بررسی صورتهای مالی سال ۱۴۰۳ نشان میدهد که بعضی شرکتهای بیمه، بودجه تبلیغات و بازاریابی خود را بهطور قابلتوجهی افزایش دادهاند تا سهم بیشتری از بازار بگیرند. در مقابل، برخی دیگر تغییر زیادی در این زمینه نداشتهاند. بررسی عملکرد تبلیغاتی ۸ شرکت بیمهای فعال در بازار سرمایه نشان میدهد که میزان و نوع هزینهکرد آنها در تبلیغات، تفاوتهای قابل توجهی با یکدیگر داشته است.
اخبار
گزارشها
بیمه البرز، رازی، معلم و سرمد در سال ۱۴۰۳ هزینه تبلیغات خود را به طور چشمگیری افزایش دادند

مرداد ۱۲, ۱۴۰۴
زمان مطالعه: 4 دقیقه

فهرست مطلب
به گزارش دیامبرد، شرکتهای بیمه نیز مانند سایر کسبوکارها هر سال بخشی از درآمد خود را صرف تبلیغات و بازاریابی میکنند. بررسی صورتهای مالی شرکتهای مطرح بیمهای در سال ۱۴۰۳ نشان میدهد که میزان هزینهکرد در تبلیغات، آگهی و رویدادهای تبلیغاتی، بهعنوان یکی از مهمترین ابزارهای جذب مشتری و افزایش سهم بازار، در برخی شرکتها رشد قابل توجهی داشته و در برخی دیگر ثابت بوده یا تغییرات کمتری را تجربه کرده است.
در این گزارش قصد داریم میزان هزینههای تبلیغاتی ۸ شرکت بیمهای مطرح در بازار سرمایه را در سال ۱۴۰۳ بررسی و آن را با هزینههای سال گذشته مقایسه کنیم. این هشت شرکت شامل بیمه البرز، دانا، رازی، دی، آسیا، سینا، معلم و سرمد هستند. لازم به ذکر است که تمام ارقام و اطلاعات ارائهشده، از صورتهای مالی حسابرسیشده منتهی به سال مالی ۱۴۰۳ جمعآوری شدهاند.
بیمه البرز؛ هزینه تبلیغات دوبرابر و هزینه همایشها و رویدادها سه برابر شد
براساس امار منتشر شده در کدال، شرکت بیمه البرز (سهامی عام) در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۸۵ میلیارد تومان را به تبلیغات و آگهی اختصاص داد، در حالی که این رقم در سال ۱۴۰۲ برابر با حدود ۴۱.۳۲ میلیارد تومان بوده است. همچنین هزینههای مربوط به برگزاری سمینار، همایش و سایر رویدادها در سال ۱۴۰۳ به ۵۲.۱۵ میلیارد تومان رسید، در حالی که این هزینه در سال ۱۴۰۲ معادل ۱۳.۴۶ میلیارد تومان بوده است.
به وضوح مشخص است که بیمه البرز در سال گذشته، هزینههای مربوط به تبلیغات و بازاریابی خود را به طور چشمگیری افزایش داده است.
بیمه دانا؛ هزینه ۱۱۱ میلیاردی برای تبلیغات
در سال ۱۴۰۳، شرکت بیمه دانا مبلغ ۱۱۱.۰۵ میلیارد تومان برای آگهی و تبلیغات هزینه کرده که نسبت به هزینه ۱۱۱.۱۴ میلیارد تومانی سال ۱۴۰۲، تغییر چندانی نداشته و تقریباً ثابت باقی مانده است.
بیمه رازی؛ با هدف افزایش سهم بازار، هزینه تبلیغات را دوبرابر کرد
هزینه تبلیغات و آگهی شرکت بیمه رازی در سال ۱۴۰۲ معادل ۱۳.۵۶ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۳ به ۲۹.۴۶ میلیارد تومان افزایش یافت؛ یعنی بیش از دو برابر رشد داشته است. بر اساس یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی، این افزایش هزینه با هدف افزایش سهم بازار و جذب پرتفوی بهینهتر نسبت به سالهای گذشته صورت گرفته است.
بیمه دی؛ هزینه تبلیغات یک میلیاردی
یکی از نکات جالب و شاید عجیب در صورتهای مالی بیمه دی، مربوط به هزینههای تبلیغات این شرکت است. طبق این گزارش، گروه بیمه دی در سال ۱۴۰۳ حدود ۱.۰۶ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ حدود ۱.۴۲ میلیارد تومان برای تبلیغات و آگهی هزینه کرده است. این در حالی است که در سال گذشته، تبلیغات گستردهای از این شرکت در تلویزیون پخش میشد.
بیمه آسیا
طبق صورتهای مالی، بیمه آسیا در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۶.۸ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۴۱.۱ میلیارد تومان صرف تبلیغات و آگهی کرده است.
بیمه سینا
بیمه سینا نیز در سال ۱۴۰۳ مبلغی بالغ بر ۲۲.۷ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۷.۳ میلیارد تومان برای تبلیغات هزینه کرده است. در توضیحات صورتهای مالی این شرکت آمده که هزینه تبلیغات عمدتاً بابت بیلبوردهای نصب شده در سطح شهر طی سال جاری از بابت تبلیـغ بیمهها بوده است.
بیمه معلم؛ افزایش حدود دو و نیم برابری تبلیغات
بیمه معلم افزایش چشمگیری در بودجه تبلیغات خود داشته؛ بهطوری که این رقم از ۲۳.۱ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ به ۶۲.۷ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ رسیده است. در توضیحات این بخش ذکر شده: افزایش در هزینههای تبلیغات نسبت به سال مالی قبل به دلیل برنامههای تبلیغاتی شرکت از طریق بیلبوردهای تبلیغاتی سطح کشور تبلیغات تلویزیونی و فضاهای شهری و تبلیغات در فضای مجازی و نیز تبلیغات بابت پروژه اربعین بوده که در راستای افزایش پرتفوی شرکت و جذب بیمهگذاران صورتگرفته است.
بیمه سرمد؛ همکاری با صدا و سیما هزینه تبلیغات را دو ونیم برابر کرد
بیمه سرمد نیز از ۱۳.۱ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ به ۳۰.۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ افزایش هزینه تبلیغاتی داشته است. در توضیحات مالی این شرکت آمده که دلیل اصلی این افزایش، عقد قرارداد با صدا و سیما و ورود به تبلیغات تلویزیونی بوده است.
بیمه کوثر
شرکت بیمه کوثر در سال ۱۴۰۳ حدود ۶۲٫۱ میلیارد تومان بابت تبلیغات هزینه کرده است؛ این در حالیست که هزینه تبلیغات این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۶٫۶ میلیارد تومان بوده است.
بیمه پاسارگاد
شرکت بیمه پاسارگاد در سال ۱۴۰۳ حدود ۸۷٫۱ میلیارد تومان بابت تبلیغات و انتشارات هزینه کرده است؛ این رقم در سال ۱۴۰۲ معادل ۵۹٫۸ میلیارد تومان بوده است.

نظرات