شوخی مردم با ساقهطلایی باعث گسترش فرهنگ مصرف این بیسکوییت شد
فهرست مطلب
مدیرمارکتینگ برند مینو براین باور است که شوخیهای کاربران شبکههای اجتماعی با بیسکوییت ساقهطلایی توانسته است در این سالها به گسترش فرهنگ مصرف این بیسکوییت در طی نسلها کمک کند.
به گزارش دیام برد، ساقه طلایی یکی از قدیمیترین بیسکوییتهای ایرانی و نامآشنای همه ماست و هنوز هم در شکل و قامت همیشگی خود تقریبا در هر سوپرمارکتی پیدا میشود. اما این بیسکوییت نوستالژیک در سالهای اخیر بارها وبارها دستمایه شوخی کاربران در شبکههای اجتماعی شده است؛ تا جاییکه میتوان گفت تبدیل به یک «میم» شده است. با اینحال حمیدرضا حامی، مدیر مارکتینگ گروه صنعتی مینو در گفتگو با دیام برد نگاه مثبتی به این شوخیها با برند ساقه طلایی دارد و براین باور است که مخاطبان با ساقهطلایی مانند یک دوست گرم و صمیمی شوخی میکنند و حتی این شوخیها توانسته به گسترش فرهنگ مصرف بیسکوییت ساقه طلایی در طی نسلها کمک کند.
شوخیها موجب گسترش فرهنگ مصرف محصول شدهاند
حمیدرضا حامی، مدیر مارکتینگ گروه صنعتی مینو نظر مثبتی نسبت به شوخیهایی که با بیسکوییت ساقهطلایی میشود دارد. میگوید: «برند ساقهطلایی بنظر من یکی از ارزشمندترین برندهای تاریخ صنایع تولیدی ایران است. چرا که توانسته به قدری در اذهان مخاطبان جایگاه پیدا کند که به عنوان یک جنریک برند برای بیسکوییتهایی با بافت دایجستیو شناخته شود.»
او ادامه میدهد: «مخاطبان به صورت خودخواسته و بدون اینکه بخواهیم آنها را ترغیب کنیم، بدون اینکه هدفشان آسیب زدن به برند باشد محتوایی حتی به زبان طنز و شوخی تولید میکنند. آنها میخواهند مثل یک دوست گرم و صمیمی شوخی کنند. این شوخیها به برند ساقهطلایی آسیب نزده بلکه توانسته به گسترش فرهنگ مصرف بیسکوییت ساقهطلایی طی نسلها و سالهای متمادی کمک کند.»
با اینحال حامی میگوید که این برند قصد ندارد خودش یک کمپین تبلیغاتی برای شوخی کردن با ساقهطلایی اجرا کند. او در این رابطه توضیح میدهد: «در این مورد مرز باریکی میان آسیب زدن به برند یا آسیب نزدن وجود دارد. با توجه به اینکه شوخیها از سر علاقه خود مخاطبان انجام میشود و ترغیبی از سمت ما در کار نیست؛ ترجیح میدهیم این اتفاق در سطح مصرفکنندگان باقی بماند تا اینکه ما بخواهیم ترغیبی انجام دهیم.»
روشهای مدرن تحقیقات بازار، منابع انسانی کمتر و دیتای بیشتر
حامی در پاسخ به این سوال که فرآیندهای تحقیقات بازار در این گروه صنعتی به چه شکل انجام میشوند، گفت: «اگر نگاهمان به مارکتینگ مدرن باشد و بخواهیم این شیوه را در تحقیقات بازار هم پیاده کنیم، طبیعتا باید از تکنولوژی، متدها و فرآیندهای روز استفاده کنیم. طی دوسال و نیم گذشته در بخش بازاریابی گروه صنعتی مینو توانستیم با تدوین و پیادهسازی پروژههای مختلف در زمینه Secondary data، آنالیزهای خوبی انجام دهیم. اطلاعات به دست آمده را در اختیار شرکتهای تولیدی گروه صنعتی مینو و همچنین شرکت پخش قاسم ایران قرار دهیم و از آنها بهرهبرداری لازم را انجام دهیم.»
حامی میگوید: «ما به هیچ وجه از کاغذ و متدهای سنتی که در حوزه تحقیقات بازار قبلا استفاده میشد، استفاده نمیکنیم و تلاشمان براین است که از تکنولوژیها و نرمافزارهای مختلف استفاده کنیم. در بسیاری از پروژههایمان از مصرفکننده تقاضا میکنیم تا دیتا را در قالب پرسشنامه به صورت آنلاین به ما بدهد. به این شکل هم سرعت انجام پرسشها و جمعآوری دیتا بالاتر میرود هم درصد خطا پایین میآید. همچنین گستره بازار هدفی که در حوزه تحقیقات بازار میتوانیم به آنها دسترسی داشته باشیم را در مناطق جغرافیایی مختلف افزایش میدهد.»
او معتقد است در رویدادها و نمایشگاههای مختلف که میزبان مخاطبان گوناگون از نقاط جغرافیایی متفاوت هستند، میتوان بدون نیاز به افزایش منابع انسانی حقیقات بازار آنلاین را در قالب پیامک حاوی لینک پرسشنامه انجام داد.
مینو ۲۴ درصد سهم ریالی بازار بیسکوییت را در اختیار دارد
گروه صنعتی مینو در سال ۱۳۳۸ تاسیس شد و امسال شصت و پنجمین سال فعالیت گروه صنعتی مینو است. مدیر مارکتینگ گروه صنعتی مینو در مورد تغییرات سهم بازار مینو در یک الی دوسال گذشته میگوید: «گروه صنعتی مینو از دیرباز تا اکنون رهبر بازار بیسکوییت ایران با حداقل ۲۴ درصد سهم بازار ریالی بیسکوییت است. بخش بزرگی از این سهم بازار مرهون برندهایی مثل ساقهطلایی، پتی بور و ترد بوده است. در این میان سهم بیسکوییت ساقهطلایی از همه بیشتر است و به عنوان پرفروشترین بیسکوییت کشور شناخته میشود.»
حامی در مورد دستهبندیهای جدید محصول میگوید: «طی دو دهه گذشته به ویژه در سه-چهارسال اخیر برندها و محصولات جدیدی را به گروه صنعتی مینو اضافه کردهایم. یکی از آنها آدامس بود. در گذشته فقط آدامس شیک را داشتیم که به صورت دراژه عرضه میشد. اما از دهه 80 و 90 آدامس وایت با بافتهای مینی استیک و دراژه در بستهبندی و طعمهای مختلف به صورت سلامتمحور، بدون قند و اسپارتام ارائه شد. در حوزه ویفر هم برندهای جدیدی مثل کیتو و نانو به سبد ویفرهای گروه صنعتی مینو اضافه شدهاند. این ویفرهای توسط دو شرکت مینو و پارسمینو تولید شدهاند. که در نمایشگاه شیرینی و شکلات از آنها رونمایی کردیم.»
او در مورد دسته محصول بیسکوییت میگوید: «در حوزه بیسکوییت تنوع جدیدی را اضافه کردهایم و روی محصولات جدید هم متمرکز هستیم تا به سبد محصولات اضافه کنیم. طبق رفتار مصرفکننده بخشی از تقاضای بازار به سمت بیسکوییت چندغله رفته است که با برند ساقه طلایی بیسکوییت چندغله را به سبد محصول اضافه کردهایم که وارد بازار شده است.»
به گفته حمیدرضا حامی گروه صنعت مینو در حوزه صنایع غذایی نیز وارد شده و در دوسال گذشته شرکت کشت و صنعت ماریان با همین هدف به گروه صنعتی مینو اضافه شده است. این شرکت با برند چاشنی، صنایع غذایی و محصولات کنسروی ارائه میدهد.
از پفک درآمد خوبی داریم
حامی ضمن اعلام توسعه در سبد محصولات اسنک گروه صنعتی مینو میگوید: «در گذشته صرفا با پفک نمکی فعالیت داشتیم. در حال حاضر به سبد محصول اسنک، کرانچی و پاپکورن را با برند ریچی و اسنک فلفلی را با برند تیموس اضافه کردهایم. بزودی وارد صنعت چیپس هم خواهیم شد. تلاش میکنیم سبد اسنک گروه صنعتی مینو را توسعه بدهیم چرا که با برند پفک در حوزه ریتیل درآمد خوبی را شاهد بودیم.»