پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار رپورتاژ

چک الکترونیکی و امضای چک دیجیتال

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
14 اسفند 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه
چک الکترونیکی و امضای چک دیجیتال
زمان مطالعه: 4 دقیقه

چک الکترونیکی چیست و نحوه کارکرد آن به چه صورت است؟ امروزه خدمات بانکداری الکترونیک در سیستم بانکی و مالی کشور موجب تحولات عظیمی شده است. چک الکترونیکی یا دیجیتال نیز مانند سایر خدمات بانکداری الکترونیک مراجعه حضوری به بانک‌ها و موسسات مالی را برای انجام فعالیت‌ها به طور قابل توجهی کاهش داده است. در واقع توسعه و اجرای چک‌ الکترونیکی و امضای دیجیتال جزو دستاوردهای جدید بانکداری کشور محسوب می‌شود که موجب تسهیل فرایندهای بانکی و مالی شده است.

چک الکترونیکی چیست و نحوه کارکرد آن به چه صورت است؟

چک الکترونیکی چیست و چه تفاوتی با چک‌های ماغذی دارد؟! چک الکترونیکی یا دیجیتال در اصل انتقال وجه الکترونیکی از حساب جاری شما به حساب گیرنده چک است که سرعت، امنیت و دقت بیشتری را در نقد شوندگی اجرا می‌کند. چک الکترونیکی یا چک دیجیتال، که از طریق اینترنت یا شبکه داده دیگری انجام می‌شود،  برای انجام همان عملکرد چک کاغذی معمولی طراحی شده است. از آنجایی که چک در قالب الکترونیکی است، در مراحل کمتری قابل پردازش است. علاوه بر این، چک‌های دیجیتال ویژگی‌های امنیتی بیشتری نسبت به چک‌های کاغذی استاندارد از جمله احراز هویت، امضای چک دیجیتال و رمزگذاری و غیره دارد.

 به عبارت دیگر چک الکترونیک پول را از حساب جاری پرداخت کننده، برداشت کرده و از طریق پردازشگرهای دیجیتال به طور مستقیم و بدون دخالت شخص ثالث وجه را به حساب جاری فرد دریافت کننده انتقال  می‌‌دهد. چک دیجیتال درست مانند چک‌ کاغذی عمل می‌کند و همه اطلاعات مورد نیاز را به صورت کاملاً الکترونیک در سامانه ثبت کرده و به صورت خودکار بر روی چک الکترونیک درج می‌کند. چک دیجیتال یا الکترونیک در واقع جزو زیر مجموعه‌های انتقال وجه الکترونیکی است که موجب تسریع خدمات بانکی می‌شود. به منظور استفاده از چک الکترونیک می‌بایست به شماره مسیریابی بانک و همچنین شماره حساب جاری و نام صاحب حساب دسترسی داشته باشید تایید پرداخت الکترونیکی چک، مشتری باید شرایط و ضوابط وب سایت را تایید کند. پس از تایید تراکنش و  پرداخت الکترونیکی چک دیجیتال، رسیدی صادر می‌شود که می‌توان از آن پرینت گرفت و یا آن را به صورت فایل PDF در سیستم ذخیره کرد.

مزایای چک الکترونیکی

 چک‌های الکترونیک یا دیجیتال جایگزین جدیدی برای چک‌های کاغذی هستند که خدمات بانکی را تسهیل کرده و‌موجب تسریع پردازش و ثبت الکترونکی پرداخت‌ها می‌شود. چک‌های الکترونیک همچنین امنیت بالایی دارند  و اعتبار افراد برای دریافت چک را می‌سنجند و به این ترتیب کسی نمی‌تواند به راحتی از چک‌ها سواستفاده کند. از جمله دیگر مزایای چک‌های الکترونیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • چک‌های الکترونیک موجب تسریع فرایند صدور و پرداخت چک‌ می‌شوند.
  • چک‌های الکترونیک امنیست بسیار بالایی دارند و به همین دلیل موجب کاهش جرائم مالی و بانکی می‌شوند.
  • کارمزد چک‌های دیجیتال نسبت به چک‌های کاغذی بسیار کمتر است.
  • چک‌های دیجیتال موجب صرفه جویی در مصرف کاغذ می‌شود.
  • در چک‌های دیجیتال محدودیتی در تعداد برگ‌ها وجود ندارد.
  • استفاده از چک‌های دیجیتال محدودیتی ندارد و صدور چک بی‌محل را تا حد امکان کاهش می‌دهد.
  • امکان تغییر اطلاعات در چک‌های دیجیتال وجود ندارد.
  • چک‌های دیجیتال موجب تسهیل عملیات حسابداری می‌شود.

پرداخت با چک دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

همانطور که گفتیم، چک الکترونیک یا دیجیتال جایگزین جدیدی برای چک‌های کاغذی است که به عنوان یک صورت حساب برای انتقال وجه عمل می‌کند.  فرایند انتقال وجه از یک حساب به حساب دیگر با استفاده از چک دیجیتال بسیار کارامد است و تمامی مراحل به صورت آنلاین و با سرعت بیشتری انجام می‌شود. استفاده از چک‌های الکترونیک بسیار ساده است و کاربر اطلاعات لازم را وارد سامانه مربوط کرده درخواست خود را به صورت آنلاین در قسمت مربوطه  در سامانه چک الکترونیکی ثبت می‌نماید. توجه داشته باشید که چک‌های الکترونیک با امضای چک دیجیتال فرد اعتبار یافته و به بانک منتقل می‌شود. همچنین  احراز هویت در سامانه نماد بانک مرکزی نیز توسط امضای دیجیتال انجام می‌شود.

شرایط دریافت چک الکترونیکی

به منظور صدور دسته چک دیجیتال باید واجد شرایط زیر باشید.

  • برای درخواست و دریافت چک الکترونیک باید صادر کننده و دریافت کننده چک دیجیتال در یکی از شعب بانک‌های کشور حساب جاری داشته باشند.
  • طرفین معامله عضویت سامانه‌های چک الکترونیکی، سامانه صیاد(صدور یکپارچه چک الکترونیک) و چکاوک(زیرساخت انتقال تصویر چک و اسناد وصولی)، را داشته باشند.
  • همچنین طرفین معامله باید دارای کد شهاب یا به اصطلاح شناسه هویت الکترونیکی بانکی باشند که برای هر شخصی منحصر است.
  • طرفین معامله همچنین باید گواهی تایید امضای دیجیتال خود را از سامانه نماد بانک مرکزی کشور دریافت کنند.

نحوه انجام امضای چک دیجیتال

چک الکترونیکی و امضای چک دیجیتال 1

امضای چک دیجیتال توسط سامانه نماد بانک مرکزی  انجام می‌شود. برای ثبت امضای دیجیتال در این سامانه کاربران و طرفین معامله بایددارای حساب جاری در شبکه بانکی کشور باشند. امضای چک دیجیتال در واقع هویت فرد صادر کننده چک می‌باشد که این هویت توسط بانک مرکزی تایید و اعتبار سنجی می‌شود. سپس اطلاعات چک الکترونیک به همراه امضا دیجیتال به صورت آنلاین به بانک مربوطه ارسال شده و بانک پس از اطمینان از تطبیق اطلاعات و احراز هویت کاربران نسبت به صدور چک دیجیتال و ثبت امضای دیجیتال کاربر اقدام می‌کند.

پی فا یک پرداخت یار موفق در زمینه ارائه خدماتی از جمله درگاه پرداخت اینترنتی، درگاه‌های اشتراکی و فرم پرداخت است که خدمات خود را طبق جدیدترین و به‌روزترین فناوری‌ها به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

آیا چک دیجیتال امنیت بالایی دارد؟

امروزه به دلیل استفاده گسترده از اینترنت، همه کارها به شکل آنلاین انجام می‌شوند. خدمات مالی و بانکی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و نگرانی‌های امنیتی برای آن‌ها نیز وجود دارد. اما با این وجود چک‌های دیجیتال یا الکترونیک نسبت به چک‌های کاغذی از امنیت بالایی  برخوردارند و بنابراین نمی‌توان اطلاعات آن‌ها را تغییر داد و یا پشت نویسی کرد. همچنین فرآیند احراز هویت و تایید اعتبار متقاضیان دریافت چک الکترونیک  توسط سامانه بانک مرکزی با دقت بالایی انجام می‌شود و امکان کلاهبرداری و سواستفاده‌های بانکی را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

نمونه تبلیغ
به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات

اسمارتک