گوگل از Meridian برای بهبود عملکرد مدلهای ترکیبی بازاریابی، رونمایی کرد
گوگل اخیرا یک Marketing Mix Model اوپن سورس جدید به نام Meridian را راهاندازی کرده است که به بازاریابان این امکان را میدهد که بهترین مدلهای ترکیبی بازاریابی را بسازند و نتایج بهتری کسب کنند.
به نقل از رسانه Social Media Today، گوگل در تلاش برای کمک به بازاریابان برای استفاده بهتر از مدلهای ترکیبی بازاریابی (MMM)، از یک قابلیت جدید به نام Meridian رونمایی کرده است که به بازاریابان این امکان را میدهد که تاثیر فعالیتهای خود در کانالهای مختلف را اندازهگیری کنند.
MMM یا Marketing Mix Models (مدلهای بازاریابی ترکیبی) در واقع روشهای تحلیل آماری هستند که اثربخشی کمپینها را با اندازهگیری تأثیر استراتژیهای بازاریابی را تعیین میکنند.
اما نکته اینجاست که توسعه مدلهای ترکیبی بازاریابی (MMM) معمولا پرهزینه و زمانبر بوده و اغلب هفتهها، ماهها یا حتی سالها طول میکشد. در چنین شرایطی گوگل ادعا میکند که مریدین رویکرد سادهتری را برای MMM های منبع باز ارائه و به بازاریابان کمک میکند که عملکرد کمپین را به طور موثر اندازهگیری کنند.
در نتیجه گوگل تلاش کرده است که از طریق Meridian، مزایای مختلفی مانند نوآوری، شفافیت، عملکرد بهتر و آموزش را برای بازاریابان ایجاد کند.
گوگل اشاره کرده است که مریدین بهعنوان یک راهحل منبع باز کاملاً شفاف است و به هر کسی اجازه میدهد تا کدها و روششناسی را که بر اساس آن ساخته شده است، بررسی کند.
این شرکت همچنین در توضیح مزایای این قابلیت گفته است که مریدین میتواند با ارائه ورودیهای اطلاعات غنی، راهنمایی مدل و بهینهسازی بودجه به بازاریابان کمک کند تا تصمیمات بهتری بگیرند. از سوی دیگر مریدین دسترسی به نقاط مختلف دادهها، از جمله دسترسی و فرکانس YouTube و دادههای حجم جستجوی Google را برای بازاریابان فراهم میکند.
هاریکش نیر، مدیر ارشد علم داده گوگل، در بیانیهای در این رابطه توضیح داده است: «این روزها تبلیغکنندگان به دنبال راهحلهای اندازهگیری جامع و بادوام برای حفظ حریم خصوصی هستند، MMMها میتوانند یک انقلاب بزرگ در این حوزه قلمداد شوند.»
او اشاره کرده است که درواقع تحقیقات نشان میدهد که ۶۰ درصد از تبلیغکنندگان در ایالات متحده آمریکا در حال حاضر از MMM استفاده میکنند و ۵۸درصد از کسانی هم که در حال حاضر از این مدلها استفاده نمیکنند، در آینده استفاده خواهند کرد.
گوگل همچنین اشاره کرده است که روش Meridian کاملاً شفاف خواهد بود. گوگل دراین باره گفته است: Meridian به گونهای طراحی شده است که به کاربر کنترل بدهد زیرا هر مدلسازی به طور کامل این اختیار را دارد که کد و پارامترهای مدل را تغییر دهد تا نیازهای کسبوکار خود را به صورت شخصیسازی شده و منحصر به فرد رفع کند.
این قابلیت درواقع میتواند گزینههای بیشتری را برای اندازهگیری عملکرد کمپین، بر اساس روششناسی پیچیدهتر که طیف وسیعتری از نقاط داده بازاریابی را نیاز دارد، در اختیار بازاریابان قرار دهد.