اخبار
از لایحه حجاب مجلس: سفارش تبلیغات به اشخاص حقیقی و حقوقی داخل یا خارج کشور که فعالیت آنها نوعاً ترویج بیحجابی باشد ممنوع است
تحریریه دیامبرد
31 شهریور 1402
زمان مطالعه: 3 دقیقه
لایحه «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» امروز طی ۷۱ ماده به تصویب مجلس رسید و قرار است به مدت سه سال و به صورت آزمایشی اجرا شود.
نمایندگان مجلس در نشست علنی چهارشنبه، ۲۹ شهریور و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه یک فوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب با اجرای آزمایشی ۳ ساله این لایحه با ۱۵۲ رأی موافق، ۳۴ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع موافقت کردند.
بخشهایی از این لایحه به الزامات جدیدی در حوزه بازاریابی و تبلیغات اشاره میکند که در ادامه آنها را برمیشمریم:
- در ماده ۳۸ این لایحه آمده که: سفارش کار یا سفارش تبلیغات به اشخاص حقیقی یا حقوقی که داخل یا خارج از کشور در فضای مجازی یا رسانه ای فعال بوده و فعالیت آنها نوعاً ترویج یا تبلیغ برهنگی بی عفتی بی حجابی یا بدپوششی است، ممنوع و در صورتی که کار یا تبلیغات موضوع سفارش مذکور انجام شده باشد سفارش دهنده به حداکثر جزای نقدی درجه سه یا دو برابر هزینه تبلیغات مشابه در صدا و سیما، هر کدام که بیشتر باشد، محکوم میشود و در صورت تکرار مجازات به دوبرابر افزایش می یابد.
- ماده ۳۹ نیز عنوان میدارد که: صاحبان حرف مشاغل و کسب و کارهای مجازی و غیر مجازی در صورتی که در محل کسب یا حرفه یا شغل، به هر ترتیب برهنگی، بی عفتی، بی حجابی یا بدپوششی را ترویج یا تبلیغ کنند در مرتبه اول به حداکثر جزای نقدی درجه سه یا پرداخت دو ماه سود ناشی از درآمد سالانه آن ،شغل هر کدام که بیشتر باشد و به تشخیص قاضی به ممنوعیت از خروج از کشور تا دو سال و ممنوعیت از تبلیغات در فضای مجازی و غیر مجازی از شش ماه تا دو سال و در مرتبه دوم به حداکثر جزای نقدی درجه دو یا پرداخت چهار ماه سود ناشی از درآمد سالانه آن شغل هر کدام که بیشتر باشد و ممنوعیت از خروج از کشور از شش ماه تا دو سال و ممنوعیت از تبلیغات در فضای مجازی و غیر مجازی از شش ماه تا دو سال و در مرتبه سوم علاوه بر مجازاتهای مرتبه دوم به حبس درجه پنج نیز محکوم می گردند.
- وزارت راه و شهرسازی ملزم است به: اختصاص حداقل بیست درصد ۲۰٪ از تابلوها و فضاهای تبلیغاتی و هنری در اختیار وزارتخانه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، فرودگاهها ایستگاه های راه آهن پایانه های مسافربری جهت ترویج سبک زندگی اسلامی خانواده محور» و «فرهنگ عفاف و حجاب» با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی
شهرداریها و دهیاریها موظفند به تخصیص حداقل ده درصد از تابلوهای تبلیغاتی فرهنگی متعلق به شهرداری یا دهیاری به امر ترویج سبک زندگی اسلامی خانواده «محور و تعهد زوجین به یکدیگر و فرهنگ عفاف و حجاب» - وزارت صمت موظف است بر نظارت بر رعایت شاخصهای عفاف و حجاب در تبلیغات تجاری کالا و محصولات دارویی و آرایشی و بهداشتی و عدم استفاده از تصویرهای مغایر فرهنگ عفاف و حجاب در آنها.
متن کامل این لایحه را میتوانید از اینجا مشاهده کنید.
نظرات