پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

جزئیات آپدیت الگوریتم هسته مرکزی گوگل (ژوئن 2021)

محمد نصیری محمد نصیری
20 خرداد 1400
زمان مطالعه: 5 دقیقه
جزئیات آپدیت الگوریتم هسته مرکزی گوگل (ژوئن 2021)
زمان مطالعه: 4 دقیقه

الگوریتم هسته مرکزی ژوئن 2021 گوگل در حال به روز رسانی است!

جدیدترین نسخه الگوریتم هسته مرکزی به‌نام آپدیت هسته مرکزی “ژوئن 2021” در روز چهارشنبه فعالیت خود را آغاز نمود. دنی سولیوان (جستجوگر گوگل) ضمن اعلام این خبر اظهار داشت که ماه آینده نیز باید منتظر به‌روز رسانی الگوریتم جولای 2021 باشیم.

گوگل تقریبا هر چند ماه یکبار الگوریتم هسته مرکزی خود را آپدیت می‌کند. از آخرین به‌روز رسانی  ماه دسامبر 2020 حدودا 6ماه می‌گذرد. پیش از آن نیز، یک آپدیت در 4مِی 2020، یعنی هفت ماه قبل از به‌روز رسانی ماه دسامبر، انجام شده بود. بنابراین این نسخه در مقایسه با به‌روز رسانی‌های قبلی با فاصله زمانی بیشتری منتشر می‌شود. این در حالی است که مجددا یکماه بعد باید منتظر آپدیت بعدی باشیم.

چرا گوگل دو آپدیت الگوریتم هسته مرکزی را در فاصله کوتاه منتشر می‌کند؟

اما چرا گوگل دو آپدیت  الگوریتم هسته مرکزی را با فاصله زمانی یک ماه ارائه می‌دهد؟ طبق گفته گوگل برخی از قسمت‌های به‌روز رسانی برای ماه ژوئن هنوز به‌طور کامل آماده نشده است. به‌ همین دلیل، گوگل تصمیم دارد تا بخش‌های آماده شده را منتشر کند و بقیه را ماه آینده در آپدیت بعدی ارائه دهد. گوگل ما را در جریان آپدیت ماه جولای خود قرار خواهد داد.

بخوانید  گوگل با کمک هوش مصنوعی، ویژگی‌های جدیدی به «گوگل داکس» و «جیمیل» اضافه می‌کند

” مسلما هر به‌روز رسانی می‌تواند تاثیرات مثبت یا منفی بر روی بخش‌هایی از وب سایت‌تان داشته باشد. به دلیل ماهیت دو بخشی این نسخه، ممکن است بخش کوچکی از محتوا در ماه ژوئن تغییراتی داشته باشد که همین تغییرات در ماه جولای برعکس شود”

چه انتظاراتی از آپدیت جدید الگوریتم هسته مرکزی گوگل داشته باشیم؟

مانند هر به‌روز رسانی، در این آپدیت جدید هم ممکن است رتبه شما ارتقا یابد، افت کند یا ثابت بماند. اما اگر تحت تاثیر آپدیت ماه ژوئن2021 قرار بگیرید، احتمال دارد که این تاثیر در به‌روز رسانی ماه جولای برعکس شود. طبق گفته گوگل، معمولا بیشتر وب ‌سایت‌ها متوجه به‌روز رسانی نمی‌شوند. اما سئوکارانی که سایت‌های زیادی را مدیریت می‌کنند، احتمالا تغییرات زیادی در نتایج جستجوی گوگل مشاهده می‌کنند. علاوه بر این، به‌دلیل ماهیت دو بخشی این نسخه، ممکن است برخی از محتواها یا سایت‌ها در ژوئن2021 تغییراتی داشته باشند که در جولای2021 معکوس شود.

این به‌روز رسانی جهانی خواهد بود و همه زبان‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. انتشار کامل نسخه جدید حدودا دو هفته طول می‌کشد. گوگل بعد از تکمیل نسخه، آن را تایید می‎‌کند. این تایید می‌بایست قبل از به‌روز رسانی ماه جولای باشد.

در زیر توییت گوگل که در آن اپدیت جدید را اعلام می‌کند، نوشته است
” نسخه جدید الگوریتم هسته مرکزی در اواخر وقت امروز ، طبق روال همیشگی  که چندین آپدیت را در سال انجام می‌دهیم، منتشر می‌شود. این نسخه، آپدیت هسته مرکزی ژوئن2021 نام دارد”

شروع آپدیت

گوگل اعلام کرده که آپدیت الگوریتم هسته‌ی مرکزی در ساعات پایانی 2ژوئن2021 شروع می‌شود. طبق گفته‌ی گوگل اجرای کامل این به‌روز رسانی‌ تقریبا دو هفته طول می‌کشد. آپدیت در ساعت 6:40 عصر روزدوم ژوئن 2021 انجام شد.

بخوانید  آپدیت موتور جستجوی گوگل برای Product Review و ۲ امکان جدید در سرچ‌کنسول

تاریخچه آپدیت‌های قبلی

آخرین به‌روز رسانی الگوریتم هسته مرکزی گوگل مربوط به دسامبر 2020 است که بزرگتر از به‌روز رسانی ماه مِی 2020 بود. این به‌روز رسانی بزرگ و گسترده بود و اجرای کامل آن دو هفته طول کشید. قبل از این آپدیت، به‌روز رسانی ژانویه 2020 و پیش از آن نیز آپدیت الگوریتم اصلی سپتامبر 2019 بود. این به‌روز رسانی در مقایسه با نسخه‌های دیگر ضعیف‌تر بود و اکثر متخصصین سئو معتقد بودند که تاثیر آن به اندازه آپدیت‌های قبلی نبوده است. علاوه بر این، یک به‌روز رسانی در ماه نوامبر نیز منتشر شد که مختص رتبه بندی‌های محلی بود.

تاثیرات منفی به‌روز رسانی الگوریتم هسته مرکزی گوگل

اگر رتبه سایت‌تان تحت تاثیر به‌روز رسانی‌های قبلی افت کرده است، گوگل توصیه‌هایی در این زمینه دارد. در واقع، تاثیر منفی در رتبه احتمالا خطاهای موجود در صفحات وب‌ سایت‌تان را نشان نمی‌دهد. با این حال، گوگل فهرستی از سوالات را ارائه داده که  در صورت صدمه دیدن وب‌سایت‌تان توسط آپدیت جدید، می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. از نظر گوگل ممکن است در فاصله زمانی بین دو آپدیت بهبود جزئی مشاهده کنید، اما در بیشتر موارد، تغییرات قابل توجه بعد از یک به‌روز رسانی اصلی رخ می‌دهد.

چرا الگوریتم هسته مرکزی گوگل آپدیت می‌شود؟

گوگل در وبلاگ خود درباره نحوه ایجاد این تغییرات در فرایند جستجو توضیح داده است که همزمان با آپدیت اصلی  ماه ژوئن 2021 منتشر شد. گوگل می‌گوید” هر روز میلیاردها کوئری به 150 زبان مختلف دریافت می‌کند. ، الگوریتم هسته مرکزی بایستی هر چند وقت یکبار برای حفظ فضای رقابت و نیز خدمت‌رسانی بهتر به کاربران به‌روزرسانی شود. ارائه نتایج عالی نیاز به سیستم‌های مختلفی دارد و ما همیشه به‌دنبال راه‌هایی هستیم که از طریق آن‌ها بتوانیم مفیدترین نتایج ممکن را نمایش دهیم”

بخوانید  نشست خبری مایکت و آمار و ارقامی از رشد این اپ‌استور ایرانی

وب سایت‎‌ها در حال رشد و تغییر هستند. محتواها دائما در حال انتشار هستند. گوگل می‌گوید:” با ظهور سایت‌های جدید و تغییر وب سایت‌ها، به‌روز رسانی‌های منظم می تواند از بسیاری از ناشران، صاحبان کسب و کار و نویسندگان حمایت کند. و در عین حال بهترین اطلاعات موجود را در اختیار کاربران قرار دهد.”

با توجه به موارد گفته شده، گوگل همیشه به‌روز رسانی‌ها را انجام می‌دهد. در واقع، گوگل اعلام کرده است که ممکن است ده‌ها نسخه آپدیت شده از الگوریتم هسته مرکزی را با هدف بهبود فرایند جستجو  اجرا کند. ما نمی‌توانیم جزئیات مربوط به تمام این به‌روز رسانی‌ها را به اشتراک بگذاریم اما گوگل گفته است که به‌روز رسانی‌های اصلی الگوریتم هسته مرکزی  را اعلام خواهد کرد.

چرا به آپدیت الگوریتم هسته مرکزی اهمیت بدهیم؟

هر زمان که گوگل الگوریتم هسته مرکزی خود را به‌روز رسانی می‌کند، به این معنی است که وب ‌سایت شما می‌تواند در نتایج جستجو بهتر یا بدتر عمل کند. آگاهی از زمان دقیق این به‌روز رسانی‌ها به ما کمک می‌کند تا بفهمیم تغییرات رتبه‌بندی وب سایت ما مربوط به آپدیت الگوریتم گوگل است یا مربوط به تغییراتی است که ما بر روی وب ‌سایتمان اعمال کرده‌ایم. اکنون ما می‌دانیم که گوگل قرار است به زودی یک آپدیت اصلی داشته باشد. بنابراین بایستی تغییرات تحلیلی و رتبه‌ سایت‌مان را زیر نظر داشته باشیم.

نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
محمد نصیری
محمد نصیری
نظرات

ساناز
ساناز

به نظرم این آپدیت برای سایت هایی که خیلی کلاه سیاه کار نکردن خیلی خوب بوده
چون من که بعد از این آپدیت خداروشکر افزایش رتبه داشتم
مرسی از مطلبتون

    مرجان عبدی
    مرجان عبدی

    ممنون از همراهیت ساناز جان

اسمارتک