پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

خطای فایربیس هنگام گرفتن توکن FCM: آیا تحریم جدیدی در راه است؟

زهرا محبی زهرا محبی
18 مرداد 1401
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خطای فایربیس هنگام گرفتن توکن FCM: آیا تحریم جدیدی در راه است؟
زمان مطالعه: 2 دقیقه

ظاهرا تحریم جدیدی برای اپلیکیشن‌های دیوایس‌های داخل ایران اعمال شده است که روی تمامی فعالیت‌های کسب‌وکارها تاثیر خواهد گذاشت. به نظر می‌رسد کمپانی گوگل اخیرا دست به تحریم سرویس FCM برای کاربران ایرانی زده است؛ این بدان معناست که کاربران با آی‌پی ایران، هیچگونه نوتفیکیشنی از برنامه‌های داخلی یا خارجی روی موبایل خود دریافت نخواهند کرد.

این موضوع زمانی شفاف شد که به هنگام گرفتن توکن FCM، فایربیس خطای 403 را نمایش داد. سرویس ابری فایربیس یکی از سرویس‌های گوگل است که در زمینه‌های مختلف به برنامه‌نویسان موبایل کمک زیادی می‌کند. یکی از زمینه‌ها، بحث «پوش نوتیفیکیشن» است. این سرویس رایگان، به توسعه‌دهندگان اپ‌ها اجازه می‌دهد که با طی کردن یک پروسه، نوتیفیکیشن‌های خود را به دست کاربران برسانند. خطای فایربیس گویای این است که در حال حاضر کاربرانی که با آی‌پی ایران در گوگل به ثبت رسیده‌اند، امکان دریافت نوتیفیکیشن را ندارند. چنین خطایی خبر از یک تحریم جدید و جدی برای توسعه‌دهندگان اپ و کاربران می‌دهد.

اگر این گمانه‌زنی درست باشد و ایران به قطع در خصوص دریافت سرویس FCM و ارسال نوتیفیکیشن تحریم شده باشد، می‌توان گفت که کاربران بیشتر از هر طرف دیگری از این تغییر ضرر می‌کنند. تقریبا همه اپ‌های ایرانی و خارجی با سرویس FCM فرآیندهای نوتیفیکیشن خود را پیاده‌سازی کرده‌اند و با وجود این تحریم، از اپ‌های ایرانی مختلف همانند دیجی‌کالا، کافه‌بازار، دیوار و… گرفته تا اپ‌های کاربردی خارجی مثل تلگرام، واتس‌اپ، اینستاگرام و… دیگر امکان دریافت نوتیفیکیشن از هیچ نوعی نخواهد بود. قابل توجه است که پنل فایربیس پیش از این تحریم بود؛ این خطای جدید فایربیس مسئله‌ای کاملا تازه است.

‌بد ماجرا همینجاست که حتی سرویس‌های پوش نوتیفیکیشن ایرانی نیز بستر گسترده‌ای از فرآیندهای ساختاری خود را با استفاده از فایربیس پیش می‌برند. هم‌اکنون کسب‌وکارها و اپ‌های ایرانی نیز در حال تجربه این مشکل و خطای دریافت توکن FCM هستند و این مشکل را تایید کرده‌اند. توکن FCM یا Firebase Cloud Messaging فیلتر اصلی و اولیه برای ارسال نوتیف به کاربر است، به عبارتی، برای گرفتن این توکن و ارسال نوتفیکیشن به کاربر، باید موبایل فرد سرویس مورد نظر را از گوگل دریافت کند و پس از آن، نوتیف برای کاربر نمایش داده می‌شود. از آنجایی که قریب به یک هفته است که سرویس فایربیس در این زمینه دچار مشکل شده است، گمانه‌زنی‌های نزدیک به واقعیتی مطرح شده است که ارتباط خطای فایربیس به تحریم را بیش از پیش تایید می‌کند.

بخوانید  جزییات آپدیت اخیر هسته گوگل: برای جلوگیری از افت، محتوای خود را بهبود دهید
نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
زهرا محبی
زهرا محبی
کشف دنیاها و آدم‌های جدید خوشحالم می‌کنه و یاد گرفتن زنده نگهم می‌داره. دی‌ام بُرد سرزمین جدیدِ پر از اکسیژنیه که الان توش سکونت دارم.
نظرات

نسرین
نسرین

سلام. ممکنه بگید الان هم این مشکل بجهت تحریم هست یا خیر؟ چون من هرچه کدها رو تست می کنم خطا می گیرم