کارنامه با وجود این خلا تصمیم گرفت خود این اطلاعات را تهیه و منتشر کند، افزود: «ما با بررسی داده‌های ۴ میلیون آگهی و ۵۰ هزار معامله انجام شده، مدلی را ایجاد کردیم و اطلاعات مرتبط با آن را از زمستان سال گذشته به طور مرتب منتشر می‌کنیم.»

مدیرعامل کارنامه در ادامه با اشاره به اینکه در تهیه این آمار سه نکته اساسی وجود دارد، توضیح داد: «۸۰ درصد از سهم معاملات بازار خودرو در ایران مربوط به خودروهای دست دوم است و این آمار باید مورد بررسی قرار بگیرد. از سوی دیگر ما برای تهیه این آمار  چه برای خودروهای صفر و چه برای خودروهای کارکرده  به جای استناد به قیمت‌های دستوری، به سراغ قیمت‌های بازار آزاد رفتیم.

نکته سوم این است که زمانی که ما قصد داشتیم داده‌ها را تحلیل کنیم میلیون ها اگهی با اطلاعات مختلف وجود داشت و ما دیدیم که اعمال انبوه این داده‌ها امکان پذیر نیست. در نتیجه آمارهای مرتبط با خودروهایی را که معاملات‌شان بسیار کمی دارند، حذف کردیم. آماری که امروز در گزارش کارنامه ارائه می‌شود، مربوط به ۸۷ درصد معاملات انجام شده چه در بازار خودروهای نو و چه در خودروهای دست دوم است.»

چینی‌ها مقدم‌تر از ایرانی‌ها

براساس گزارش سالانه کارنامه قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱ به طور متوسط ۸۳ درصد رشد داشته‌است این در حالی است که تورم رسمی ۶۳ درصد و رشد شاخص بازار سرمایه ۴۱ درصد بوده‌ است. از سوی دیگر ۸۷ درصد معاملات خودرو در سال ۱۴۰۱ به خودروهای داخلی تعلق داشته‌ است اما شاخص قیمت در سال ۱۴۰۱ رشد ۸۳  درصدی یافته عرضه و تقاضا برای خودرو حدود ۲۰ درصد رشد کرده است.

مدیرعامل کارنامه: ۸۵ درصد بازار کارشناسی خودرو سنتی‌ست و سهم بازار کارنامه ۱۲ درصد است 3

تغییرات بازار خودرو در سال ۱۴۰۱

نامداری در این رابطه گفت: «این رشد ۸۳ درصدی ضرورتا در تمام خودروها یکسان نبوده است و توزیع یکسانی ندارند. برخی برندها بالای ۱۰۰ درصد  و دو سوم برند مدل‌ها از فروردین تا اسفند بین ۷۰ تا ۹۰ درصد رشد قیمت یافته‌اند. بخش عمده‌ای از این رشد ۸۳ درصدی در ۴ تا ۵ ماه آخر سال رخ داده است.»

مدیرعامل کارنامه: ۸۵ درصد بازار کارشناسی خودرو سنتی‌ست و سهم بازار کارنامه ۱۲ درصد است 4

مقایسه رشد شاخص قیمت خودرو و شاخص تورم

درواقع آمارهای گزارش کارنامه  نشان می‌دهد که در حالی که ۲۲ درصد رشدی بالای ۹۰ درصد داشته‌اند ۱۴ درصد هم کمتر از ۷۰ درصد رشد قیمت داشته‌اند. ۶۴ درصد باقی مانده رشدی بین ۷۰ تا ۹۰ درصد را تجربه کرده‌اند.

مدیرعامل کارنامه: ۸۵ درصد بازار کارشناسی خودرو سنتی‌ست و سهم بازار کارنامه ۱۲ درصد است 5

پراکندگی افزایش قیمت خودروها در بازار

مدیرعامل کارنامه گفت: «در شهریورماه خبر توافق ایران و آمریکا منتشر شد و تقاضا متوقف شد و عرضه هم تا حدی کم شد اما در مهر ماه تا آبان‌ماه تقاضا دوباره بالا رفت. وقایع کشور در نیمه دوم ۱۴۰۱ و از بین رفتن چشم‌انداز توافق ایران و آمریکا منجر به رشد قیمت‌ها با شیب زیادی شد.»

او ادامه داد: «در دی ماه قیمت‌ها صعودی شد اما تقاضا کاهش پیدا کرد. تحلیل ما این است که در این چند ماه سه اتفاق مهم افتاد: طرح پیش‌فروش خودرو از سوی دولت اجرایی شد، بازده بازارهایی مانند بورس بهتر از پیش شد و بخشی از سرمایه مردم به سمت این بازارهای مشابه حرکت کرد و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرد.»

مدیرعامل کارنامه: ۸۵ درصد بازار کارشناسی خودرو سنتی‌ست و سهم بازار کارنامه ۱۲ درصد است 6

مقایسه رشد شاخص قیمت خودرو و شاخص کل بورس

از سوی دیگر در حالی که شاخص قیمت خودروهای چینی ۸۷ درصد رشد کرده اما این عدد برای خودروهای ایرانی ۸۳ است.

مدیرعامل کارنامه: ۸۵ درصد بازار کارشناسی خودرو سنتی‌ست و سهم بازار کارنامه ۱۲ درصد است 7

خودروهای چینی با بالاترین سهم از معاملات

به نظر می‌رسد خودروهای چینی در حال پیدا کردن بازار خود در ایران و بین مردم هستند و رفته رفته از اقبال بیشتری از سوی مردم برخوردار شده‌اند.

 

مدیرعامل کارنامه: ۸۵ درصد بازار کارشناسی خودرو سنتی‌ست و سهم بازار کارنامه ۱۲ درصد است 8

درصد خودروهای صفر ایراددار در سرویس کارشناسی کارنامه

پراید پرتقاضاترین خودروی ایرانی

براساس گزارش کارنامه به نظر می‌رسد که رشد متوسط قیمت تولیدات سایپا (اعم از صفر و کارکرده) ۵ واحد درصد بیشتر محصوات ایران‌خودرو بوده ‌است.

مدیرعامل کارنامه: ۸۵ درصد بازار کارشناسی خودرو سنتی‌ست و سهم بازار کارنامه ۱۲ درصد است 9

وضعیت قیمت پراید در سال ۱۴۰۱

آمارهای کارنامه نشان می‌دهد که پراید با سهم ۲۵ درصدی از کل معاملات، پرتقاضاترین خودرو ایران در سال ۱۴۰۱ بوده‌است. در این‌جا باید این نکته را در نظر داشت که این خودرو مدت‌ها است که تولید نمی‌شود و به دلیل قیمت اقتصادی آن رشد شدید تقاضا داشته در نتیجه قیمت انواع مختلف آن رشدی حتی بیشتر رشد از رشد شاخص کل را تجربه کرده است.

کارشناسی ۴۳۰ آیتم فنی خودرو

هژیر مفاخری، مدیرعملیات کارنامه در ادامه این رویداد با بیان اینکه از سه سال قبل اولویت کارنامه سرویس کارشناسی فنی بود، گفت: «شاید همین باعث شد که بسیاری از افراد در بازار کارنامه به کارشناسی فنی بشناسند. ما در این سه سال ۲۵۰ هزار خودرو را به لحاظ فنی کارشناسی کردیم و در بررسی فنی ما ۴۳۰ آیتم را روی خودرو چک کرده و در قالب یک فایل آنلاین ارائه می‌کنیم.»

به گفته مفاخری کارنامه در معاملات خودرو برای موضوعات فنی که از زیر نظر این مجموعه رد شده باشد، تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان خسارت پرداخت می‌کند.

سهم ۱۲ درصدی کارنامه از بازار آنلاین سرویس کارشناسی خودرو

نامداری در پاسخ به پرسش دی‌ام برد مبنی بر سهم از بازار کارنامه در سرویس‌های کارشناسی خودرو و خرید و فروش گفت:‌ «ما در سرویس کارشناسی حدود ۱۲ درصد از بازار را در اختیار داریم و وقتی از بازار صحبت می‌کنیم، مقصودمان تنها پلتفرم‌های آنلاین نیستند. ما از سهم ۱۲ درصدی کارشناسی در بازاری صحبت می‌کنیم که ۸۵ درصد آن سنتی و آفلاین است و سهم بخش آنلاین در ارائه این سرویس تنها ۱۵ درصد است.»

او در پاسخ به اینکه به لحاظ مارکتینگی چه برنامه‌ای برای گرفتن سهم بیشتری از این حوزه دارید، گفت: «در اینجا باید به این نکته دقت کرد که در تمام حوزه‌های معاملاتی کشور سهم بازار آنلاین در بیشترین حالت ۳۵ تا ۴۵ درصد است و حداقل ۶۰ درصد از بازار در اختیار بخش آفلاین است؛ در دنیا هم کمابیش وضعیت به همین شکل است؛ اما برنامه ما این است که در سرویس کارشناسی خودرو سهم ۱۲ درصدی خود را حداقل تا ۳۰ درصد افزایش بدهیم.»

شما می‌توانید متن کامل گزارش کارنامه را از اینجا دانلود کنید.

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
الهه صالحی
الهه صالحی
روزنامه‌نگاری خوانده‌م و عاشق رسانه‌م؛ دی‌ام برد برای من فرصت جدیدی بود که بیشتر از دنیای جذاب مارکتینگ بدونم.
نظرات

اسمارتک