همکاری یک آژانس تبلیغاتی در تولید بازی موبایلی
مشارکت آژانس تبلیغات دیجیتال دیما و استودیوی نردبان اندیشه فردا (سازنده آمیرزا) در تولید یک بازی موبایلی
همکاریهای استودیوهای بازیسازی بزرگ با شرکتهای مطرح تبلیغاتی، پیشرفتهای مهمی را در صنایع بازیسازی و تبلیغات دیجیتال در جهان به بار آورده است. از آنجا که تبلیغات مهمترین روش درآمدزایی بازیهای دیجیتال رایگان است، این گونه مشارکتها فرصتهای قابل توجهی را برای این دو صنعت ایجاد میکنند. اکنون شاهد همکاری یک استودیوی بازیسازی با یکی از آژانسهای تبلیغاتی هستیم.
استودیو نردبان اندیشه فردا (خالق بازیهای پرطرفداری همچون باقلوا و آمیرزا) به تازگی خبر از تولید و انتشار بازی موبایلی «قند و پند» داده است. این پروژه با مشارکت و سرمایهگذاری آژانس تبلیغات دیجیتال دیما انجام شده است.
به گفتهی شهریار ازهاریانفر، همبنیانگذار استودیو نردبان اندیشه فردا، قند و پند یک بازی موبایلی «حدس کلمات» است که در هر مرحله از آن، پاسخها از ترکیب حروف فارسی و وصل کردن آنها به هم حاصل میشود. هدف بازی پیدا کردن کلمات موردنظر و پیشروی در بیش از 800 مرحلهی جذاب و متنوع است.
یکی از مهمترین ویژگیهای این بازی، همچون دو بازی قبلی مشابه از همین استودیوی بازیسازی، طراحی الهامگرفته از فرهنگ کهن و غنی ایرانی و حضور کاراکترهای مرتبط با تاریخ و فرهنگ بومی همراه با موسیقی سنتی و اصیل ایرانی است. همچنین بنا بر گزارش کافه بازار، بازیهای حدس کلمات از پرطرفدارترین بازیهای موبایلی در ایران هستند، بنابراین انتظار میرود که بازی جذاب «قند و پند» نیز با استقبال خوبی از جانب مخاطبان مواجه شود.
فرصتهایی بدیع در صنعت تبلیغات و بازیسازی در ایران
به گفتهی محمد نجفی، معاون بازاریابی آژانس دیجیتال مارکتینگ یا تبلیغات دیجیتال دیما یکی از مهمترین دلایل مشارکت دیما با استودیوی نردبان اندیشه فردا در تولید بازی «قند و پند»، خلق فرصتهایی نو بین دو صنعت بازیسازی از یک سو و تبلیغات دیجیتال از سوی دیگر است که میتواند تبلیغات دیجیتال و بازیسازی در ایران را به مرحلهای جدید و متفاوت یعنی تبلیغ در بازی (Advergaming) وارد کند.
ایدهی اصلی Advergaming این است که تبلیغات برندها حول تمام تجربهی اپلیکیشن طراحی شود. این نوع تبلیغات معمولاً از ابتدا به منظور نشان دادن محصول یا خدمت با جزئیات به طور آمیخته با المانهای بازی توسعه داده میشود. علاوه بر این، گزینهی مقرون به صرفهتر Advergaming این است که شرکت مبلغی را پرداخت کند تا تبلیغش را داخل یک بازی شناختهشده قرار دهد.
از همین رو دیما در جدیدترین بازی موبایلی استودیوی نردبان اندیشه فردا مشارکت و سرمایهگذاری کرده است تا نخستین گامهای جدی را در این فضای جدید در ایران برداشته باشد. با توجه به موفقیت چشمگیر دو بازی قبلی این استودیو یعنی باقلوا و آمیرزا، میتوان پیشبینی کرد که این بار موفقیتی دیگر با تمرکز بر پتانسیل تبلیغات برندآگاهی از طریق روایت داستانهایی با المانهای برند را شاهد باشیم.
مِرچندایزینگ با کاراکترهای بازی
از دیگر نکات این همکاری و مشارکت، پیادهسازی ایدهی مرچندایزینگ (بازارپردازی) مبتنی بر المانهای بازی دیجیتال برای اولین بار در ایران است. مرچندایزینگ یکی از روشهای مهم درآمدزایی برای بازیها، فیلمها و غیره در جهان است که در آن محصولاتی از قبیل مجسمه، عروسک، تیشرت، لوازمالتحریر و غیره از روی شخصیتهای بازی ساخته شده و به طرفداران فروخته میشود. این کار علاوه بر ایجاد درآمد مضاعف برای بازیسازان، سبب پیوند بهتر طرفداران بازی با کاراکترها و به خاطر سپردن بیشتر آنها میشود. همچون ادورگیمینگ، این ایده نیز میتواند با همکاری برندها و برای تبلیغ آنها به کار گرفته شود.
تبلیغات در بازیها؛ فرصتی بیهمتا برای برندها
رشد چشمگیر بازیهای دیجیتال در سالهای اخیر، فرصت بیهمتایی را برای برندها به وجود آورده تا از این بستر استفاده کنند و آگاهی از برند خود را در میان مخاطبان افزایش دهند. به گزارش بنیاد ملی بازیهای رایانهای، بر اساس نتایج تازهترین پیمایش کشوری بنیاد ملی بازیهای رایانهای در مورد الگوی مصرف بازیهای دیجیتال در ایران، مجموع بازیکنان ایرانی از رقم ۲۸ میلیون در سال ۱۳۹۶ به ۳۲ میلیون نفر در سال ۱۳۹۸ افزایش پیدا کرده است. به عبارتی از جمعیت ۸۳ میلیونی ایران در سال ۱۳۹۸، ۳۲ میلیون نفر بازی میکنند. از مجموع ۳۲ میلیون بازیکن، ۴۹ درصدشان جزء کسانی هستند که هر روز بازی میکنند و ۶۵ درصد آنها بازیکن آنلاین هستند.
آمارها نشان میدهند که بسیاری از تصورات ما دربارهی بازیکنندگان گیمها اشتباه است. برای مثال در گذشته اغلب فرض میشد که بازیکنندگان گیم تنها پسران نوجوان هستند، اما پژوهش ذکرشده در ایران نشان داده که سهم بازیکنان زن در بازار بازی ایران از ۳۵ درصد در پیمایش سال ۱۳۹۶ به ۳۸ درصد در سال ۱۳۹۸ افزایش پیدا کرده است. همچنین نتایج استخراجشده از این پیمایش خبر از افزایش میانگین سنی بازیکنان ایرانی میدهد. در نهایت این پژوهش نشان داده که کماکان موبایل با ۹۲ درصد ضریب نفوذ در میان بازیکنان، پرطرفدارترین پلتفرم بازی در ایران است.
مشارکت استودیو نردبان اندیشه فردا و آژانس تبلیغات دیجیتال دیما در ساخت این بازی میتواند فرصتهای فوقالعادهای را برای برندهایی که میخواهند به این چشمهی پربار از مخاطبان دست یابند، فراهم کند.
دیما، آژانس و شبکهی تبلیغات دیجیتال نتیجهگراست که تا کنون برای برندهای معتبر ایرانی و خارجی با محصولات دیجیتال و غیردیجیتال، کمپینهای بسیار مؤثر تبلیغاتی اجرا کرده و در این کمپینها با استفاده از ایدههای خلاق، ترکیب بهینهی رسانهها و پیشرفتهترین فناوریهای تبلیغاتی، نتیجهی مدنظر سازمانها به دست آمده است. دیما با ارائه و توسعهی پلتفرمهای تبلیغاتی مبتنی بر جدیدترین فناوریهای تبلیغات، نقش مهمی در پیشرفت صنعت تبلیغات دیجیتال در ایران داشته است.
استودیو نردبان اندیشه فردا نیز که از سال 1383 در زمینهی ساخت عناوین گستردهای از بازیهای رایانهای فعال بوده است، تولید بازیهای پرطرفداری همچون پایان معصومیت، لطفعلی خان زند، شمشیر نادر، شبگرد: طلوع تاریکی، باقلوا و آمیرزا را در کارنامهی خود دارد.