از شیلی تا نروژ: چگونه کشورها علیه تبلیغات غذاهای ناسالم ایستادهاند؟
فهرست مطلب
تبلیغات مواد غذایی ناسالم عمدتاً کودکان را هدف قرار میدهد و در بسیاری از کشورهای دنیا نگرانیهای جدی ایجاد کرده است. این تبلیغات معمولاً روی محصولات پرکالری، چربی، قند و سدیم مانند فستفود، نوشیدنیهای شیرین و شکلاتها متمرکز هستند. در واکنش به این تهدید، بسیاری از کشورها قوانینی برای محدودکردن یا حتی ممنوعیت تبلیغات این محصولات در رسانههای مختلف تصویب کردهاند.
به گزارش دیام برد، هر روزه تبلیغات زیادی از مواد غذایی ناسالم در تلویزیون و دیگر رسانهها پخش میشود که عمدتاً کودکان را هدف قرار میدهد. این تبلیغات بیشتر روی محصولاتی با قند و چربی بالا مانند فستفود، غلات شیرین، نوشیدنیهای قندی و شکلاتها تمرکز دارند. به همین دلیل، جای تعجب نیست که بسیاری از کودکان رژیمهای غذایی ناسالمی دارند و با چاقیهای گوناگون مواجه شدهاند. برای مقابله با این مشکل، برخی کشورها قوانینی وضع کردهاند تا تأثیرات منفی این تبلیغات را کاهش دهند. به طور مثال برخی کشورها نمایش این تبلیغات را در شبکههای کودکان ممنوع کرده و یا سهم بسیار کمی از تبلیغات را در اختیار آن قرار دادهاند.
ممنوعیت تبلیغات فستفود برای کودکان در کبک
قانون کبک که در سال ۱۹۸۰ تصویب شد، تبلیغات فست فود برای کودکان زیر ۱۳ سال را در رسانههای چاپی و الکترونیکی ممنوع کرد. در حالی که سایر مناطق کانادا با افزایش قابل توجه چاقی در میان کودکان مواجهاند، کبک موفق شده است کمترین نرخ چاقی کودکانه را در کشور به ثبت برساند.
در شیلی استفاده از اسباببازی برای تبلیغات غذاهای مضر ممنوع است
در شیلی قانونی وجود دارد که تبلیغات مواد غذایی با کالری، چربی، شکر و سدیم بالا را برای کودکان زیر ۱۴ سال محدود میکند. همچنین ، این مواد غذایی نباید در مدارس تبلیغ شوند و استفاده از کارتون و اسباببازیها نیز در تبلیغات آن ممنوع است.
پخش پیامهای آموزشی اصول تغذیه در فرانسه
فرانسه در این مسیر رویکرد متفاوتی داشته است. به جای اعمال محدودیت بر میزان تبلیغات مواد غذایی ناسالم، مقامات فرانسوی از آژانسهای تبلیغاتی میخواهند که برای محصولات حاوی چربیهای افزوده، شیرینکنندهها یا سدیم، پیامی آموزشی و توضیحی در مورد اصول تغذیهای اضافه کنند. به عنوان مثال، ممکن است در کنار تبلیغی نوشته شود: “برای حفظ سلامتی، روزانه حداقل پنج میوه و سبزیجات بخورید.”
سهم ۲۵ درصدی تبلیغات موادغذایی ناسالم از کل تبلیغات در ایرلند
در ایرلند، تبلیغات مواد غذایی با چربی، شکر و سدیم بالا در برنامههای تلویزیونی و رادیویی که بیش از ۵۰ درصد مخاطبان آنها زیر ۱۸ سال هستند، ممنوع شده است. به طور کلی، سهم تبلیغات مواد غذایی ناسالم از کل تبلیغات در تمام کانالها نمیتواند بیشتر از ۲۵ درصد باشد.
کودکان مکزیک بیش از دیگر کشورها تبلیغات غذای ناسالم میبینند
کمیسیون دولتی مکزیک گزارش کرده است که کودکان این کشور بیش از هر کشور دیگری در معرض تبلیغات غذاهای ناسالم قرار دارند، به طوری که هر کودک به طور متوسط سالانه حدود ۱۲,۰۰۰ تبلیغ میبیند.
برای حل این موضوع، وزارت بهداشت مکزیک تصمیم به محدود کردن این تبلیغات گرفتهاست. این محدودیتها در برنامههای تلویزیونی با بیش از ۳۵ درصد مخاطب زیر ۱۳ سال اعمال میشود. علاوه بر این، دولت مکزیک در جولای ۲۰۲۴ محدودیتهای تبلیغاتی را برای فیلمهای سینمایی نیز اعمال کرد تا تأثیر تبلیغات ناسالم بر کودکان را کاهش دهد.
نروژ در قامت رهبر جهانی
بر اساس قانون نوروژ ، تبلیغات تلویزیونی با محتوای ویژه کودکان محدود و ممنوع است. در سال ۲۰۱۳، این کشور تبلیغات غذاهای ناسالم و نوشیدنیها را برای کودکان زیر ۱۶ سال ممنوع کرد. علاوه بر این، نروژ رهبری یک شبکه سازمان بهداشت جهانی متشکل از ۲۸ کشور را بر عهده دارد که هدف آن کاهش فشارهای تبلیغاتی بر کودکان است.
ممنوعیت تبلیغ غذاهای مضر در کانالهای ویژه کودکان در تایوان
در ژانویه ۲۰۱۶، تایوان محدودیتهایی برای تبلیغات غذاهای ناسالم برای کودکان زیر ۱۲ سال وضع کرد. طبق این قوانین، کانالهای تلویزیونی ویژه کودکان نمیتوانند تبلیغاتی که مربوط به غذاهایی با سطح بالای چربی، سدیم و قند است را از ساعت ۵ بعدازظهر تا ۹ شب پخش کنند. همچنین، مشابه با شیلی، بازاریابان غذا در تایوان نمیتوانند محصولات خود را با اسباببازیهای رایگان در رستورانها تبلیغ کنند.
کاهش ۳۷ درصدی تبلیغات مواد غذایی مضر در انگلستان
۱۰ سال پیش، دولت بریتانیا قانونی را تصویب کرد که تبلیغات تلویزیونی غذاهای پر چربی، پر شکر و پر نمک را برای کودکان زیر ۱۶ سال ممنوع میکرد. بر اساس گزارش وزارت بهداشت بریتانیا، اکنون کودکان حدود ۳۷ درصد کمتر در معرض این تبلیغات قرار میگیرند و هزینههای سالانه برای تبلیغات هدفمند به این گروه سنی نیز، ۴۱ درصد کاهش یافته است.