پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار گزارش‌ها

فودکس ایران و راه‌اندازی نمایشگاه دیجیتال برای سهولت ارتباط بین مصرف‌کننده و تولید‌کننده

الهه صالحی الهه صالحی
27 شهریور 1402
زمان مطالعه: 6 دقیقه
فودکس ایران و راه‌اندازی نمایشگاه دیجیتال برای سهولت ارتباط بین مصرف‌کننده و تولید‌کننده
زمان مطالعه: 4 دقیقه

 فودکس استارتاپ تخصصی در حوزه صنعت غذا و نوشیدنی است که با هدف بهبود فرهنگ غذایی ایران فعالیت‌ خود را آغاز کرده و قرار است راوی برندهای این حوزه در دنیای دیجیتال باشد. یکی از گام‌هایی که فودکس ایران برای تحقق این هدف برداشته، راه‌اندازی نمایشگاه دیجیتال برای حضور و معرفی برندهای غذایی و نوشیدنی، و فراهم کردن بستری برای سهولت ارتباط بین مصرف‌کننده و تولیدکننده است.

به گزارش دی‌ام برد، احسان الله‌وردی، مدیر اجرایی فودکس در این رابطه فودکس را یک استارتاپ در صنعت غذا معرفی می‌کند که در تلاش است که برای بهبود فرهنگ غذایی کشور اقداماتی را در بستر دیجیتال انجام داده و با ارائه خدمات ارزش‌آفرین برای دو ذی‌نفع اصلی این حوزه یعنی تولیدکننده و مصرف‌کننده، مزایایی را ایجاد کند.

او در این رابطه توضیح می‌دهد: «حدود یک سال و نیم است که فودکس با این چشم‌انداز فعالیت خود را آغاز کرده است و با آگاهی‌رسانی به مصرف‌کننده در جهت آداب مصرف مواد غذایی و نوشیدنی، توانسته به جایگاه خوبی در نتایج جستجوهای گوگل دست پیدا کند.»

فودکس ایران؛ نمایشگاه دیجیتال صنعت غذا و نوشیدنی

الله وردی توضیح می‌دهد: «واژه فودکس (Foodex) در تمام دنیا یک کلمه کلیدی شناخته‌شده در صنعت غذاست؛ چرا که سالیان سال است که اغلب نمایشگاه‌های صنعت غذا در سراسر دنیا با نام فودکس برگزار می‌شوند. فودکس ایران نیز با این ذهنیت که چرا تولید‌کنندگان صنعت غذا و نوشیدنی تنها یک یا دو بار در سال، برای یک مدت محدود چند روزه و فقط برای مخاطبان محدود به یک مکان خاص، نمایشگاه فیزیکی برگزار کنند؟ فودکس یک نمایشگاه غذایی آنلاین را راه‌اندازی کرده که با ارائه پروفایل دو زبانه به برندهای غذا و نوشیدنی، تلاش می‌کند صنعتگران غذا و نوشیدنی همواره بتوانند به تمامی اهداف ملی و بین‌المللی که در یک نمایشگاه حضوری دنبال می‌کنند، برسند.»

فودکس ایران و راه‌اندازی نمایشگاه دیجیتال برای سهولت ارتباط بین مصرف‌کننده و تولید‌کننده 1

الله‌وردی افزود، با مقایسه‌ٔ توانمندی برندهای غذا و نوشیدنی ایران در جهت تولید و تامین محصولات غذایی و نوشیدنی، می‌توان فهمید که به چه میزان این صنعت قدرتمند و حیاتی است و می‌تواند به جایگاه ویژه‌ای در منطقه و بین کشورهای جهان دست پیدا کند.

نمایشگاه دیجیتال صنعت غذا و نوشیدنی برای اولین بار در نمایشگاه اگروفود ۱۴۰۲ رونمایی شد و به برندهای این صنعت معرفی شد. به گفته صنعتگران در نمایشگاه اگروفود، جای چنین نوآوری‌هایی در صنعت غذا خالی است و تمامی صنایع باید از پتانسیل‌های موجود در بستر دیجیتال در جهت رشد و پیشرفت هر روزه بهره‌مند شوند.

الله‌وردی معتقد است که حضور در نمایشگاه دیجیتال فودکس برای برندها، مزیت‌هایی که در ادامه به آنها اشاره می‌شود، خواهد داشت:

  • معرفی نمایشگاه دیجیتال در جهت انعکاس توانمندی‌های برندهای غذا و نوشیدنی در عرصه‌ی بین‌المللی
  • معرفی کامل برند، راه‌های ارتباطی و محصولات آن به دو زبان انگلیسی و فارسی
  • بسترسازی گسترش ارتباطات بین‌المللی برند در جهت واردات مواد اولیه و صادرات محصولات غذایی و رقابت در عرصه بین‌المللی
  • کاتالوگ دیجیتالی معرفی برند و محصولات آن به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی + امکان ارسال انبوه به مخاطبان هدف
  • حضور نام و محصولات برند در نخستین نتایج جستجوهای گوگل به زبان‌های انگلیسی و فارسی
  • دریافت ایمیل‌های تخصصی و کاربردی در حوزه صنعت غذا و نوشیدنی از جمله: قوانین صادراتی کشورهای مختلف، معرفی بازارهای بالقوه برای ورود و عرضه محصولات، معرفی تامین‌کنندگان داخلی و خارجی، متقضیان نمایندگی و اشتغال به صورت ماهیانه
  • کاهش هزینه‌ و زمان بازاریابی
  • دریافت فایل‌های تخصصی تحقیقات بازار شامل اطلاعات معتبر درباره فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در بازار، و سلایق و دغدغه‌های جدید مصرف‌کنندگان صنعت غذا و نوشیدنی
  • امکان معرفی کامل محصولات و فروش آن‌ها از طریق پروفایل شخصی برند در نمایشگاه دیجیتالی
  • معرفی نمایندگی‌های برند در سراسر ایران و جهان
  • امکان طراحی نظرسنجی از مصرف‌کننده درباره تصویر ذهنی مخاطب نسبت به محصولات و ارسال گزارش ماهیانه

بستری برای به اشتراک‌‌گذاری تجربیات 

علاوه بر این به گفته الله وردی،‌ فودکس با هدف قوی‌تر کردن پیوندهای درون صنعت، بخش ویژه‌ای را به نام Food Expert برای برندهایی که به‌دنبال اثرگذاری هستند در نظر گرفته است. در این بخش فعالین حوزه صنعت غذا و نوشیدنی می‌توانند:

  • تجربیات خود را به اشتراک بگذارند
  • هم‌افزایی و رشد فعالان و متخصصان صنعت غذا و نوشیدنی
  • با اصول اولیه راه‌اندازی یک کسب‌وکار مواد غذایی یا نوشیدنی آشنا شوند
  • به اطلاعات کاربردی و تخصصی صنعت دست پیدا کنند
  • در ورکشاپ‌ها و پنل‌های گفتگوی تخصصی شرکت کنند
  • عضوی از اجتماع متخصصان و فعالان صنعت باشند

گزارش‌های جامع و تخصصی صنعت غذا و نوشیدنی

مدیر اجرایی فودکس در ادامه به گزارش‌های دوره‌ای فودکس ایران در صنعت غذا اشاره کرده و گفت: «این گزارش‌‌ها قرار است هر ۲ ماه یک‌بار در رابطه با بخشی از صنعت غذا به صورت رایگان منتشر شود و در اختیار عموم قرار گیرد. فودکس با ارائه گزارش‌های تخصصی بازار تغذیه و رفتار مصرف‌کننده، دسترسی فعالان حوزه صنعت غذا و نوشیدنی به اطلاعات ارزشمند و کمیاب را تسهیل می‌کند.»

اولین گزارش فودکس: بشقاب سلامت ایرانیان

الله‌وردی گفت: «در گزارش اول تلاش کرده‌ایم روی موضوع سرانه تغذیه ایرانیان تمرکز کرده و آن را با متوسط سرانه مصرف جهان مقایسه کنیم. مفهوم «بشقاب من» الگویی است که توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده تدوین شده و شامل پروتئین‌ها، غلات، سبزیجات، میوه‌ها، لبنیات و  افزودنی‌هایی مانند روغن، نمک، شکر و نظایر آن است. هدف از این پژوهش، تعیین سهم مواد غذایی عمده در سبد ایرانیان و رژیم تغذیه‌ای ایرانیان براساس انواع متغیرهای جمعیت‌شناختی بوده است. گزارش « بشقاب سلامت ایرانیان » در حال حاضر در سایت فودکس در دسترس عموم است.»

دومین گزارش فودکس: ایدهٔ سلامت غذایی در ذهن ایرانیان

مجموعه فودکس ایران در راستای مسئولیت اجتماعی برند خود، یک پژوهش جامع درباره ایده‌ سلامت غذایی در ذهن ایرانیان انجام داده است. در این گزارش سعی شده تا به این پرسش‌ها پاسخ داده شود که معنای سلامت تغذیه برای ایرانیان چیست، دانش مردم در حوزه سلامت تغذیه‌ای چگونه است و منبع اصلی این دانش کجاست. این پژوهش که نتایج آن در قالب یک گزارش مفصل ۵۰ صفحه‌ای منتشر شده، براساس یک پرسشنامه و با مشارکت حدود ۴۸۰۰ نفر از ایرانیان تدوین شده است. در این گزارش نگرش ایرانیان به تغذیه سالم بررسی شده و تلاش بر این بوده تا کاوشی در ذهن ایرانیان انجام شود و مفاهیم مرتبط با تغذیه سالم شناسایی و گزارش شود. 

الله‌وردی در پایان افزود، بستر دیجیتال فضای مناسبی برای بهبود فرآیندهای بازاریابی و عملیاتی برای تمامی فعالان همه‌ صنایع است و او معتقد است که حضور و درگیری صنعتگران با بستر دیجیتال موجب می‌شود که بسیاری از هزینه‌های آن‌ها کاهش یافته و رشد بیشتری را به ارمغان بیاورد. او امیدوار است که تمامی صنایع بتوانند از پتانسیل‌های مختلف این بستر در جهت رشد و شکوفایی هرچه بیشتر صنایع ایران به ویژه صنعت حیاتی غذا بهره‌مند شوند.

شما می‌توانید گزارش جامع فودکس را در اینجا بخوانید.

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
الهه صالحی
الهه صالحی
روزنامه‌نگاری خوانده‌م و عاشق رسانه‌م؛ دی‌ام برد برای من فرصت جدیدی بود که بیشتر از دنیای جذاب مارکتینگ بدونم.
نظرات

اسمارتک