پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار رپورتاژ

ایپُل، پلتفرمی برای طراحی و ساخت انواع پرسشنامه

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
10 اسفند 1402
زمان مطالعه: 8 دقیقه
ایپُل، پلتفرمی برای طراحی و ساخت انواع پرسشنامه
زمان مطالعه: 6 دقیقه

ایپُل پلتفرمی است که برای‌ طراحی و ساخت انواع پرسشنامه و یا فرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرسشنامه طراحی شده با پلتفرم ایپُل، توسط لینک آنلاین و یا اپلیکیشن آفلاین پرسشگری ایپُل، قابل نمایش و پاسخگویی برای کاربران و جامعه هدف است.

 پس از جمع‌آوری اطلاعات، نتایج و پاسخ‌های جمع آوری شده در پلتفرم ایپُل به صورت لحظه‌ای قابل نمایش است. پلتفرم ایپُل برای عموم کاربران از جمله کاربرانی که به یک نظرسنجی پاسخ می‌دهند یا کاربران حرفه‌ای‌تر مانند کاربران و پرسشگرانی که تحقیقات بازار انجام می‌دهند، جذاب است چون علاوه بر سهولت استفاده و داشتن رابط کاربری مناسب، تمامی نیازهای کاربران را جهت طراحی پرسشنامه، روش‌های مختلف انتشار و نتایج و گزارشات مختلف برآورده می‌کند.

طیف گسترده‌ای از کسب‌وکارها به پلتفرم ایپُل نیاز دارند. با توجه به این که در هر کسب‌وکاری به نحوی از فرم‌ها و پرسشنامه‌های کاغذی جهت جمع آوری اطلاعات از پرسنل و یا مشتریان خود استفاده می‌شود، این فرآیند می‌تواند به صورت الکترونیکی صورت پذیرد. شرکت‌های تحقیقات ‌بازار، واحدهای مارکتینگ و بازاریابی شرکت‌ها، منابع انسانی، موسسات آموزشی، دانشجویان، روابط عمومی‌ها و …. در زُمره مشتریان ایپُل قرار دارند.

ایپُل، ویژگی‌ها و مزایای رقابتی

ایپُل به عنوان یک پلتفرم طراحی پرسشنامه، امکانات و قابلیت‌های زیادی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. کاربران می‌توانند با بررسی ویژگی‌های ایپُل و مقایسه آن با پلتفرم‌های مشابه، متوجه شوند که چگونه ایپُل می‌تواند فرآیند جمع آوری اطلاعات را با توجه به قابلیت‌های ویژه زیر، در کسب‌وکارهایشان تسهیل کند.

ایپُل، پلتفرمی برای طراحی و ساخت انواع پرسشنامه 1

آزمون‌ساز

پلتفرم ایپُل یک پرسشنامه ساز است که این پرسشنامه می‌تواند حاوی سوالات یک آزمون باشد. بنابراین کافی است، سوالات آزمون خود را توسط پلتفرم ایپُل طراحی کرده و با امتیازبندی مناسب گزینه‌های صحیح و غلط را مشخص کنید. هم چنین، قابلیت‌های مختلف زیر در پلتفرم ایپُل باعث شده است که به عنوان آزمون ساز مورد استفاده قرار گیرد:

  • قابلیت تنظیم ساعت و تاریخ شروع و پایان آزمون
  • قابلیت ضبط صدا در کل زمان آزمون
  • ضبط صدا برای سوال خاص
  • استفاده از عکس، فیلم و مدیا در سوالات
  • نمایش اتفاقی چیدمان سوالات و گزینه‌ها برای هر کاربر
  • ثبت مدت زمان پاسخگویی آزمون‌دهنده
  • محدود کردن زمان پاسخگویی به هر سوال
  • محدود کردن زمان ورود آزمون دهنده به جلسه آزمون پس از شروع آن
  • محاسبه مجدد امتیازات، در صورت خطا هنگام طراحی پرسشنامه

جلسات و مسابقات تعاملی

چنانچه بخواهید در سمینار، کلاس درس و یا همایشی سوالی را مطرح کرده، نظر مخاطبان را به لحظه دریافت کرده و نتایج را برای تمامی کاربران نمایش دهید، می‌توانید از قابلیت تعاملی سامانه ایپُل استفاده کنید. در این روش، مجری مشخص می‌کند که چه سوالی به کاربران نمایش داده شود و تا چه زمانی کاربران حق پاسخگویی به سوال را دارند. با هدایت مجری، سوال اول قابل نمایش بر روی مرورگران تمامی کاربران است. کاربران در زمان تعیین شده به آن سوال پاسخ می‌دهند. سپس مجری، درصد پاسخگویی کاربران و پاسخ صحیح را نمایش می‌دهد. با هدایت مجری، سوال دوم به کاربران نمایش داده شده و همان مراحل برای پاسخگویی و نمایش نتایج طی خواهد شد.

اپلیکیشن پرسشگری آفلاین

پلتفرم‌های مشابه، لینک پرسشنامه را به صورت یک URL در اختیار مخاطب می‌گذارند که لازم است تا پاسخ‌‎دهنده حتما جهت پاسخگویی به اینترنت متصل باشد. حال در نظر بگیرید که یک پرسشگر در طول روز لازم است تا به محل‌های مختلفی برود که پوشش اینترنت مناسب نباشد و یا همیشه دغدغه آن را داشته باشد که در هنگام مصاحبه ممکن است اینترنت دستگاه وی قطع شود. اپلیکیش آفلاین پرسشگری ایپُل، در ابتدا پاسخنامه را بر روی تبلت یا موبایل پرسشگر ذخیره می‌کند و هر زمان که ارتباط اینترنتی با سرور برقرار بود، اطلاعات ذخیره شده را به صورت خودکار به سرور ارسال خواهد کرد.

روابط منطقی و شرط گذاری بین سوالات پرسشنامه

اگرچه شرط گذاری در اکثر پلتفرم‌های مشابه، با مخفی و یا نمایش دادن سوالی شناخته می‌شود، ولی همیشه طراحان پرسشنامه در عمل با مشکلات متعددی روبرو می‌شوند. سامانه ایپُل قابلیتی را فراهم کرده است که بدون کد نویسی بتوانید پیچیده‌ترین شرط‌ها و روابط منطقی را به راحتی در پرسشنامه خود پیاده‌سازی کنید. در سامانه ایپُل می‌توانید مشخص کنید که هنگام انتخاب یک یا چند گزینه و یا تایپ متن خاصی توسط پاسخگو، عملیات مختلفی در پرسشنامه صورت گیرد. این عملیات شامل مخفی/نمایش سوال و یا گزینه‌های آن، فعال/غیرفعال کردن سوال و یا گزینه‌های آن، انتخاب/عدم انتخاب گزینه سوالات و یا ابطال/ارسال پرسشنامه می‌شود. اولویj بندی قوانین، ترکیب شرط‌ها، یک طرفه کردن قوانین و زمان اجرای عملیات در قوانین از دیگر قابلیت‌های آن است.

ایپُل، پلتفرمی برای طراحی و ساخت انواع پرسشنامه 2

پشتیبانی انواع سوالات متنوع

برای طراحی یک پرسشنامه، قالب‌های مختلف سوالات آماده وجود دارد که با استفاده از آن‌ها، می‌توان پرسشنامه مورد نظر را طراحی کرد. در سامانه ایپُل، علاوه بر انواع سوالات متداولی مانند تک انتخابی، چند انتخابی، لیست کشویی، تشریحی و … که در پلتفرم های مشابه وجود دارد، سوالات با کاربردهای خاص نیز وجود دارد. از جمله این سوالات می‌توان، ماتریسی، آبشاری، کد تایید پیامکی، پرداخت، چند لیست کشویی، چند متنی، بارکدخوان، نوارکشویی، موقعیت جغرافیایی و NPS را نام برد.

قابلیت ضبط صدا

چنانچه بخواهید صدای پاسخ دهنده هنگام پاسخ‌دهی به یک سوال خاص در پرسشنامه ضبط شود، کافی است که قابلیت ضبط صدا را برای آن سوال فعال نمایید. هم چنین ممکن است که جهت صحت‌سنجی مصاحبه انجام شده، نیاز داشته باشید تا صدای کل مصاحبه هنگام پاسخگویی کاربر به سوالات ضبط شود. با فعالسازی این قابلیت در پرسشنامه، صدای کل مصاحبه به همراه پاسخنامه ضبط و ذخیره می‌گردد.

سهمیه (Quota)

در مواقعی لازم دارید که تعداد پاسخنامه‌های محدودی را جمع‌آوری کنید. این تعداد بر اساس تعداد پاسخ‌های ثبت شده توسط کاربران به یک یا چند سوال خاص پرسشنامه است. بنابر این هنگامی که تعداد پاسخ به سوالات مورد نظر به تعداد ماکزیمم خود رسید، سامانه به صورت خودکار به پاسخ دهنده پیغام مناسب را خواهد داد.

استفاده از پاسخ سوالات فعلی در سوالات بعدی (Piping)

مواقعی پیش می‌آید که بخواهید از پاسخ کاربر به یک سوال، در متن و یا گزینه‌های سوالات بعدی استفاده کنید. به این عمل پایپینگ گفته می‌شود. این پاسخ‌ها می‌تواند از انواع سوالات متنی، تک انتخابی، چندانتخابی و ماتریسی به تمامی سوالات و گزینه‌های دیگر پایپ شود. پایپینگ به سه روش ایندکسی، انتخابی و نقیض در سامانه ایپُل پیاده سازی شده است.

فراخوانی فیلدهای پرسشنامه از سامانه دیگر

 مواردی پیش می‌آید که لازم است تا اطلاعات بعضی از فیلدهای پرسشنامه، از یک سامانه دیگر فراخوانی شود. به عبارتی دیگر، هنگامی که کاربر یک فیلد خاصی را در پرسشنامه پر می‌کند، فیلدهای مرتبط با آن از یک سامانه دیگر فراخوانی شده و به صورت اتوماتیک در پرسشنامه پر می‌شود. این کار در ایپُل از طریق API به راحتی امکان‌پذیر است.

بارگذاری پاسخنامه قبلی

فرض کنید که به یک پرسشنامه ای قبلا پاسخ داده‌اید و مجددا می‌خواهید به همان پرسشنامه پاسخ دهید. شما ترجیح می‌دهید که هنگام پاسخگویی به سوالات، پاسخ‌های قبلی را هم مشاهده کنید. این قابلیت در سامانه ایپُل پیاده‌سازی شده است. در ابتدا پرسشنامه قبلی به شما نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید پاسخ هر کدام از سوالات را که بخواهید تغییر دهید. لازم به ذکر است که تغییرات با رنگ دیگری مشخص خواهد شد و در انتها پاسخنامه جدیدی ثبت یا اطلاعات بر روی پاسخنامه قبلی ذخیره می‌شود.

روش‌های متنوع جمع آوری اطلاعات

هنگامی که پرسشنامه‌ای را در ایپُل طراحی می کنید، جمع آوری اطلاعات به دو صورت آنلاین و آفلاین می تواند صورت گیرد. در حالت جمع آوری اطلاعات به صورت آنلاین، لینک پرسشنامه تولید شده از طریق پیامک، ایمیل، شبکه های اجتماعی و یا جاگذاری در وب سایت در اختیار کاربران جهت پاسخگویی قرار می‌گیرد. چنانچه بخواهید که پاسخنامه ها به صورت آفلاین جمع‌آوری شود، کافی است که اپلیکیشن آفلاین پرسشگری موبایل ایپُل را برای پرسشگران خود و یا اپلیکیشن آفلاین کیوسک ایپُل را بر روی کیوسک‌های پرسشگری خود نصب کنید.

خروجی اکسل با کد و امتیاز

خروجی اکسلی که از پاسخنامه‌های خود دریافت می‌کنید، حاوی متن گزینه‌های انتخاب شده کاربر در پاسخنامه است. چنانچه نیاز داشته باشید که خروجی اکسل شما به صورت کد‌گذاری شده باشد، این قابلیت در سامانه ایپُل پیاده‌سازی شده است، کافی است که برای هر کدام از گزینه‌های پرسشنامه خود کد و یا امتیازی را مشخص کنید و سپس خروجی اکسل داده‌های مورد نیاز را دریافت کنید.

محاسبه امتیاز در هر گروه سوال

در بسیاری از پرسشنامه‌ها نیاز است که بین سوالات گروه‌بندی صورت گیرد و امتیاز مرتبط با هر گروه به صورت جداگانه محاسبه شود. این کار معمولا در پرسشنامه‌های روانشناسی بسیار متداول است. قابلیتی در سامانه ایپُل پیاده‌سازی شده است که اجازه می‌دهد، علاوه بر محاسبه امتیاز کل، بتوانید مجموع امتیازات مربوط به هر گروه سوال را هم به صورت مجزا محاسبه و نمایش دهید.

نمایش موقعیت جغرافیایی پاسخ دهنده بر روی نقشه

علاوه بر آنکه می‌توانید از سوال موقعیت جغرافیایی در پرسشنامه خود استفاده کنید، در هنگام شروع و ثبت پاسخنامه، موقعیت جغرافیایی کاربر، به صورت خودکار همراه با پاسخنامه وی ثبت و ذخیره می‌شوند این قابلیت باعث می‌شود که در قسمت نتایج و گزارش‌ها بتوانید، مکان افراد پاسخ‌دهنده را روی نقشه مشاهده کنید. هم چنین می‌توانید محل‌های نمایش داده شده روی نقشه را با استفاده از پارامترهای مختلف زمان، کاربر، پاسخ سوال و… فیلتر کنید.

نمایش مسیر حرکت پرسشگران روی نقشه

یکی از چالش‌های مهمی که ناظران پروژه‌های میدانی با آن روبرو هستند، اطمینان بخشی از مسیر حرکت و زمان بندی حضور پرسشگران در مراجعه به مکان‌های مورد نظر است. سامانه ایپُل، قابلیتی را پیاده سازی کرده است که مسیر حرکت پرسشگران را به صورت لحظه ای و زنده در اختیار ناظران قرار می‌دهد. این مسیر حرکت تا ۵ روز قبل در دسترس می‌باشد و قابلیت فیلتر کردن پارامترهای مختلف بر روی نقشه نیز وجود دارد.

مدیانا
به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات

اسمارتک