پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

پلتفرم جریان: انتقال فعالیت به تلگرام جریان را زنده نگه داشت

الهه صالحی الهه صالحی
15 فروردین 1402
زمان مطالعه: 4 دقیقه
پلتفرم جریان: انتقال فعالیت به تلگرام جریان را زنده نگه داشت
زمان مطالعه: 3 دقیقه

حرف تازه‌ای نیست اگر بگوییم ۶ ماه گذشته برای کسب‌وکارها سخت گذشت. شبکه‌های اجتماعی پرطرفداری مانند اینستاگرام و واتس‌اپ فیلتر شدند و همین موضوع فعالیت بسیاری از افراد و کسب‌وکارهای فعال در این حوزه را تحت تاثیر قرار داد. پلتفرم جریان به عنوان پلتفرم تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی که بیشتر روی اینستاگرام متمرکز بود، یکی از همین پلتفرم‌ها بود که حتی برخی تصور می‌کردند طوفان‌های چند ماه گذشته جریان را از پا در آورده است اما مجتبی ابوطالبی، مدیرعامل جریان هفته قبل در لینکدین خود با انتشار نموداری از فروش این مجموعه در شش ماه گذشته نوشت که هرچند که جریان روزهای سختی را گذرانده اما همچنان زنده است و به فعالیت خود ادامه می‌دهد. ابوطالبی در گفت‌وگو با دی‌ام برد می‌گوید که جریان قصد دارد در آینده پلتفرم‌های مختلفی فعالیت کند.

پلتفرم جریان: انتقال فعالیت به تلگرام جریان را زنده نگه داشت 1

مجتبی ابوطالبی، مدیرعامل جریان

در لینکدین اشاره کرده بودید که جریان هنوز زنده است. در ابتدا شاید بد نباشد که با این سوال شروع کنیم که در ۶ ماه گذشته چه اتفاقاتی افتاد؟ نموداری در لینکدین منتشر کرده بودید که نشان می‌داد فروش جریان در ماه مهر به صفر نزدیک شده و دوباره حالت صعودی پیدا کرده است. این ۶ ماه چطور گذشت و چه چالش‌هایی را پشت سر گذاشتید؟

در مهر ماه گذشته و با از دسترس خارج شدن اینستاگرام، بسیاری از کسب‌وکارها حتی فعالیت در صفحات خودشان را نیز متوقف کردند چه برسد به اینکه بخواهند در بستر اینستاگرام تبلیغات انجام بدهند؛ در نتیجه فروش ما در مهر ماه به صفر نزدیک شد. در آن زمان ما تلاش کردیم راهکارهای جایگزین را مورد بررسی قرار داده و ابزارها و راهکارهای جدیدی برای کسب‌وکارها در نظر بگیریم.

پلتفرم جریان: انتقال فعالیت به تلگرام جریان را زنده نگه داشت 2

در نهایت تصمیم گرفتیم فعالیت خود را در تلگرام جدی‌تر کرده و این پلتفرم را به عنوان بستر اصلی تبلیغات خود انتخاب کنیم؛ این اقدام باعث شد تا تبلیغات بهینه‌تر و نتیجه بهتر باشد و کسب‌وکارها بودجه بیشتری برای تبلیغات در تلگرام در نظر بگیرند. در حال حاضر نیز بخش عمده‌ای از فروش ما مرتبط با تلگرام است و این موضوع به بازگشت آمارهای فروش ما کمک زیادی کرد.

درحال حاضر نیز رفته رفته کسب‌وکارها در حال برگشت به فضای اینستاگرام هستند و فعالیت ما نیز در این پلتفرم ادامه دارد.

در آینده قرار است چه استراتژی اتخاذ کنید؟

در استراتژی جدید ما قصد داریم فعالیت در پلتفرم‌های متنوعی را جلو ببریم تا بتونیم ریسک را کاهش دهیم.

فضای ملتهب ۶ ماه گذشته تا حد زیادی اجازه فعالیت در اینستاگرام را نمی‌داد. شرایط تلگرام متفاوت‌تر بود؟ برای تبلیغات در این پلتفرم با چالشی روبرو نشدید؟

در اینجا نکته بسیار مهم سگمنت‌بندی‌ بود؛ به طور مثال اگر بخواهیم به یکی از سگمنت‌ها به عنوان نمونه اشاره کنیم، یکی از اقشاری که ما احساس می‌کردیم کمتر با این موضوع درگیر هستند، خانم‌های خانه‌دار بالای ۴۰ سال بودند. کسب‌وکارهایی که مخاطبشان این دسته از افراد بودند، می‌توانستند در کانال‌هایی که مخاطبشان این گروه بودند فعالیت کنند.

در آبان ماه موجی به راه افتاد که کسب‌وکارهای کوچک در حال تعطیل شدن هستند و مسئله مهم در آن برهه این بود که کسب‌وکارها از این شرایط سالم بیرون بیایند؛ ما در آن زمان با تمام ملاحظاتی که وجود داشت، سعی کردیم فضای تلگرام را آزمایش کنیم و در نهایت راهکارهایی به کسب‌وکارها ارائه کنیم که بتوانند بازدهی خود را در آن شرایط حفظ کنند.

در حال حاضر فضای تبلیغ در اینستاگرام چقدر به ۶ ماه گذشته بازگشته است؟

البته که همچنان در خیلی از حوزه‌ها اینستاگرام بیشترین بازدید را دارد و در خیلی از مواقع بازدهی بهتری گرفته می‌شود، اما قطعا فیلترینگ تاثیرات خود را داشته. به طور مثال قبلا در اینستاگرام ویدیوها بازدهی بیشتری داشتند اما در حال حاضر با توجه به سرعت اینترنت محتوای تصویری یا متنی بازدید بیشتری دارد و این بازی در حال عوض شدن است؛ هرچند این تاثیر در حال کاهش است و می‌توان گفت که روی فضاهایی که ما آنها را رصد می‌کنیم، تا ۷۰ درصد از بازدیدهای اینستاگرام به قبل از فیلترینگ بازگشته است.

نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
الهه صالحی
الهه صالحی
روزنامه‌نگاری خوانده‌م و عاشق رسانه‌م؛ دی‌ام برد برای من فرصت جدیدی بود که بیشتر از دنیای جذاب مارکتینگ بدونم.
نظرات

اسمارتک