پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار سئو

جدیدترین آمار از SERP گوگل: ۶۰٪ ازجستجوها بدون کلیک هستند

کارن آهنگری کارن آهنگری
24 تیر 1403
زمان مطالعه: 3 دقیقه
جدیدترین آمار از SERP گوگل: ۶۰٪ ازجستجوها بدون کلیک هستند
زمان مطالعه: 2 دقیقه

امروزه، نحوه تعامل کاربران با موتور جستجوی گوگل در حال تغییر است. مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که نزدیک به 60 درصد از جستجوهای گوگل در سال 2024 بدون کلیک به پایان می‌رسند. به این معنی که کاربران بدون اینکه روی هیچ‌کدام از نتایج جستجو کلیک کنند، به پاسخ مورد نظر خود می‌رسند.

Google Search Zero Clicks 2024

مطالعه‌ای که توسط رند فیشکین (Rand Fishkin)، مدیرعامل SparkToro و هم‌بنیان‌گذار آن، بر اساس داده‌های کلیک استریم از Datos (متعلق به Semrush) منتشر شده است، نشان می‌دهد که 58.5 درصد از جستجوهای گوگل در ایالات متحده و 59.7 درصد در اتحادیه اروپا به کلیک کاربر روی نتایج و لینک یک سایت ختم نمی‌شوند. این نوع جستجو زمانی اتفاق می‌افتد که سشن جستجوی کاربران بدون کلیک روی نتایج، تمام می‌شود یا جستجوی تازه‌ای را انجام می‌دهند. با وجود این، 36 درصد از کلیک‌ها همچنان به وب‌سایت‌های مستقل هدایت می‌شوند که نشان‌دهنده اهمیت سئو برای کسب ترافیک است.

به طور کلی، هر وب‌سایتی که توسط گوگل اداره یا مالکیت آن در دست گوگل نباشد، به عنوان “سایت مستقل” در این گزارش در نظر گرفته می‌شود.

چرا کلیک نکردن روی لینک نتایج جستجو توسط کاربران اهمیت دارد؟

چون که میزان کلیک‌ها بر رتبه‌بندی نتایج جستجوی گوگل تأثیر دارند. این موضوع در جریان دادگاه ضدانحصاری گوگل تأیید شد و همچنین یافته‌های نشت اطلاعات جستجوی گوگل نیز بر صحت آن دلالت دارد. با این حال، مهم است به خاطر داشته باشیم که همه کاربران برای دریافت پاسخ، تمایل به کلیک بر روی لینک و مراجعه به وب‌سایت ندارند. طبق گفته پدرو دیاس، مشاور سئوی تکنیکال، بسیاری از جستجوگرانی که بدون کلیک به پاسخ خود می‌رسند، اساساً جزو مخاطبان و پرسونا هدف وب‌سایت شما نبوده‌اند.

در ادامه، این گزارش نشان می‌دهد که تقریباً 30 درصد از کل کلیک‌ها در آمریکا به وب‌سایت‌های متعلق به گوگل (مانند یوتیوب، تصاویر گوگل، نقشه گوگل) هدایت می‌شوند.

همچنین، برای هر 1000 جستجوی گوگل، 360 کلیک در آمریکا و 374 کلیک در اتحادیه اروپا به وب‌سایت‌های مستقل هدایت می‌شوند. با اینکه تعداد دقیق جستجوهای روزانه گوگل مشخص نیست، اما، چندین وب‌سایت این تعداد را حدود 8.5 میلیارد تخمین زده‌اند. این یعنی روزانه بیش از 3 میلیارد کلیک در آمریکا به وب‌سایت‌های مستقل می‌رود که همچنان از مجموع کلیک‌های روزانه هر موتور جستجو یا موتور پاسخگوی دیگری بیشتر است.

این گزارش نشان می‌دهد که جستجو در دیوایس‌های دسکتاپ کمی افزایش یافته و در مقابل، جستجوهای موبایل به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است. این موضوع با راه‌اندازی قابلیت «بررسی اجمالی هوش مصنوعی (SGE)» توسط گوگل در ماه مه همزمان است که به دنبال آن نمونه‌های زیادی از پاسخ‌های اشتباه و خطرناک این قابلیت مشاهده شد. این اتفاق منجر به عقب‌نشینی گسترده گوگل و وعده آن‌ها برای بهبود کیفیت این قابلیت گردید.

این داده‌ها توسط پنل‌های آمریکا و اتحادیه اروپا شرکت Datos بین سپتامبر 2022 تا می 2024 جمع‌آوری شده و نشان‌دهنده‌ی «نمونه‌ای متنوع و آماری معنادار از کاربران» است. در گزارش به محدودیت‌ها و ابهامات دیگری نیز اشاره شده است.

با اینکه این داده‌ها کامل نیستند (همانطور که هیچ داده‌ای کاملاً بدون نقص نیست)، می‌توانند به درک بهتر رفتار در حال تغییر کاربران جستجوگر کمک کنند؛ زیرا گوگل در حال تبدیل شدن به یک «موتور پاسخگو» به جای یک «موتور جستجو» است.

به اشتراک بگذارید:
کارن آهنگری
کارن آهنگری
شیفته‌ی سئو، محتوا و هوش مصنوعی! تو دی‌ام‌برد، تلاش می‌کنم که دانسته‌هاتون رو تو این حوزه‌ها، بیشتر کنم!
نظرات

سجاد قابل
سجاد قابل

البته 60 درصد عدم کلیک صرفا به معنی رسیدن به پاسخ نیست
ما داده هایی مثله:
نرسیدن به جواب و جستجوی مجدد
و یا جستجو توسط ربات ها رو هم داریم
که ممکن بدون واکنش کلیک باشن

اما خب اینکه درصد بالایی از کاربران توی همون صفحه گوگل دنبال جواب میگردن و همونجا هم جواب رو میگیرن طبیعتا خیلی بالاست ( رو به رشد) و جذاب

مرسی از گزارش عالی 😊❤
دوست داشتنی تر میشه اگر که منابعش هم باشه 😍

شهاب
شهاب

دیتای جالبی بود