پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار گزارش‌ها

بسته‌ حمایتی وزارت ارتباطات برای کسب‌وکارهای خسارت‌دیده از محدودیت اینترنت/ 30 نوع حمایت دولتی برای کسب‌وکارهای مجازی

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
11 آبان 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه
بسته‌ حمایتی وزارت ارتباطات برای کسب‌وکارهای خسارت‌دیده از محدودیت اینترنت/ 30 نوع حمایت دولتی برای کسب‌وکارهای مجازی
زمان مطالعه: 3 دقیقه

محدودیت‌های اینترنت در یک ماه گذشته علاوه بر جلوگیری از دسترسی عموم مردم به حقوق شهروندی‌شان، باعث بروز مشکلات و واردشدن خسارات فراوان به کسب‌وکارهای مجازی و صنایع مختلف از خطوط تولید و لبنیات و دارو گرفته تا تولید فولاد و نساجی، سیستم لجستیک، ثبت سفارش و… شده است.

در یک ماه گذشته و طبق گزارش‌های راه‌ پرداخت و ارگان‌های مختلف مانند اتاق بازرگانی، بخشی از حجم خسارت محدودیت‌های اینترنتی به کسب‌وکارها منتشر شده است. اخیراً رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران گفته بود محدودیت اینترنت ۳۵ هزار میلیارد تومان به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات و ۴۵ هزار میلیارد تومان به کسب‌وکارهای سایر حوزه‌ها خسارت وارد کرده است.

در یک ماه گذشته بسیاری از کسب‌وکارها مخصوصاً کسب‌وکارهای فعال روی اینستاگرام تعطیل شده یا حجم فروش‌شان به صفر رسیده است. از طرف دیگر بسیاری از استارتاپ‌های کوچک تا مرز فروپاشی و ورشکستگی پیش رفته‌اند. در این بین برخی هم خبر از تعدیل نیروهای خود داده‌اند.

در همین زمینه گزارش شرکت‌های مختلف فعال در حوزه تبلیغات نشان داده تولید محتوا و میزان تبلیغات دیجیتال در یک ماه گذشته کاهش قابل توجهی داشته است.

فیلترینگ و شروع محدودیت روی اینترنت و بستن اکثر فیلترشکن‌ها با شروع اعتراض‌ها به مرگ مهسا امینی از اواخر شهریورماه شروع شد. هدف این محدودیت‌ها جلوگیری از انتشار تصاویر و فیلم‌های اعتراضی در شبکه‌های اجتماعی است. با این‌ حال گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد نه‌تنها این محدودیت‌ها باعث کاهش انتشار محتوای اعتراضی روی شبکه‌های اجتماعی نشده که از سوی دیگر فیلترینگ شدید روی پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام باعث رشد استفاده مردم از اکانت‌های رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان در این شبکه پس از شروع فیلترینگ شده است.

حالا بعد از گذشت چند هفته از وعده وزیران ارتباطات و اقتصاد برای ارائه بسته‌ حمایتی به کسب‌وکارها در راستای جبران خسارت ناشی از قطع و محدودیت اینترنت، آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال با حضور وزیر اقتصاد و وزیر ارتباطات تهیه شد. در آیین‌نامه ۱۴ماده‌ای حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال ۳۰ شکل از حمایت برای کسب‌وکارها در نظر گرفته شده که با پای‌ کار آمدن تمام دستگاه‌های کشور به سرانجام خواهد رسید.

روز بزرگ کسب‌وکارهای اینترنتی

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین رونمایی از طرح حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال کشور که با حضور سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد برگزار شد، گفت: «امروز روز بزرگی برای کسب‌وکارهای اینترنتی است و شاهد حمایت‌های مهم دولتی خواهیم بود. اعتقاد داریم اقتصاد دیجیتال که اکنون هفت درصد کل اقتصاد را به خود اختصاص داده، می‌تواند سهم بیشتری از اقتصاد را به خود اختصاص دهد. دولت هم توجه ویژه‌ای به این مسئله داشت و با موافقت رئیس‌جمهوری کارگروه ویژه‌ای با ۱۱ عضو کابینه در دولت تشکیل شد تا موانع سر راه کسب‌وکارها را بردارند.»

وزیر ارتباطات ادامه داد: «تاکنون شش جلسه در این کارگروه برگزار شده و مصوبات خوبی داشته‌ایم. برای حل مشکل پلتفرم‌های حوزه بیمه که مشکلاتی با بیمه مرکزی داشتند قدم برداشتیم. در حوزه فریلنسرها و شرکت‌های دانش‌بنیان مصوبات خوبی داشتیم؛ اما مهم‌ترین آن حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی است که مردم روی آن کسب‌وکار می‌کنند. در سه لایه مختلف اقتصاد دیجیتال هم تلاش‌های زیادی صورت‌ گرفته و مصوبات آن نهایی خواهد شد.»

او با بیان اینکه از چهار ماه قبل حمایت ویژه از کسب‌وکارهای اینترنتی را در نظر داشتیم، تصریح کرد: «تمرکز این مراسم بر کسب‌وکارهای اینترنتی است. این مسیر را از چهار ماه قبل آغاز کردیم تا حمایت‌های ویژه‌ای فراهم کنیم. با توجه‌ به محدودیت‌های به وجود آمده برای دو سکوی خارجی که کسب‌وکارهای مردم روی آن قرار داشت، به این روند سرعت دادیم.»

زارع‌پور در توضیح آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال گفت: «در این مصوبه تسهیلات بسیار خوبی در بخش‌های گوناگون برای پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای داخلی در نظر گرفته شده است. اگر این مصوبه به شکل کامل اجرا شود اتفاق مهمی در کشور رخ خواهد داد. در این آیین‌نامه ۳۰ حمایت در نظر گرفته شده که برای اجرایی‌شدن آن باید تمام دستگاه‌ها پای‌ کار بیایند.»

وزیر ارتباطات ادامه داد: «هر کسب‌وکار و پلتفرمی که بر اساس قوانین کشور کار می‌کند در این بستر به‌عنوان کسب‌وکار و پلتفرم مشمول نام‌گذاری می‌شود. کسب‌وکارهایی که در پلتفرم‌های تأییدشده ثبت‌نام کنند، به منزله این است که اینماد دریافت کرده‌اند و با این کار سعی کردیم فرایند دریافت مجوز را تسهیل کنیم. داده‌های کاربران جزو اسرار تجاری است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.»

فراهم‌شدن امکان راه‌اندازی حساب امانی، خرید اعتباری، پرداخت مستقیم، کیف پول در سکوهای مشمول. فراهم‌کردن درگاه پرداخت برای سکوهای مشمول توسط بانک مرکزی، تخفیف حداکثری هزینه تبلیغات در دستگاه‌های دولتی، ممنوعیت تبلیغ سکوهای مشابه خارجی در برنامه‌های سازمان صداوسیما، برنامه‌سازی برای معرفی کسب‌وکارهای مشمول در صداوسیما برای جذب دنبال‌کننده، اختصاص بسته ویژه تبلیغات پیامکی به کسب‌وکارهای مشمول، ارائه تخفیف در خدمات پستی سکوهای مشمول، ارائه تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی به سکوهای مشمول برای توسعه زیرساخت‌های خود، حمایت وزارت ارتباطات برای تأمین زیرساخت‌های اولیه سکوهای مشمول، معافیت مالیاتی تا سقف دو میلیارد تومان درآمد در سال برای کسب‌وکارهای مشمولی که فاقد سابقه مالیاتی هستند و تخفیف مالیاتی برای کسب‌وکارهای مشمولی که دارای پرونده مالیاتی هستند نمونه‌ای از حمایت دولت برای رونق کسب‌وکارهای اینترنتی آسیب‌دیده از قطع اینترنت است.

زارع‌پور با اشاره به ضمانت اجرایی این مصوبه گفت: «از همین امروز کمیته‌ای برای پیگیری اجرای این مصوبه با مرکزیت وزارت ارتباطات تشکیل شده و گزارش کار دستگاه‌ها به هیئت‌ دولت و مجلس ارائه خواهد شد.»

 

منبع: راه‌پرداخت

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات

اسمارتک