پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار رویدادهای حضوری

در پنل ارتباط بین آژانس‌ها و برندها مطرح شد: برند، آژانس و کاربر هر سه باید برنده باشند

الهه صالحی الهه صالحی
6 شهریور 1403
زمان مطالعه: 5 دقیقه
در پنل ارتباط بین آژانس‌ها و برندها مطرح شد: برند، آژانس و کاربر هر سه باید برنده باشند
زمان مطالعه: 4 دقیقه

مدیران آژانس‌های تبلیغاتی در پنلی که با موضوع ارتباط بین آژانس‌ها و برندها در رویداد بازاریابی ارتباطات دی‌ام برد برگزار شد، براین باور بودند که در پی ارتباط و یک همکاری مشترک هر سه ذی‌نفع آژانس، برند و کاربر باید برنده باشند. آنها به این نکته اشاره کردند که برای جلوگیری از ایجاد اصطکاک، دو طرف باید نیازهای خود را شفاف و به درستی بیان کرده و به هم اعتماد کنند.

 

به گزارش دی‌ام برد، عطا پارسا، متخصص ارتباطات و بازاریابی گرداننده این پنل، در ابتدا با بیان اینکه ارتباط بین آژانس‌های تبلیغاتی و تیم‌های بازاریابی شرکت‌ها در حال حاضر نسبت به قبل کمرنگ‌تر شده است، گفت: «در حال حاضر دیگر آن رابطه بلند مدت شریک تجاری که هدف نهایی ما بود، رخ نمی‌دهد. واقعیت این است که همه ما می‌دانیم که هم در سمت آژانس‌های تبلیغاتی و هم در سمت کسب‌وکارها تحولاتی اتفاق افتاده و وضعیت بازار نسبت به چند سال گذشته عوض شده است. امروز ما در تیم‌های بازاریابی با تنوع ساختار روبرو هستیم و از سوی دیگر آژانس‌ها نیز تغییر کرده‌اند. علاوه‌بر همه اینها، در حال حاضر ورود و فعالیت فریلنسرها هم رفتارهای این بازار را تغییر داده است.» او ادامه داد: «هدف ما این است که در این پنل بررسی کنیم که باید چه کرد که این رابطه بلند مدت و اثربخش‌تر شده و بازار توسعه پیدا کند.»

بلوغ سازمان و توزیع قدرت مهم‌ترین فاکتور شروع همکاری برند و آژانس است

امین قوام صدری، مدیرعامل بادکوبه در ابتدای این پنل در پاسخ به این سوال که آژانس‌ها برچه اساس یک همکاری را آغاز می‌کنند و چطور کسب‌وکار مد نظر خود را انتخاب می‌کنند، گفت: «چیزی که امروز به عنوان یک دغدغه از سمت آژانس‌ها احساس می‌شود، این است که برندها و مشتریان آن مدل رابطه بلند مدت و شراکت را با آژانس‌ها پیاده نمی‌کنند. اما در پاسخ به این سوال، من فکر می‌کنم مهم‌ترین معیار انتخاب یک برند، چرخه عمر، بلوغ یک سازمان و از همه مهم‌تر توزیع قدرت در آن سازمان است.»

او ادامه داد: «این یعنی باید دید برند چطور با آژانس تعامل می‌کند؟ اتفاقی که در جهان می‌افتد به این شکل است که نیازهای بازاریابی به خوبی از سمت تیم بازاریابی به خوبی درک می‌شود، به آن نیاز بودجه اختصاص پیدا می‌کند و مدیران مارکتینگ حق و آزادی انتخاب مسئله، انتخاب آژانس و مواردی از این دست را دارند و این یک مدل جهانی است.»

مدیرعامل بادکوبه افزود: «البته حرف من این نیست که فقط می‌توان با برندی که چنین‌ ویژگی‌هایی دارد، کار کرد و موفق شد. از نظر من با هر اکوسیستمی می‌توان هماهنگ شد.»

او در بخش دیگری از این پنل گفت: «من فکر می‌کنم برای جلوگیری از پیش آمدن اصطکاک در این روابط دو طرفه باید شفافیت و روراستی وجود داشته باشد. حرفی که می‌زنیم باید چیزی باشد که می‌خواهیم و به آن نیاز داریم و باید خواسته‌هایمان را در قراردادها و توافق‌ها ببینیم.»

او با تاکید براهمیت وجود یک بریف و قرارداد شفاف و تمیز و در نظر گرففتن منافع مشترک، گفت: «باید بین دو طرف جلسات منظم بازخورد و KPIهای دقیق و اعتماد وجود داشته باشد.  به طور مثال ما مدام می‌گوییم که باید از الگوی رسانه فروشی خارج شد و اثربخشی را مورد توجه قرار داد. اینجا جایی است که باید سرمایه‌گذاری کرده و به آژانس اعتماد کنیم.»

در پنل ارتباط بین آژانس‌ها و برندها مطرح شد: برند، آژانس و کاربر هر سه باید برنده باشند 1

باید باهم همسو شویم

رامین آرنگ، مدیر ارشد بازاریابی تجارت شرق در ادامه این پنل گفت: «در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که آژانس‌ها می‌گویند ما مورد بی‌مهری قرار گرفته‌ایم و برندها هم براین باورند که آژانس‌ها خوب کار نکرده‌اند. اما از نظر من ما همگی باهم در یک قایق هستیم و باید به هم کمک کنیم تا صنعت و نوآوری را زنده نگه داریم. ما باید این دیدگاه را ایجاد کنیم که هر دو سمت KPIهای متفاوتی دارد و باید برای موفقیت بیشتر هردو سمت را باهم همسو کنیم.»

برند، آژانس و کاربر هرسه باید برنده باشند

بابک معدن‌‌دار، مدیرعامل آژانس بوم در ادامه این پنل گفت: «کارکنان آژانس‌ها افرادی هستند که به دنبال پویایی و کار کردن روی موضوعات مختلف هستند. آنها دوست دارند برای هر برندی که وارد همکاری با یک آژانس می‌شود، کارهای جدیدی انجام بدهند. من همیشه در مصاحبه با نیروهای جدید از آنها می‌پرسم که دوست دارید با چه برندهایی در داخل و خارج ایران کار کنید؟ غالبا مثال‌های افراد از برندهای ایرانی، آن برندهایی هستند که یک تیم مارکتینگ حرفه‌ای داشته‌اند که به خوبی تیم خلاقیت را درک کرده است.»

معدن‌دار در بخش دیگری از این پنل تاکید کرد: «نباید فراموش کنیم که بازی ما باید سه برنده داشته باشد؛ آژانس، برند و کاربر نهایی! قبل از اینکه هرکاری انجام شود، ما باید ارزیابی کنیم که آیا هرسه این گروه‌ها در آن برنده خواهند بود؟ گاهی انگار سفارش‌ها برای دیده شدن در جامعه مارکتینگ انجام شده و کاربر نهایی فراموش شده است.»

او ادامه داد: «نکته دیگر این است که گاهی برندها و آژانس‌ها در جریان فرایندها یا حتی ادبیات یکدیگر نیستند و همدیگر را گیج می‌کنند. خیلی مواقع ممکن است آژانس‌ها فرایندهای متفاوتی داشته باشند؛ خوب است که ما باهم اشنا شویم و دغدغه‌ها، روندها و حتی ادبیات یکدیگر را درک کنیم.»

رویداد ارتباطات بازاریابی توسط رسانه دی‌ام برد با موضوع ارتباطات بازاریابی با هدف انتقال تجربه و دانش متخصص و فراهم آوردن بستر شبکه‌سازی برای اهالی جامعه بازاریابی، ارتباطات و تبلیغات ایران ۳۰ مرداد در سالن قلم کتابخانه ملی برگزار شد.

 

 

پاکت
به اشتراک بگذارید:
الهه صالحی
الهه صالحی
روزنامه‌نگاری خوانده‌م و عاشق رسانه‌م؛ دی‌ام برد برای من فرصت جدیدی بود که بیشتر از دنیای جذاب مارکتینگ بدونم.
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in

هارمونی