پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

معرفی دو ویژگی جدید لینک‌دهی توسط گوگل

هادی مرادی هادی مرادی
15 بهمن 1398
زمان مطالعه: 6 دقیقه
معرفی دو ویژگی جدید لینک‌دهی توسط گوگل
زمان مطالعه: 4 دقیقه

گوگل در سه شنبه ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۹، اعلام کرد که ویژگی ۱۴ ساله نوفالو در لینک‌د‌هی، در حال حاضر دو خواهر و برادر جدید به نام “sponsored” و محتوای ایجاد شده توسط کاربر یا “UGC”را دارد. این شرکت با اعلام تغییرات بزرگ در نحوه لینک دهی  به نوفالو، دنیای سئو را تکان داد.

 این تغییرات، در حالی که برای درک گوگل از وب مفید است، اما باعث سردرگمی شده و سوالات زیادی را بی‌جواب گذاشته است. ما در این مقاله سعی داریم تعدادی از ابهامات شما را برطرف کنیم. پس با ما همراه باشید.

هر کسی که به سئو علاقه داشته باشد، این نکته را می‌داند که یکی از ویژگی‌های نوفالو این است که لینک آن اغلب در رتبه‌بندی تاثیری نمی‌گذارد. اما ممکن است گوگل بخواهد این دستورالعمل را نادیده بگیرد و از لینک‌های نوفالو، برای رتبه‌بندی استفاده کند.

در اصل استفاده از ویژگی نوفالو به مدیر سایت‌ها اجازه می‌دهد تا از تحلیل رتبه‌بندی صفحه از طریق پیوندهایی که تایید نمی‌شوند، جلوگیری کنند. با این حال، این شرکت اکنون دو ویژگی مشابه را معرفی کرده است.

گوگل ویژگی نوفالو را در سال ۲۰۰۵ معرفی کرد که راهی برای شناخت هرزنامه و مطالب بی ارزش توسط ناشران بود. پیوند دادن به سایت‌های اسپم یا با کیفیت پایین می‌تواند به سایت مورد نظر آسیب برساند. اما گوگل با نوفالو راهی برای محافظت ناشران از خود را پیش روی آنان قرار داد.

این جستجو‌گر همچنین برای پیوندهای پولی یا اسپانسر شده نیاز به نوفالو دارد. اما دو ویژگی جدید معرفی‌شده در طراحی معماری پیوندی بهتر کمک می‌کنند. همچنین به تجزیه و تحلیل مداوم متن و بررسی ارتباط بین عنوان و متن آن به گوگل کمک می ‌کنند.

Sponsored در لینک دهی

با معرفی این ویژگی،لینک‌دهی توسط پیوندهای حمایت شده (تبلیغات) می‌توانند برچسب‌گذاری شوند. اما لینک‌های غیرقابل ‌اعتماد در حال حاضر مجبورند از همان ویژگی نوفالو استفاده کنند. این ویژگی باید برای مشخص کردن کلیه پیوندهای پرداخت‌شده استفاده شود.

محتوای تولیدشده توسط کاربر یا UGC

این ویژگی در لینک‌دهی به مدیر سایت‌ها اجازه تایید لینک‌هایی که در سایت خود تایید نمی‌شوند را می‌دهد. علاوه بر این به گوگل اطلاع می‌دهد که این پیوند، محتوای تولیدشده توسط کاربر نظیر نظر یا پست انجمن است. در واقع ویژگی ذکرشده یک لایه دیگر از اطلاعاتی است که به گوگل داده می‌شود و اینکه پیوند مورد نظر به هیچ عنوان تبلیغ نیست را تصریح می‌کند. در نتیجه ویژگی مورد نظر باید برای مشخص کردن کلیه پیوندهای ارسال‌شده توسط کاربران در سایت‌ها، استفاده شود. با این حال دستورالعمل‌های این جستجو‌گر در صورت قابل‌اعتماد بودن سایت، استثنا نیز در نظر می‌گیرد.

گوگل یک موتور جستجوگر است که برای کشف، درک و سازماندهی محتوای اینترنت به منظور ارائه نتایج مناسب به سوالاتی که جستجوگر‌ها از آنها درخواست می‌کنند، ایجاد شده است. برای نشان‌دادن نتایج جستجو، ابتدا باید محتوای شما برای گوگل قابل‌مشاهده باشد. مهم‌ترین نکته معمای سئو است. اگر سایت شما یافت نشود، به هیچ عنوان امکان حضور در صفحه نتایج این موتور جستجو وجود ندارد.

سه عملکرد اصلی موتور جستجوگر گوگل

خزیدن

 اینترنت را برای درج محتوا آماده می‌کنند و به دنبال کد یا محتوا برای هر نشانی اینترنتی است. خزیدن فرآیند کشف است که در آن گوگل تیمی از روبات‌ها (معروف به خزنده یا عنکبوت) را برای یافتن محتوای جدید و به روز ارسال می‌کنند. محتوا می‌تواند صفحه وب، تصویر، فیلم و غیره باشد. اما صرف نظر از قالب، محتوا توسط پیوندها کشف می‌شود.

نمایه‌سازی

 مطالب موجود در طی فرآیند خزیدن را ذخیره و سازماندهی می‌کند. هنگامی که فهرست یا نمایه سازی انجام می‌شود، نتایج مربوطه نمایش داده می‌شود. گوگل اطلاعاتی را که در یک فهرست دارد پیدا می‌کند و پایگاه داده عظیمی از تمام مطالبی که کشف کرده‌اند را پردازش و ذخیره می‌کنند.

رتبه‌بندی

 مطالب ارائه شده به بهترین نحو رتبه‌بندی می‌شوند و در اختیار جستجوگر قرار می‌گیرد. هنگامی که فردی جستجو را انجام می‌دهد، گوگل شاخص خود را برای مطالب مناسب تنظیم می‌کند و سپس به امید حل جستجو، آن مطالب را ارائه می‌دهد. به این ترتیب مطالب بر اساس اهمیت رتبه‌بندی می‌شوند. پس هرچه رتبه سایت بالاتر باشد، نتایج بیشتری از آن سایت نمایش داده می‌شود.

چگونه از ویژگی‌های UGC و Sponsored در لینکدهی  استفاده کنیم؟

در لینک دهی پیوندهای نوفالو به عنوان روشی قطعی برای تایید ویرایش پیوند محسوب نمی‌شوند. این بدان معناست که گوگل به طور بالقوه اطلاعات بیشتری را از دست می‌دهد. از جمله این موارد می‌توان به تبلیغ لینک ها، غیرقابل‌اعتماد بودن اشاره کرد.

گفته می‌شود مواردی وجود دارد که صاحبان سایت می‌توانند ویژگی‌های جدید را پیاده‌سازی کنند. نوفالو گاهی ابزاری موثر در جلوگیری از هدر دادن بودجه خزیدن گوگل است.

واضح است که اگر سایتی  در لینک دهی  خود به درستی از نوفالو استفاده کند، جهت حل برخی از مشکلات سئو دیگر نیازی به تغییر نمی‌بیند. اگرچه سایت‌ها در انجام این کار آزاد هستند، اما در صورت عدم استفاده نباید انتظار بهتر شدن رتبه‌بندی یا مجازات را داشت.

اگر شما نیز یک مدیر سایت هستید، بایستی به نکات زیر توجه کنید:

  • از ویژگی‌های جدید در جایی که مرتبط باشد استفاده کنید.
  • برای پیوندهای پولی از نوفالو یا ترکیب نوفالو+پشتیبانی استفاده کنید.
  • در صورت استفاده از نوفالو در گذشته، هیچ نیازی به تغییر نشانه گذاری ها نیست.
  • هیچ عجله‌ای در کار نیست! گوگل هیچ برنامه تشویقی یا مجازاتی را برای حمایت از پیوندهای به روز‌رسانی‌شده قبل از دسترسی به ویژگی‌های جدید در نظر نگرفته است.

چه زمانی این تغییرات عملی خواهند شد؟

گوگل اظهار داشته که ویژگی‌های جدید حمایت‌شده و محتوای تولیدشده توسط کاربر در حال حاضر با ذکر نکته کار می‌کنند و تغییر در پیوندهای موجود لزوماً نیازی به وقوع ندارد و می توان از اصول لینک‌دهی  قبلی استفاده کرد.

آیا می‌شود از ویژگی‌های نوفالو برای کنترل خزیدن و نمایه‌سازی استفاده کرد؟

در لینک دهی  نوفالو همیشه روشی بسیار ضعیف برای جلوگیری از ایندکس کردن گوگل از محتوا بوده است و این روند همچنان ادامه دارد. اگر می‌خواهید از نمایه سازی محتوای گوگل استفاده نکنید می‌توانید از روش‌های دیگر استفاده کرد.

در روش خزیدن، داستان کمی متفاوت است. بسیاری از سئوکارها برای حفظ بودجه یا جلوگیری از خزیدن صفحات غیرضروری، از مکان‌های جدید در سایت‌های بزرگ استفاده می‌کنند. بر اساس گفته‌های این شرکت به نظر می‌رسد که هنوز هم می‌توان از نوفالو استفاده کرد. اما بعد از اول مارس ۲۰۲۰، ممکن است این روش را توسط گوگل نادیده گرفته شود

 هر سئوکاری که از در لینکدهی روش نوفالو استفاده کند، ممکن است برای جلوگیری از خزش ناخواسته بخش‌های سایت، نیاز به خلاقیت داشته باشد.

آیا باید خصوصیات جدید را پیاده سازی کنید؟

در واقع هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای انجام این کار در فرایند لینک‌دهی  وجود ندارد و اجرای آن بر عهده مدیر سایت و سئوکار است. با توجه به سردرگمی اولیه و عدم توضیح کافی در مورد فواید آنها، بسیاری از ناشران منتظر اطلاعات بهتر و مفیدتر هستند.

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
هادی مرادی
هادی مرادی
خوشحالم که دی ام برد رو دنبال می‌کنین!
نظرات

اسمارتک