پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

جاجیگا از طریق پیگیری حقوقی تبلیغ Google ads رقیب روی نام برندش را متوقف کرد

مهسا بهادری مهسا بهادری
28 فروردین 1403
زمان مطالعه: 5 دقیقه
جاجیگا از طریق پیگیری حقوقی تبلیغ Google ads رقیب روی نام برندش را متوقف کرد
زمان مطالعه: 4 دقیقه

موضوع اجرای کمپین تبلیغاتی گوگل ادز روی کلیدواژه رقیب نه در ایران و نه در دنیا داستان جدیدی نیست. کسب‌وکارهای مختلفی در این زمینه چالش داشته و دارند و همیشه بحث حرفه‌ای و اخلاقی بودن یا نبودن این اتفاق میان مارکترها داغ است. حالا مدیرعامل جاجیگا در اجتماعی ایکس عنوان کرده که توانسته‌اند از طریق مکاتبه با گوگل جلوی تبلیغ گوگل ادز یکی از رقبایشان را بگیرند.

ماجرا از اواسط سال گذشته شروع شد، زمانی که یکی از بازیگران آنلاین رزرو اقامتگاه، روی کی‌ورد «جاجیگا» تبلغاتی با عنوان «اجاره ویلا ارزان‌تر از جاجیگا» انجام داد. به دنبال همین مسئله بابک سهرابی مدیرعامل «جاجیگا» در گام اول نسبت به این ماجرا اعتراض کرد و با استناد به قوانین گوگل اعلام کرد که این ماجرا قابلیت پیگیری حقوقی دارد.

آیا اجرای کمپین تبلیغاتی گوگل ادز روی کلمه رقیب ممنوع است؟

گوگل صراحتاً در قوانین خود آورده است که با تبلیغات غیرمجاز که از محتوای دارای حق کپی‌رایت استفاده می‌کنند، برخورد می‌کند و مدیرعامل «جاجیگا» با کمک شرکت حقوقی «وینداد» این ماجرا را پیگیری کرده و در نهایت این تبلیغ از گوگل حذف شد. سهرابی با انتشار توییتی اعلام کرد: «توی این توییت گفته بودم این نوع تبلیغ قابل پیگیریه. که اگر از نام برند رقیب در کپی متن تبلیغ استفاده بشه، درواقع مشتری گمراه میشه و برخلاف نیت‌اش به جای دیگه هدایت میشه و این نقض قوانین مالکیت فکری گوگل هست. با پیگیری حرفه‌ای تیم وینداد این تبلیغ مسدود شد.»

جاجیگا از طریق پیگیری حقوقی تبلیغ Google ads رقیب روی نام برندش را متوقف کرد 1

با کمک وینداد در سه هفته تبلیغ را حذف کردیم

به دنبال این پیام منتشر شده این موضوع را از وحید باقری، سرپرست تیم بازاریابی «جاجیگا» پیگیری کردیم که در ادامه می‌خوانید.

بر اساس گفته باقری مشکل اصلی «جاجیگا» این بود که رقیبشان از کلمه «جاجیگا» در تیتر تبلیغ استفاده کرده بود. هرچند که مدل‌های مختلف تبلیغات وجود دارد که از کی‌ورد استفاده می‌کنند، اما کلمه اصلی را در تیتر نمی‌آورند. در این کیس این اصل را رعایت نشده بود و اتفاقی که رخ می‌داد این بود که کاربر با سرچ «جاجیگا»، وارد یک سایت دیگر می‌شد و وقتی مخاطبان با سایت مقصد تماس می‌گرفتند، فکر می‌کردند که آن‌جا «جاجیگا» است.

او درباره این اتفاق گفت: «داستان این است که در این چندسال میان ما و رقبایمان یک مرام‌نامه نانوشته‌ وجود دارد که کسی روی کی‌ورد دیگری کار تبلیغاتی انجام ندهد و عمل به این ماجرا هم یک فضای دو سر برد برای همه برندها است؛ اما در شهریور سال گذشته یکی از بازیگران صحبتی که میان فاندرها بود را کنار گذاشت و روی کی‌ورد «جاجیگا»، و چند پلیر دیگر ad اجرا کرد. همان زمان بابک سهرابی، مدیر عامل «جاجیگا» روی این ماجرا توییتی زد و صحبت‌هایی هم در این میان شکل گرفت، تا این که ما این ماجرا را از طریق تیم «وینداد» پیش بردیم و آن‌ها با کارهای حقوقی که انجام دادند آن تبلیغ را حذف کردند.»

باقری درباره زمان صرف شده برای انجام فرآیند گفت: «در مجموع شاید ما حدود 10 هفته درگیر این ماجرا بودیم و تقریبا بعد از دو هفته این ماجرا را رسانه‌‌ای کردیم و کل فرآیند پیگیری این ماجرا از جانب تیم «وینداد» هم تقریبا سه هفته طول کشید.»

جاجیگا از طریق پیگیری حقوقی تبلیغ Google ads رقیب روی نام برندش را متوقف کرد 2

وحید باقری، سرپرست تیم بازاریابی جاجیگا

وینداد چگونه آن تبلیغ را حذف کرد؟

برای بررسی این موضوع که وینداد چگونه توانسته این تبلیغ را حذف کند، با محمدحسین امیری، مدیر عامل این مجموعه به گفت‌وگو پرداختیم. او درباره محافظت از حقوق مالکیت فکری کسب‌وکارها توسط «وینداد» توضیح داد: «ما در وینداد ارائه‌دهنده خدمات حقوقی و تخصصی کسب‌وکارها به صورت آنلاین هستیم و مدتی است یکی از سرویس‌های ما با عنوان «محافظت از حقوق مالکیت فکری کسب‌وکارها» راه‌اندازی شده است. بزرگ‌ترین دارایی استارتاپ‌ها و کسب‌وکارها، اعتبار برند و فکر آن‌ها است و به همین دلیل هم در فضای آنلاین از این مسئله سواستفاده می‌شود. کاری که ما انجام می‌دهیم این است که اگر در حقوق مالکیت فکری کسب‌وکارها در فضای آنلاین نقضی صورت گیرد، ما مطابق پروتکل‌های بین‌المللی که درباره این موضوع وجود دارد آن را پیگیری می‌کنیم و از هرگونه سواستفاده و نقض این قانون جلوگیری می‌کنیم.»

جاجیگا از طریق پیگیری حقوقی تبلیغ Google ads رقیب روی نام برندش را متوقف کرد 3

محمدحسین امیری، مدیرعامل وینداد

مدیرعامل «وینداد» درباره نحوه پیگیری مشکل پیش آمده برای جاجیگا گفت: «باتوجه به اینکه ما با شرکت‌های بزرگی هم همکاری داشتیم، یک اعتباری نزد متا، تلگرام و گوگل داریم که باعث می‌شود این پروسه را نسبت به پروسه قضایی سریع‌تر پیش ببریم. اگر کسب‌وکاری بخواهد شکایت و پیگیری‌های مربوط به آن را انجام دهد به طور میانگین دو سال زمان می‌برد اما ما این کار را با هزینه بسیار کم‌تر و در مدت زمان کم‌تر از یک ماه انجام می‌دهیم. اتفاقی که دقیقا برای جاجیگا افتاد هم به این صورت بود و ما پس از پیگیری‌هایی که انجام دادیم توانستیم در مدت دو هفته بر اساس قوانین آی‌پی و مالکیت فکری از طریق گوگل آن لینک‌ها را حذف کردیم.»

او در پاسخ به این سوال که آیا پس از این پیگیری، وبسابت مربوطه اخطار گرفت یا با مشکل خاصی مواجه شد؟ توضیح داد: «پیگیری این ماجرا انواع مختلفی دارد و رویکرد ما فقط حذف تبلیغات بود، اما با رویکردهای دیگر هم می‌توانستیم وارد شویم.»

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
مهسا بهادری
مهسا بهادری
نظرات

اسمارتک