پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

آپدیت محتوایی گوگل (helpful content)؛ خبر خوب برای سایت‌هایی که از هوش مصنوعی کمک می‌گیرند

رویا عزیزی رویا عزیزی
28 شهریور 1402
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آپدیت محتوایی گوگل (helpful content)؛ خبر خوب برای سایت‌هایی که از هوش مصنوعی کمک می‌گیرند

گوگل در سپتامبر امسال الگوریتم محتوایی خود را به‌روزرسانی کرد. این به‌روزرسانی، شامل دو تغییر مهم در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها است.

در نگاه اول به نظر می‌رسید این به‌روزرسانی، تولید محتوا با هوش مصنوعی را محدود خواهد کرد؛ در صورتی که اینطور نیست و حتی نگاه گوگل به این محتواها مثبت‌تر شده است؛ البته به شرطی که این محتواها از کیفیت بالایی برخوردار باشند و برای کاربران هم مفید واقع شوند.  

همچنین، گوگل دستورالعمل‌هایی را به سیستم محتوای مفید خود اضافه کرده است و در مورد سایت‌هایی که ترافیک آن‌ها پس از به‌روزرسانی محتوای مفید، کاهش می‌یابد هم برنامه‌هایی دارد. 

درباره بازاریابی محتوایی و اصول تولید محتوا، در اینجا بخوانید: بازاریابی محتوایی چیست؟

به‌روزرسانی این الگوریتم در چه مورد است؟

گوگل الگوریتم محتوای مفید (Helpful Content) خود را در سه زمینه به‌روز کرد:

  1. کاهش حساسیت گوگل در دستور‌العمل‌های محتوای تولید شده با هوش مصنوعی
  2. میزبانی از محتوای تولید شده توسط سوم شخص (third-party) در Subdomains (یا دامنه اصلی)
  3. ارائه دستور‌العمل‌های بیشتر درباره افت ترافیک سایت از طریق به‌روزرسانی

گوگل نسبت به محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی انعطاف‌ نشان داد

تا پیش از این دستورالعمل‌های گوگل تأکید داشتند که در سیستم محتوای مفید، محتوایی اولویت دارد که توسط انسان‌ها (و نه هوش مصنوعی) ایجاد شده باشد.

اما در این به‌روزرسانی، این بخش از دستورالعمل حذف شده، که نشانگر تغییر نگرش مثبت گوگل نسبت به محتوای هوش مصنوعی است؛ در این حالت ابهامات از بین رفته و دستورالعمل‌ها هماهنگ‌تر می‌شود.

راهنمای خودارزیابی (Self-Assessment) محتوای مفید به‌روزرسانی شد

در راهنمای خود ارزیابی محتوای مفید گوگل، تغییراتی برای ایجاد محتوای کاربردی، قابل اعتماد و کاربر-محور صورت گرفته است.

به راهنمای به‌روز شده خودارزیابی موارد دیگری اضافه شد که عبارت‌اند از:

  1. اولین تغییر اضافه شدن کلمه «بازبینی» است:«آیا این محتوا توسط متخصص یا علاقه‌مندی که از موضوع آگاهی دارد، نوشته یا بازبینی شده است؟»
  1. آپدیت به دستورالعمل‌های جعل به‌روزرسانی صفحات هم پرداخته است؛ این آپدیت برای مواردی است که تاریخ محتواها بدون اعمال تغییرات به خصوص دستکاری شوند.
  2. آپدیت آخر هم درباره دستکاری تاریخ محتواها و حذف آن‌ها است: «حذف مداوم محتواها و ایجاد آن به عنوان محتوای تازه، کمکی به بهبود رتبه صفحات و تازه به نظر رسیدن محتوای سایت‌ها نمی‌کند.»

تغییرات در زمینه محتوای Third-Party در وب سایت اصلی یا ساب‌دامین

میزبانی محتوای شخص ثالث در بخش اصلی یک وب‌سایت یا در subdomain روندی زمان‌بر است. برای مثال وب سایت‌‌های رسانه‌های خبری محتوای وابسته کارت اعتباری شخص ثالث را در subdomain میزبانی می‌کنند. معمولا ایده پشت این استراتژی‌ها این است که قدرت رتبه‌بندی برخی از سایت‌ها باعث کسب رنکینگ بهتر محتوای منتشر شده در ساب‌دامین نشود.

بخش جدیدی که به راهنمای به‌روزرسانی محتوای مفید اضافه شده است توصیه می‌کند:

«اگر محتوای third-party را در سایت اصلی یا در ساب‌دامین میزبانی می‌کنید، بدانید که چنین محتوایی ممکن است در سیگنال‌هایی مثل کاربرد محتوا که در سایت تولید می‌شود، تاثیرگذار باشد. به همین دلیل، اگر آن محتوا تا حد زیادی مستقل از هدف سایت اصلی یا بدون نظارت دقیق و دخالت سایت اصلی تولید شده باشد، توصیه می‌کنیم از ایندکس شدن آن توسط گوگل جلوگیری شود.»

ناشران باید این دستور‌العمل را به خصوص در زمینه محتوای مرتبط با هدف سایت، جدی بگیرند.

خبر اصلی را از اینجا بخوانید.

همچنین درباره امکان دیگرِ گوگل به نام گوگل دیسکاور، این مطلب را از دست ندهید: گوگل دیسکاور چیست؟ روش‌های ورود به گوگل دیسکاور

پاکت
به اشتراک بگذارید:
رویا عزیزی
رویا عزیزی
خبرنگارم و کلمه‌ها راه را نشانم می‌دهند.
نظرات

در حال بارگیری کپچا...

هارمونی