
فرانچایز یکی از مدلهای کسبوکار زودبازده در جهان است


فهرست مطلب
در ششمین کنفرانس بینالمللی فرانچایز ایران، بر اهمیت مدل کسبوکار فرانچایز بهعنوان یکی از راهکارهای زودبازده و کم ریسک در سطح جهانی تأکید شد. این مدل که در کشورهایی مانند ترکیه و مالزی با موفقیت پیادهسازی شده، توانسته است به توسعه کسبوکارها و ایجاد شغلهای جدید کمک کند. محمدعلی ملائی، مدیرعامل انجمن فرانچایز ایران، در این کنفرانس گزارشی از فعالیتهای انجمن ارائه داد و یکی از چالشهای اصلی این حوزه را کمبود نیروی انسانی متخصص عنوان کرد. او همچنین به برگزاری دورههای MBA و DBA فرانچایز در ایران اشاره کرد که بهمنظور رفع این بحران و ارتقای کیفیت نیروی انسانی انجام شده است.
به گزارش دیام برد، ششمین کنفرانس بینالمللی فرانچایز ایران در تاریخ ۸ اردیبهشت با حضور مقامات وزارت کار و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت علمی فناوری ریاستجمهوری، اتاق بازرگانی ایران و مجمع کارآفرینان ایران برگزار شد. از اهداف این رویداد میتوان به بررسی ظرفیتها و موانع توسعه مدل فرانچایز در کشور، تبادل نظر میان فعالان این حوزه و ارائه گزارشهایی از عملکرد نهادهای مرتبط بهویژه انجمن فرانچایز ایران اشاره کرد.
فرانچایز یا نشان سپاری یکی از مدلهای کسبوکار است که در بسیاری از کشورها به عنوان یکی از راهکارهای گسترش برندها، توسعه منطقهای و جذب سرمایههای خرد مورد استفاده قرار میگیرد. شیلا، هایدا، جانبو، افق کوروش، سیب۳۶۰، پدر خوب، ۳۰ بن و غیره نمونهای از کسبوکارهای فرانچایز در ایران هستند.
فرانچایز در بسیاری از کشورها منجر به اشتغالزایی شده است
آرمان خالقی، دبیرکل خانه صنعت معدن و تجارت در این رویداد گفت: «فرانچایز یکی از مدلهای کسبوکار زودبازده در سراسر جهان بوده و در بسیاری از کشورها منجر به اشتغالزایی شده است. در ترکیه و مالزی و بسیاری از کشورها این مدل بهصورت موفق اجرا شده و ما میتوانیم از آنها الگوبرداری کنیم. از مزایای کلیدی فرانچایز میتوان به کاهش ریسک، اشتغالزایی، توسعه متوازن منطقهای و جذب سرمایههای خرد اشاره کرد. چالشهای این صنعت موانع فرهنگی و اجتماعی (مانند ذهنیت سنتی کسبوکارها و چالشهای نیروی انسانی)، مشکلات فنی و عملیاتی مانند (سیستمهای نظارتی ناکارآمد و چالشهای لجستیکی) و بحرانهای مالی نوظهور مانند (معضل تورم و نقدینگی) هستند. برای پیشرفت در این صنعت باید زیرساختهای فیزیکی، معنوی و قانونی را فراهم کرد. به طور تقریبی صنعت غذا با ۴۰ درصد، آموزش با ۲۵ درصد، سلامت با ۲۰ درصد و صنایع خردهفروشی با ۱۵ درصد در اولویت فرانچایز هستند.»
کسبوکار فرانچایز به جذب نیروی انسانی متخصص نیاز دارد
محمدعلی ملائی، مدیرعامل انجمن فرانچایز ایران در ادامه این مراسم، با اشاره به اینکه این انجمن از سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را آغاز کرده، گزارشی از اقدامات و فعالیتهای این انجمن در چند سال گذشته ارائه کرد و گفت: «کسبوکار فرانچایز نیازمند جذب نیروی انسانی متخصص است. به همین منظور، سامانه جامع خدمات کسبوکار فرانچایزر با نام «کسپو» آغاز به کار کرده تا ارتباط بین فرانچایزورها و نیروهای انسانی متقاضی را برقرار کند. هدف ما در انجمن فرانچایز این است که تا سال ۱۴۱۰، هزار نفر دانشآموخته MBA، سیصد نفر DBA و پنجاه نفر Post DBA داشته باشیم. تلاشمان این است که باتکیهبر علم و روشهای اصولی، صنعت فرانچایز را توسعه دهیم.»
ملائی در رابطه با دغدغههای کسبوکارهای فرانچایز توضیح داد: «یکی از مهمترین دغدغههای کسبوکارهای فرانچایز، کمبود نیروی متخصص است. تاکنون اغلب استخدامها بر اساس تجربه صورت گرفته و امیدواریم با این دورههای آموزشی، مسیر علمیتری در پیش گرفته شود. متأسفانه امروزه در اینستاگرام مشاورههای زرد زیادی وجود دارد و تبلیغات غیرتخصصی رواج یافته است. ما در تلاش هستیم تا در حوزه تخصصی فرانچایز، مشاوران حرفهای تربیت کنیم.»
معیار اصلی برای انتخاب فرانچایزهای پیشرو، «پایداری» است
او در ادامه این رویداد گفت: «پیش از انجام نشان سپاری لازم است تا میزان دقیق ارزش یک برند مشخص شود. در همین راستا شرکت ارزشگذاری داراییهای نامشهود بهزودی شروع به کار خواهد کرد. ما در انجمن حداقل ۵۰ کسبوکار را میشناسیم که بین ۱۰ تا ۱۰۰ شعبه واگذار کردهاند؛ اما امروزه حتی یک شعبه فعال از آنها باقی نمانده و بسیاری از سرمایههای خرد مردم سوخت شده است. بهزودی پلتفرم «فرانچایز بازار» رونمایی میشود تا فرانچایزورهای حرفهای و معتبر را به فرانچایزیهای واقعی متصل کند.»
مدیرعامل انجمن فرانچایز ایران عنوان کرد: «مرکز داوری انجمن فرانچایز نیز برای رسیدگی به دعاوی این حوزه تأسیس شد، چرا که قضات دادگستری آشنایی دقیقی با این صنعت ندارند و این مرکز قصد دارد اختلافات را بهصورت حرفهای و سادهتر حلوفصل کند. در گذشته بین فناوری و صنعت فرانچایز فاصله زیادی وجود داشت؛ اما امروز نرمافزارهای تخصصی متعددی برای این صنعت توسعه یافتهاند. با بررسی عملکرد صندوق کارآفرینی امید و بودجههای تبصره ۱۸ وزارت رفاه، مشاهده کردیم که مبالغ زیادی به نام ایجاد اشتغال هزینه میشود. درحالیکه نرخ ایجاد یک شغل پایدار در بودجههای دولتی بین ۱.۵ تا ۴ میلیارد تومان است، تخصیص این بودجهها به کسبوکارهای مبتنی بر فرانچایز بسیار مؤثرتر و پربازدهتر خواهد بود.»
ملائی با اشاره به فقدان محتوای باکیفیت فارسی درباره فرانچایز در فضای اینترنت گفت: «در وب فارسی، دادههای اصیل درباره فرانچایز وجود نداشت؛ از همین رو، از فارغالتحصیلان خواستیم تا محتوای تخصصی در این حوزه تولید کنند. استودیو فرانچایز نیز با همین هدف راهاندازی شد تا محتوای اصیل و فارسی درباره این صنعت منتشر کند.
یکی از بحرانهای مربوط به کسبوکارها که امروز بیش از گذشته احساس میشود، موضوع «پایداری» است و «پایداری» معیار اصلی انجمن برای انتخاب فرانچایزهای پیشرو است.»