پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

اولین اینمادها برای شرکت‌های رمزارزی به زودی صادر خواهد شد

الهه صالحی الهه صالحی
25 اردیبهشت 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اولین اینمادها برای شرکت‌های رمزارزی به زودی صادر خواهد شد
زمان مطالعه: 4 دقیقه

اعضای هیات مدیره جدید انجمن فین‌تک در اولین نشست خبری خود با رسانه‌ها به تلاش این انجمن برای تعامل و گفت‌وگو با نهادهای تصمیم‌گیر اشاره کرده و اعلام کردند که در خرداد ماه قرار است برای اولین بار برای شرکت‌های حوزه رمزارز اینماد صادر شود.

به گزارش دی‌ام‌ برد، مهدی فاطمیان، رئیس هیات مدیره انجمن فین تک در ابتدای این نشست توضیحاتی در رابطه با شکل‌گیری و تاریخ‌چه انجمن پرداخت و گفت: «در این سال‌ها تلاش ما بر این بوده است که اکوسیستم فین‌تک را کشور توسعه بدهیم تا به واسطه انجمن هرجایی که کسب‌وکارهای این حوزه به تعامل با حاکمیت نیاز دارند، وارد عمل شویم. هدف ما این بوده است که بتوانیم منافع کمیسیون‌ها، حوزه‌ها و رسته‌های مختلف کسب‌وکاری را در این سال‌ها حفظ و برای توسعه آنها تلاش کنیم. در این بین ماموریت‌هایی برای خود متصور هستیم و چشم‌اندازهایی داریم که شاید در حال حاضر بلند پروازانه باشند. ما در این چشم‌اندازها، ایران را جز اصلی‌ترین بازیگران حوزه فناوری‌های نوین مالی در خاورمیانه می‌دانیم، چشم‌اندازی که در حال حاضر به وضوح از آن فاصله زیادی داریم چرا که در این مسیر توسط تنظیم‌گران سنگ‌اندازی‌ می‌شود.»

او در رابطه با ماموریت‌های این انجمن گفت: «ما چند ماموریت برای خودمان متصور هستیم که مهم‌ترین قسمت آنها و اصلی‌ترین شاخص آن قدرت بخشی به شرکت‌های فناور است. قاعدتا اگر بتوانیم بخش خصوصی را در این حوزه تقویت کنیم به آن چشم انداز نزدیک‌تر خواهیم شد و بخش خصوصی ما را به آن چشم‌انداز می‌رساند.»

اولین اینمادها برای شرکت‌های رمزارزی به زودی صادر خواهد شد 1

مهدی فاطمیان، رئیس هیات مدیره انجمن فین‌تک

فاطمیان با تاکید براینکه رویکرد ما در دوره جدید تعاملی‌تر است، افزود: «علاوه بر این، در دور جدید انجمن آگاهی‌افزایی عمومی و اطلاع رسانی‌های شفاف‌تر نسبت به دوره‌های قبلی را در دستور کار داریم تا بتوانیم در تعامل با رسانه‌ها و شفافیت بیشتری داشته باشیم. از سوی دیگر، تلاش می‌کنیم روی آینده پژوهی کار کنیم اما متاسفانه رگولاتور ما در خیلی از بخش‌ها آگاه نیست و باید یک سری از اسناد و آینده پژوهی در اختیارش قرار داده شود که بتواند به سمت درستی حرکت کند. »

به گفته رئیس هیات مدیره انجمن فین‌تک، در حال حاضر بیش از ۶۰ شرکت به صورت رسمی در انجمن فین‌تک عضو هستند و این تعداد تا پایان شهریور ماه به حدود ۸۰ شرکت و تا پایان سال به ۱۰۰ شرکت عضو خواهد رسید و انجمن قصد دارد تا فرایند عضویت را تسهیل کرده تا اعضای بیشتری در این انجمن عضو شوند.

او در رابطه با اقدامات انجام شده در ۴ ماه گذشته توسط هیات مدیره جدید توضیح داد: «ما توانستیم برای شرکت‌های رمزارزی اینماد را مطرح کنیم و در خرداد ماه اولین نمادها برای این شرکت‌ها صادر خواهد شد. علاوه بر این، در بهمن سال گذشته ما توانستیم در شورای رقابت، بحث انحصار بازار در دست شرکت‌های PSP را به نتیجه برسانیم که با توجه به شرایط دشوار دریافت مجوز PSP بازار از حالت رقابتی خارج شده بود. این رای در حال پیگیری است و امیدواریم که انتهای این فرایند به نتایج خوبی برسد که شرکت‌های بزرگ پرداخت‌یاری بتوانند مجوز PSP دریافت کنند.»

فاطمیان ادامه داد:‌ «در سه ماه گذشته ۷ جلسه با بانک مرکزی داشتیم و کارگروه مشترکی را تشکیل دادیم تا مسیر گفت‌وگو و تعامل با بانک مرکزی ایجاد شود و تلاش می‌کنیم که این مسیر در بیمه مرکزی و سازمان بورس و سایر نهادهای تاثیرگذار حوزه فین‌تک نیز اجرا شود.»

اولین اینمادها برای شرکت‌های رمزارزی به زودی صادر خواهد شد 2

مصطفی امیری، دبیر انجمن فین‌تک

نیازمند تغییر نگرش رگولاتور هستیم

مصطفی امیری، دبیر انجمن فین‌تک نیز در ادامه عدم تعامل و گفت‌وگو در بخش‌های مختلف را یکی از اصلی‌ترین چالش‌های این حوزه دانست و گفت: «ما در بخش خصوصی تلاش می‌کنیم که به نوعی زمینه را ایجاد کنیم که تعاملات بهتری شکل بگیرد. رویکردی که انجمن در دوره جدید خود داشته نیز همین بوده است و سعی کرده‌ایم که باب گفت‌وگو را باز کنیم.»

احمدرضا منصوری، رئيس کمیسیون پرداختیاری و مدیرعامل پی‌پینگ نیز در ادامه با انتقاد از عدم چابکی رگولاتور و همراهی او با نوآوری در سال‌های اخیر، گفت: «ما از نوآوری صحبت می‌کنیم اما در اجرا، رگولاتور چابکی نداریم که تصمیم‌سازی‌های او به سرعت اتفاق بیفتد و جامع‌نگری هم در تصمیمات او دیده شده باشد.»

اولین اینمادها برای شرکت‌های رمزارزی به زودی صادر خواهد شد 3

احمدرضا منصوری، رئیس کمیسیون پرداخت‌یاری

او ادامه داد:‌ «بحث دیگری که بسیار جدی است، مسیر رشد شرکت‌های فین‌تکی علی‌الخصوص در حوزه پرداخت است؛ اگر دقت کنید در دنیا شرکت‌های مشابه، مسیرشان تا تبدیل شدن به بانک شدن باز است اما عملا در ایران چنین اتفاقی نمی‌افتد و عملا نوآوری رخ نمی‌دهد؛ یعنی ما یک سری بانک داریم که همه یک مدل رفتار می‌کنند و با این مدل‌ پرداخت‌یاری هم یک سری پرداخت‌یار داریم که عملا همگی شبیه هم سرویس می‌دهند و ما دستمان برای نوآوری باز نیست و رگولاتور پابه‌پای ما در این حوزه نمی‌آید و در چند سال گذشته ما بسیار درباره این موضوع صحبت کردیم و نهادهای مختلف قانون‌گذار  هم به یک سبک و سیاق قانون‌گذاری می‌کنند.»

منصوری با تاکید براینکه ما نیازمند یک تغییر نگرش در بخش تنظیم‌گری هستیم تا بتوانیم شاهد نوآوری باشیم، افزود:‌ «باید نگاه ما به قانون گذاری تغییر کند و خصوصی سازی در این حوزه جواب می‌دهد؛ دنیا در حال حرکت به سمت رگ‌تک است و بازوهایی اجرایی در بخش خصوصی برای کمک به رگولاتور برای تنظیم‌گری ایجاد شده‌اند.»

بادکوبه
به اشتراک بگذارید:
الهه صالحی
الهه صالحی
روزنامه‌نگاری خوانده‌م و عاشق رسانه‌م؛ دی‌ام برد برای من فرصت جدیدی بود که بیشتر از دنیای جذاب مارکتینگ بدونم.
نظرات