پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

ساغر رفیعی در پنل استیج اینوتکس؛ «۳۷۰ هزار نصب تقلبی را شناسایی کردیم و از هدر رفت دو میلیارد تومان جلوگیری کردیم»

مهسا بهادری مهسا بهادری
25 اردیبهشت 1403
زمان مطالعه: 5 دقیقه
ساغر رفیعی در پنل استیج اینوتکس؛ «۳۷۰ هزار نصب تقلبی را شناسایی کردیم و از هدر رفت دو میلیارد تومان جلوگیری کردیم»
زمان مطالعه: 4 دقیقه

پنل «تقلب پشت دیوارهای شیشه‌ای تبلیغات» یکی از پنل‌های استیج اینوتکس ۲۰۲۴ بود که با حضور ساغر رفیعی، مدیرعامل متریکس، پویا خجسته، مدیر بازاریابی سوپراپلیکیشن آپ، عارف شعبانی هم بنیانگذار دژینو و مجید منوچهری مدیرارشد درآمد اسمارتک برگزار شد.

هزینه به ازای هر نصب در ایران ارزان‌تر و انگیزه برای فراد کم‌تر است

ساغر رفیعی، دایرکتور پلتفرم متریکس در ابتدای این پنل با اشاره به اینکه تقلب در حوزه نصب هم مانند حوزه وب تعریف مشخصی دارد، گفت: «واقعیت این است که هرجا جریان پول وجود داشته باشد تقلب هم رخ خواهد داد؛ به طور کلی هر رفتار غیرعادی که به یک نصب بی‌کیفیت منجر شود از سوی ما به عنوان تقلب شناسایی و رصد می‌شود. براساس آماری که ما از سال ۱۴۰۱ منتشر کرده بودیم، ۳۷۰ هزار نصب تقلبی را شناسایی کرده و جلوی هدر رفت حدود دو میلیارد از بودجه مارکتینگ شرکت‌ها را گرفتیم.»

او در ادامه با اشاره به اینکه میزان تقلب در دنیا از ایران بیش‌تر است، گفت: «این موضوع دلایل مختلفی دارد. از جمله اینکه هزینه به ازای هر نصب در ایران ارزان‌تر است و به همین دلیل است که انگیزه برای فراد یا همان تقلب هم کمتر است. از سوی دیگر، مارکت ایران و قوانین سخت‌گیرانه‌تری دارد اما در سایر نقاط جهان قوانین سخت‌گیرانه‌ای در این زمینه وجود ندارد و هزینه به ازای نصب هم گران‌تر است، برای همین این اتفاق بیشتر رخ می‌هد.»

ساغر رفیعی

ساغر رفیعی، دایرکتور متریکس

هیچ پلتفرمی نمی‌تواند تقلب را به صورت صددرصدی تشخیص دهد

عارف شعبانی، مدیرعامل پلتفرم دژینو نیز گفت: «سال گذشته، اولین گزارش ما در همین حوزه منتشر شد و تا پیش از این هیچ گزارش شفافی در این زمینه وجود نداشت. گزارش‌های ما نشان می‌داد که تقلبی ۲۵ درصدی در حال رخ دادن است و جالب است بدانید که بیش‌ترین آمار تقلب مربوط به یک ناشر و وب‌سایت در حوزه موسیقی بود که حدود ۹۴ درصد از ترافیک‌های این سایت تقلبی و ساختگی بود.»

او در ادامه تاکید کرد: «هیچ پلتفرم تشخیص فرادی، نمی‌تواند ادعا کند که می‌تواند تقلب را به صورت صد درصدی تشخیص دهد. به‌جز یک یا دو مورد از انواع فراد، تشخیص سایر مدل‌ها و الگوریتم‌ها، بر اساس احتمالات است؛ پس صحبت کردن راجع‌به پارامترهایی که در تشخیص با این تقلب موثر بوده‌اند اهمیت دارد.»

رفیعی دایرکتور متریکس ادامه داد: «وظیفه یک پلتفرم شخص ثالث در این زمینه، ایستادن در سمت مشتری استو این پلتفرم‌ها باید حتی در غیاب مشتری منافع او را تامین و از حقوق او دفاع کنند.»

در ادامه ساغر رفیعی مدیرعامل متریکس با اشاره به پیچیدگی مفهوم «فراد» گفت: «فراد پیچیدگی دارد و درک مفهوم آن در پرفورمنس مارکت‌ها ساده نیست. وارد بحث فراد که می‌شویم همه می‌خواهند بدانند چیست؟ چه کاری صورت می‌دهد؟ در این حوزه علاقه وجود دارد، ولی هنوز دانش و سواد آن در حوزه نصب و این که به چه ترتیبی عمل می‌کند وجود ندارد. این رسالت به عهده ماست که مارکت را به بلوغی برسانیم که این آگاهی و اطلاع نسبت به بحث فراد به وجود بیاید. چون در این صورت درک و کنترل آن ساده‌تر خواهد بود.»

وی افزود: «اینجا بحث دیپ شدن در دیتای آنالیتیکس اهمیت پیدا می‌کند که در ایران جا نیفتاده است. رویکرد مارکت دنیا این است که حجم عمده‌ای از فرادها تا سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ از نوع کلیک اینجکشن بوده و در حال حاضر به سمت فرادهای از جنس بات مثل استیکی موینگ حرکت کرده است.»

ساغر رفیعی در پنل استیج اینوتکس؛ «۳۷۰ هزار نصب تقلبی را شناسایی کردیم و از هدر رفت دو میلیارد تومان جلوگیری کردیم» 1

تعریف مشترک از تقلب در بین بازیگران تبلیغات دیجیتال وجود ندارد

شعبانی، مدیرعامل پلتفرم دژینو توضیح داد:‌ «از سال ۹۳ تبلیغات دیجیتال به ایران وارد شده اما در طول این سال‌ها شاهد نوآوری زیادی در این تبلیغات نبوده‌ایم. از سوی دیگر این نکته را در نظر بگیرید که نسل‌ها در حال عوض شدن هستند و مدل رفتار آن‌ها هم به طبع در حال تغییر است. نسل کسانی که یک سایت خبری را باز می‌کنند و در آنجا در معرض تبلیغاتی مانند بنری و همسان قرار می‌گیرند در حال کم شدن است و باید این واقعیت را پذیرفت. در نتیجه درآمد سایت‌ها نیز در حال کاهش است و ممکن صاحب یک سایت که کسب‌وکار خود را در آستانه زمین خوردن می‌بیند، برای حفظ درآمد خود، به فراد روبیاورد.»

رفیعی نیز با اشاره به اهمیت آنالیتیکس اذعان داشت: «ما به دوستانی که از “متریکس” استفاده می‌کنند توصیه می‌کنیم روی آنالیتیکس تمرکز کنید و آن را با منابع ارگانیک مقایسه کنید. چون منبع ارگانیک می‌تواند معیار خوبی برای مقایسه باشد؛ چرا که با این مقایسه، اگر منبع تبلیغاتی مشکوک بود می‌تواند کنار گذاشته شود.»

مجید منوچهری، مدیر ارشد رشد درآمد ادتریس در پاسخ به صحبت‌های رفیعی گفت: «جریان درامدی که از آن حرف می‌زنیم به قدری کوچک است که صرفه ندارد این کار را بکنند. علاوه‌بر این ما در بحث فراد تکنولوژیکال چند سالی از دنیا عقب هستیم. از نظر من، ما باید با ادنتورک‌هایی مانند تپسل و یکتانت تعاریف مشترکی در این زمینه بسازیم و تعامل بهتری برقرار کنیم. ما به دنبال این هستیم که معنای جدید در زمینه اتفاق افتادن تقلب ایجاد کنیم، متاسفانه  تعریف مشترک از تقلب در بین بازیگران تبلیغات دیجیتال نداریم.»

ما در ابتدای صنعت تبلیغات دیجیتال هستیم

منوچهری در ادامه این پنل گفت: «کل پولی که در این صنعت جابجا می‌شود یک تا دو همت است که چند درصد از آن تقلب است؛ یعنی اگر موضوع را ریالی ببینیم متوجه می‌شویم اتفاق خاصی در حال رخ دادن نیست. اول با هم شفاف شویم که در این صنعت هیچ پول جدی جابه‌جا نمی‌شود.»

او ادامه داد: «هر چقدر ترافیک تمیزی به صاحب کسب‌و‌کار داده نشود، درآمد شرکت تبلیغاتی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، دغدغه‌ای که ما در این صنعت داریم و خیلی در این صنعت  اتفاق نیفتاده این است که نیازمند تخصص، دانش و تکنولوژی هستیم. صنعت تبلیغات دیجیتال در کشور ما خیلی نوپا است و ما در ابتدای مسیر هستیم.»

بادکوبه
به اشتراک بگذارید:
مهسا بهادری
مهسا بهادری
نظرات