پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار گزارش‌ها
در پنل نشست بازاریابی و تبلیغات در بستر موبایل مطرح شد:

حریم شخصی در بازاریابی موبایلی مهم است؛ برندهای بزرگ از این ابزار مهم غافلند

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
3 مهر 1403
زمان مطالعه: 6 دقیقه
حریم شخصی در بازاریابی موبایلی مهم است؛ برندهای بزرگ از این ابزار مهم غافلند
زمان مطالعه: 4 دقیقه

در حاشیه کنگره موبایل ایران، پنل گفتگوی «برندینگ، بازاریابی و تبلیغات در بستر موبایل» با حضور حسین عالیان مدیرعامل آژانس تدبیرگران و رییس کمیته راهبردی کنگره موبایل ایران به عنوان گرداننده پنل، صادق محمدی مدیرعامل مدیانا و عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان نرم افزار موبایل، رضا مهدوی موسس آژانس برندسازی، میعاد مزرعه مدیرعامل آژانس تبلیغاتی بلوباکس و امیرعلی نجفی معاون بازاریابی روبیکا برگزار شد.

به گزارش دی ام برد، صادق محمدی مدیرعامل مدیانا و عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان نرم افزار موبایل، در ابتدای این پنل گفت: «وقتی صحبت از موبایل به عنوان یک رسانه می‌شود، باید تجربیات مربوط به فضای مجازی و پیامک را در نظر گرفت. ۹۰ درصد از فعالانی که در حوزه تبلیغات و مارکتینگ با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند، بدانند که قبل از هر کاری در برقراری ارتباط می‌توانند از پیامک که در جذب و ریتنیشن موضوع پرکاربردی است؛ بهره ببرند. برقراری ارتباط با پیامک ممکن است موضوع حریم شخصی را که در تمام دنیا و کشور خودمان مورد توجه قرار دارد، پیش بکشد اما واقعیت این است که پیامک به عنوان یک کانال تبلیغاتی ظرفیت بسیاری دارد، به خصوص اگر این مخاطب مشتری باشد. این حوزه در سال‌های اخیر بسیار رشد کرده و موضوعاتی همچون فیلترینگ نیز به رشد آن دامن زده است و پیامک در سریع‌ترین زمان ممکن پیام را به مخاطب می‌رساند.»

در ادامه رضا مهدوی استراتژیست برند گفت:‌ «بزرگترین مشکلی که درحال حاضر با آن مواجهیم این است که در اکثر مدیاها مخصوصا موبایل، تلاش می‌کنیم چیزی را بفروشیم. موبایل ابزار خوبی است که با آن رابطه بسازیم ولی این کار را نمی‌کنیم. بزرگترین معضلی که وجود دارد و باید به آن پرداخت این است که باید دست از فروختن همیشگی برداریم و تعاملی بین فروش و ایجاد رابطه برقرار کنیم.»

میعاد مزرعه مدیرعامل آژانس تبلیغاتی بلوباکس نیز گفت: «آژانس تبلیغاتی بلوباکس چندسالی است که تعاملی را بین تمام بانک‌ها ایجاد می‌کند. برخی از دوستان و یا برندهایی را می‌بینیم که درخواستشان صرفا تولید محتوا برای کسب و کارشان است ولی در خاطر ندارند که موبایلی وجود دارد و چند ساعت در روزمره برای هر کاری از جمله جستجو در گوگل، سفارش غذا، ارتباط‌گیری و … از آن استفاده می‌کنند. تلفن همراه بیشترین ارتباط و پیام را منتقل می‌کند و پر از پیام است و تبلیغات را در آن به راحتی می‌توان مخابره کرد».

۹۰ درصد تولید‌کنندگان محتواهای زرد بودجه محدود دارند

در ادامه نجفی معاون بازاریابی روبیکا ‌درباره فروش محتوا و آنالیز آن، گفت: «رسانه‌داران تلاش می‌کنند که رسانه خودشان را بالا بکشند و بهره‌گیری از چنین محتواهایی طبیعی است یعنی نمی‌توان به صاحبان رسانه خرده گرفت؛ شما هم اگر یک رسانه در اختیار داشته باشید، یک سری تعهدات دارید و باید تعهداتان را عملی کنید پس گزینه اول این است که آن چیزی را که دارید، عرضه کنید و مشتری را به کانال خودتان بیاورید. این موضوع به ذات سازمانی آن آژانس بازمی‌گردد، مثلا ما مدیا نمی فروشیم و در راستای هدف تبلیغاتی هر برند اگر لازم باشد به مشتری توصیه می‌کنیم از چه رسانه‌ای در جهت تبلیغات خود استفاده کند البته نه اینکه یک رسانه نسبت به سایر رسانه ها برتری داشته باشد، هیچ رسانه جایگزین هیچ رسانه دیگری نیست، اما اثربخشی وابسته به هم‌افزایی بین رسانه‌ها است و اینکه شما چه ترکیبی از رسانه‌ها را کنار هم قرار دهید، یک هنر است.»

عالیان نیز در ادامه این نشست گفت: «۹۰ درصد از تولیدکنندان محتواهای زرد، بودجه محدودی دارند و باید خیلی سریع توجه بگیرند، برای همین گاهی محتوای زرد تولید می‌کنند و وقتی برمی‌گردیم به عقبه تبلیغاتی خیلی از برندهای بزرگی که امروز داریم، متوجه می‌شویم که به هر طناب پوسیده‌ای چنگ انداخته‌اند و برای اینکه ترافیک ایجاد کنند و روی آن ترافیک درآمد تعریف کنند، از قبیل این کارها را انجام دادند و این بزرگترین علتی است که شما شاهد حجم عظیمی از این محتواهای زرد هستید.»

مزرعه نیز  ضمن بیان اینکه تولید محتوای زرد هم یک فرهنگ و آدابی دارد، گفت: «یعنی اتفاقی باید بیفتد که به مخاطب توهین نشود؛ در راس تولید چنین محتواهایی متاسفانه تلویزیون است. دهه هشتادی‌ها نسبت به نسل ما بیشتر چنین موضوعاتی را درک می‌کنند و مطمئن باشید دهه نودی‌ها هم بسیار درک این موضوع را پیدا می‌کنند و بسیار باهوش‌ترند و به واسطه آن‌ها اصلا دیگر محتوای زرد دیده نمی‌شود چرا که آنقدر سرعت بالا رفته است و جذابیت و شخصی سازی و هویت پردازی ملاک قرار گرفته که دیگر محتوای زرد مورد توجه قرار نمی‌گیرد.»

برند هنوز در ایران شکل نگرفته است

مهدوی نیز در بخش دیگری از این پنل گفت: «در ایران اصلا برندی شکل نگرفته است و شاید مسئله این باشدکه مجموعه مورد نظر از فرصت شبکه‌های اجتماعی استفاده نکرده‌ است. برخی از این فرصت بسیار کم بهره می‌برند و برخی هم بدون استراتژی و بدون نگاه شخصی مخاطبان را هدف قرار می‌دهند چرا که مقطعی فکر می‌کنند یا با ساختار و شرایط تبلیغات آشنا نیستند.»

مهدی ادامه داد: «ما شرکت های بزرگ و صنعت گران و بازرگانان خوبی داریم اما برندسازان خوبی نداریم. برند مشهور زیاد داریم ولی برندی با استانداردهای جهانی نداریم چون اگر داشتیم حداقل می‌توانستیم کارهای بزرگتری انجام بدهیم. خوب می‌فروشیم، خوب توزیع می‌کنیم ولی این به معنای اینکه برند خوبی باشیم نیست برای همین این آگاهی باید به وجود بیاید. اگر ما و بقیه همکاران روی این موضوع کار می کنیم و تلاش می‌کنیم که محتوا تولید کنیم برای همین آگاهی بخشی است؛ برای اینکه صاحبان کسب و کار بدانند که یک پارادایم دیگری وجود دارد به نام هویت و باید به سمت آن برویم چون این پارادایم در طول زمان شکل می‌گیرد و شما هرچه دیرتر به آن بپردازید دیرتر به نتیجه می‌رسید. ما نمونه های زیادی در همین کشور خودمان داشتیم، کسانی که خیلی موفق بودند، رهبر بازار بودند و ناگهانی با یک رقیب مواجه شدند. در این دنیای تبلیغات جنگ است و باید به دانش روز مسلح باشید وگرنه از دور رقابت خارج می‌شوید و بدانید اگر این دانش ها را ندارید و هنوز مغلوب نشدید چون حریف قدرش مقابل شما نایستاده است.»

مسئله ما، محتواست

نجفی معاون بازاریابی روبیکا، در ادامه این نشست تاکید کرد: «مساله ما محتوا است و در تولید آن باید به این فکر کنیم که واقعا ما تا حالا محتوای استاندارد تولید کرده‌ایم یا به این موضوع فکر کرده‌ایم که بحث محتوای زرد چیست یا محتوای فاخر چیست؟ آیا محتوای زرد و محتوای فاخر ۱۰ سال پیش با محتوای زرد یا فاخر امروز یکسان است؟ یا اینکه اصلا برای ما فرهنگ سازی کرده‌اند؟ ما هم هیچ کاری برای این موضوع انجام ندادیم و باید در مورد این قضیه صحبت بکنیم و آژانس محتوا و آژانس خلاقیت باید اطلاع رسانی کند که امروز در قرن ۲۱ جایگاه خلاقیات و محتوای فاخر چیست.»

او ادامه داد:‌ «ما باید یک قدم جلوتر بیایم و در مورد این صحبت بکنیم که ما در فرهنگ سازی چه کاری انجام داده‌ایم. به نظرم بزرگترین مسئله ما استاندارد سازی نسبت به این موضوع است ولی ما هنوز حتی معنای ترند را نفهمیدیم .اگر بدانی چه چیزی ترند است و چگونه روی موج درست آن سوار شویم به خوبی می‌توانیم اهداف مان را پیاده سازی کنیم و از آن بهره‌برداری درست کنیم.»

 

پاکت
به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات

در حال بارگیری کپچا...

پلاتین